نقد فیلم دوربین تن Body Cam – داستانی جنایی و هیجان‌انگیز با بازی مری جی. بلایژ

امتیاز دهید post

یکی از ویژگی‌های مشترک فیلم‌های ترسناک، تاثیری است که شخصیت بد داستان از گذشته خود گرفته است. (مثلا کسی که در نوجوانی هدف آزار و اذیت قلدرها بوده است، می‌تواند در آینده قاتل نوجوان‌های خشن باشد). به همین‌ دلیل باید دید چه اتفاقی در گذشته قاتل پلیس‌های فیلم دوربین تن Body Cam با بازی مری جی. بلایژ و نت ولف، افتاده است که باعث شده او به این صورت از ماموران پلیس‌ انتقام بگیرد.
نکته‌ای که کنجکاوی مخاطب را بیشتر برمی‌انگیزد این است که تمام قربانیان او پلیس‌های رنگین‌پوست هستند: آیا این اتفاقات معنای خاصی دارد؟ نکته اخلاقی داستان کجاست؟ همین سوالات باعث می‌شود که Body Cam، بیشتر مانند یک معمای پیچیده باشد تا یک فیلم ترسناک. البته صحنه‌های ترسناک و نفس‌گیری نیز در آن وجود دارد.
کارگردان مالیک ویتهال در این ساخته خود با فیلم‌نامه‌ای نوشته ریچموند ریدل و نیکولاس مک‌کارتی، بازیگران قابلی را دور هم جمع کرده است. اولین ساخته او، Imperial Dreams، برنده جایزه فیلم منتخب تماشاچیان از جشنواره فیلم ساندنس در سال ۲۰۱۵ شد.

همچنین بخوانید:
نقد فیلم کاپون Capone – داستان گانگستری بازنشسته با بازی تام هاردی

دوربین تن Body Cam در چندین سینمای درایو این به نمایش گذاشته شد و از تاریخ ۱۹ ماه می نیز می‌توان با خرید حق تماشای آن، این فیلم را به صورت آنلاین تماشا کرد.
فیلم با صحنه‌ای در یک رستوران در لس‌آنجلس آغاز می‌شود و تلویزیون در حال اعلام خبر تبرئه شدن یک پلیس برای کشتن یک مرد رنگین‌پوست غیر مسلح، است. در همین‌حال مامور پلیسی برای خریدن قهوه وارد رستوران می‌شود. مردم که از رفتار تبعیض‌آمیز پلیس خسته شده‌اند، برخورد شدیدی با این مامور پلیس می‌کنند.
دقایقی بعد همین مامور پلیس را می‌بینیم که به کسی می‌گوید:” من نمی‌خواهم به تو آسیبی بزنم.” پس از این جمله دوربین نصب شده بر روی لباس او از کار می‌افتد.
مامور پلیس رنی لومیتو-اسمیت (با بازی بلایژ) و همکار جدید خود دنی هولج (با بازی ولف) به محل حادثه اعزام می‌شوند. لومیتو-اسمیت پس از چندین ماه مرخصی به دلیل مشکلات خانوادگی و تعلیق شدن از کار، حالا دوباره به کار خود بازگشته است.
رنی تصویر دوربین لباس مامور پلیس کشته شده را بررسی می‌کند، اما پس از این‌که کار او با دوربین‌ تمام می‌شود، همکارش به او اعلام می‌کند که تصاویر دوربین‌پبه دلیل آسیبی که به آن وارد شده است دیگر قابل بازبینی نیست.

نت ولف

دیوید زایاس نیز در نقش فرمانده رنی در این فیلم بازی می‌کند. او کسی است که دنی تازه‌کار را به عنوان همکار رنی انتخاب کرده است. ولف بازی باورپذیری در نقش این پلیس جوان و تازه‌کار از خود به نمایش گذاشته است. ماموریت‌های آن‌ها در شیفت شب باعث وهم‌آمیزتر شدن اتفاقات فیلم شده است: دنی و رنی بارها با در دست داشتن تفنگ و چراغ‌قوه‌های خود وارد مکان‌های تاریک و مشکوکی می‌شوند.
به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مظنون آن‌ها زنی با یک ون شورلت است. این زن به همراه چندین مرد برای دزدی وارد فروشگاهی می‌شوند، اما آن‌ها از وجود دو پلیسی که با دیدن ماشین او، آن‌ها را تعقیب کرده‌اند خبر ندارند. پس از وارد شدن این ماموران پلیس به این فروشگاه، درگیری بین این دو گروه شروع می‌شود، پدرو لیکیو فیلمبردار دوربین تن Body Cam با فیلم‌برداری فوق‌العاده خود، هیجان و تنش این صحنه‌ را به خوبی نمایش داده است. رنی و دنی نیز به محل حادثه اعزام می‌شوند و در آن‌جا رنی تلفن موبایلی را پیدا می‌کند که ممکن است جوابی به سوالات آن‌ها بدهد.
در ادامه تحقیقات رنی به خانه زنی به نام تانیشا برنز، می‌رود که پسر نوجوان خود را در یک درگیری مسلحانه از دست داده است. آنیکا نونی رز در نقش تانیشا بازی می‌کند. رنی که بدون داشتن مجوز سعی در وارد شدن به خانه این زن را دارد، از دنی می‌خواهد که به او اعتماد کند و همراهش برود.
مری جی. بلایژ بازی زیبا و تاثیرگذاری در نقش این مادر داغ‌دیده، همسر آرام و مامور پلیسی وظیفه‌شناس در دوربین تن Body Cam از خود به نمایش گذاشته است و موضوع همیشگی فیلم‌های پلیسی، وجود پلیس خوب و پلیس بد، را مطرح می‌کند.

body cam

با وجود بازی زیبای بلایژ و کارگردانی رضایت‌بخش ویتهال، به چندین موضوع و شخصیت آن‌طور که باید پرداخته نشده است، نقش کارآگاه سفیدپوستی (با بازی لارا گریس) که فقط در چندین صحنه حضور دارد تا به روش کار کردن رنی ایراد بگیرد، در داستان مشخص نیست. به علاوه همسر رنی با بازی دموتریوس گروس می‌توانست نقش بیشتری در داستان داشته باشد. لهجه نداشتن تمام ساکنان سوین‌تون نیز به نظر غیرواقعی می‌آید. تنها نکته‌ای که نشان می‌دهد این داستان در لوییزیانا اتفاق افتاده است، در صحنه‌ای در سردخانه است که مامور سردخانه (با بازی جف پوپ) در حین انجام کار به موسیقی جاز گوش می‌دهد.
هدف فیلم دوربین تن Body Cam مانند فیلم‌های دیگری که به موضوع نژادپرستی پرداخته‌اند، تایید کردن بر مشکلات جوامع امروزی است.
نکته مثبت دوربین تن Body Cam را می‌توان تاثیرگذاری داستان فیلم به دلیل کارگردانی ویتهال به همراه بازی قوی بلایژ، و رساندن پیام آن در قالب این فیلم ترسناک و هیجان‌انگیز دانست. اما نکته منفی نیز در این فیلم وجود دارد و آن نشان دادن این موضوع است که برای رسیدن به صلح میان جامعه سیاه‌پوست و ماموران پلیس به اتفاقات ماوراالطبیعه نیاز است.
این مطلب از نوشته لیسا کندی در سایت ورایتی گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد فیلم دوربین تن Body Cam – داستانی جنایی و هیجان‌انگیز با بازی مری جی. بلایژ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط