نقد و بررسی تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد The Personal History Of David Copperfield – اقتباسی پرشور از رمان کلاسیک محبوب

امتیاز دهید post

آرماندو یانوچی ایده‌ی بدی را ساخت فیلم جدیدش، تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد THE PERSONAL HISTORY OF DAVID COPPERFIELD انتخاب کرده است. از دیوید کاپرفیلد تا به حال کمتر از آن که فکرش را بکنید اقتباس ساخته شده است (تقریبا ۵۰ سال از آخرین اجرای دیوید کاپرفیلد در سینماها می‌گذرد)، و این در حالی است که از سایر داستان‌های کلاسیک قرن ۱۹، اقتباس‌های زیادی را در این سال‌ها دیده‌ایم. با این وجود، یانوچی موفق شده است یک معجزه را پیاده کند. او توانسته است در ۱۱۹ دقیقه به تمام قسمت‌های داستان بپردازد و چیزی را از قلم ننداخته است. البته داستان فیلم کمی تند به نظر می‌رسد. با این حال هنر یانوچی این است که این روند تند داستان را به بخش حیاتی از این فیلم تبدیل کرده است. سرعت تند فیلم یک جورهایی به جذابیت فیلم اضافه کرده است. می‌توان گفت تنها تماشاگران خیلی ایرادگیر ممکن است به سرعت این فیلم اعتراض داشته باشند و تنها کسانی که با داستان اصلی آشنایی نداشته باشند حوصله‌شان سر خواهد رفت.
داستان فیلم در یک تئاتر شروع می‌شود و دیوید بزرگسال (دو پتل) در حال خواندن رمان دیوید کاپرفیلد برای یک تماشاگر بسیار مشتاق است. دیوید با اعتماد به نفس از روی داستان خوانده و هر جایی که به نظرش نیازمند تصحیح بوده است را درست می‌کند. او حتی یکی از شخصیت‌های مشهورد داستان را حذف می‌کند چرا که به نظرش به داستان نمی‌خورد.

همچنین بخوانید:
نقد فیلم Body Cam – داستانی جنایی و هیجان‌انگیز با بازی مری جی. بلایژ

یانوچی حال و هوای کمیک زیبایی را به این فیلم، که اقتباسی از رمانی است که دیکنز به آن به چشم فرزند محبوبش نگاه می‌کرده است، اضافه کرده است. با اینکه فیلم در اکثر اوقات به شدت خنده‌دار است، اما هیچ‌گاه زیرلایه‌ی حال و هوای فقر، طبقات اجتماعی، شفقت و نیاز به اجتماع در فیلم کمرنگ نمی‌شود. نه تنها تماشای تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد The Personal History Of David Copperfield برای طرفداران دیکنز بسیار لذت‌بخش خواهد بود، بلکه این فیلم آن‌چنان سرزنده است که مخاطبی را که علاقه‌ای به خواندن یک داستان قرن نوزدهمی ندارد را نیز جذب خود می‌کند. یانوچی تلاش را کرده است احترام خاصی که از قدیم به این کلاسیک گذاشته می‌شد را از بین ببرد، احترامی که معمولا باعث می‌شود افراد سراغ ساخت اقتباسی از این اثر کلاسیک ادبی نروند. سرعت فیلم دیوانه‌وار است، خوشبختانه از بازیگرانی با رنگ پوست‌‌های متفاوت استفاده شده است و استایل فیلم شباهت زیادی به یک رمان تصویری دارد؛ بر روی تصویر جملاتی ظاهر می‌‌شوند و شخصیت‌ها با خود جوان‌ترشان رو در رو می‌شوند. انرژی فیلم زیاد است و شخصیت‌های مکمل نیز با بازی بازیگرانی فوق‌العاده به مخاطب معرفی می‌شوند.

این رمان دیکنز که بیشتر به یک خودزندگی‌نامه شباهت دارد، در مورد ماجراهای مرد جوانی است که در زندگی پستی بلندی‌های زیادی را تجربه می‌کند. غریبه‌ها عموما لطف زیادی به دیوید کاپرفیلد (پتل) دارند، اما آشنایان او، از جمله پدرخوانده‌اش، او را به شدت اذیت می‌کنند. او با اینکه مجبور می‌شود سراغ فامیل‌های دورش که در یک قایق زندگی می‌کنند برود و یا در یک کارخانه در لندن مشغول به کار کردن بشود اما امیدش را از دست نداده و کاملا خوشبینانه به همه چیز نگاه می‌کند. از نظر او دوستی و رفاقت مهم‌ترین دارایی است. کاپرفیلد با وجودش دنیا را به جایی بهتر تبدیل می‌کند.
یانوچی به همراه سایمون بک‌ول که در نوشتن فیلم‌نامه‌ی فیلم او را همراهی کرده است، در تمام مدت فیلم به ما یادآوری می‌کنند که در حال تماشای اولین مراحل زندگی یک نویسنده‌ی بزرگ هستیم. تمام اتفاقاتی که در زندگی‌اش رخ می‌‌دهد بر روی او تاثیر گذاشته و در نهایت در تبدیل او به یک نویسنده‌ی بزرگ، نقش بزرگی داشتند.
تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد The Personal History Of David Copperfield بسیار خوش‌ساخت است. لباس‌های فیلم، از پیراهن‌ها گرفته تا کت‌ها، بسیار رنگارنگ هستند.

The Personal History Of David Copperfield

فضای داخلی خانه‌ها کاملا متناسب با وضع مالی شخصیت‌ها است، از اتاق‌های آبی پر نور ثروتمندان فیلم گرفته تا اتاق‌های خاکستری و کوچک کسانی که یک قدم تا آواره شدن در خیابان فاصله دارند.
یانوچی تیم بازیگران خارق‌العاده‌ای را گرد هم آورده است که از میان آن‌ها می‌توان به تیلدا سوئینتن در نقش بتسی تروت‌وود تا آقای میکابر، بن ویشاو در نقش اوریاه هیپ، رزالیند الازار در نقش اگنس و هیو لوری در نقش آقای دیک اشاره کرد.
تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد THE PERSONAL HISTORY OF DAVID COPPERFIELD برای اولین بار پنجم سپتامبر ۲۰۱۹ به نمایش درآمد.

از میان نقد‌های این فیلم کیت ریچ در ونیتی‌فیر نوشته است:

برخلاف سایر آثار یانوچی، این فیلم اصلا به نظر نمی‌رسد که تماما اثر خودش باشد: بلکه به هر حال بسیاری از آن کار دیکنز بوده است. در دورانی که همه چیز درباره‌ی سیاست وشکست‌های انسانی است، نکته‌ای آموزنده‌ای درباره‌ی تماشای دنیای‌ بهترین نویسنده در این حوزه‌ وجود دارد: تماشای فیلم THE PERSONAL HISTORY OF DAVID COPPERFIELD به ما کمک می‌کند بیش از پیش بخشنده و در حقیقت انسان باشیم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد و بررسی تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد The Personal History Of David Copperfield – اقتباسی پرشور از رمان کلاسیک محبوب اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط