بررسی و رتبه بندی فیلم های سریع و خشمگین Fast & Furious

امتیاز دهید post

این روزها به هیچ‌وجه قرار نبود اینطوری بگذرد؛ قرار بود همین روزها سریع و خشمگین ۹ را تماشا کنیم و بفهمیم سرنوشت جان سنا چه بوده و یا از دلیل زنده شدن دوباره‌ی هان سونگ کنگ را سردربیاوریم. اما متاسفانه به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، باید یک سال دیگر صبر کنیم.
خبر خوب این است که در این یک سال می‌توانیم فیلم‌های پیشین این مجموعه را ببینیم. برای شما فهرستی از تمام فیلم‌های سریع و خشمگین با رتبه‌بندی نوشته‌ایم:

همچنین بخوانید:
نکاتی خواندنی درباره‌ی مجموعه فیلم های جان ویک John Wick

۹- ۲Fast 2 Furious ۲۰۰۳

آن زمان که این سریال هنوز درباره‌ی ماشین‌سواری‌های خیابانی بود، جان سینگلتون کارگردان «پسرا تو محله»، این دنباله‌ی مسخره‌ را ساخت. این فیلم تنها فیلم مجموعه فیلم اصلی است که در آن حتی یک قاب هم از دوم تورتو وین دیزل وجود ندارد. به همین دلیل فیلم فقط داستان برایان اوکانر پاول واکر را دنبال می‌کند. اوکانر در این فیلم در میامی پنهان شده است و با نقشه‌ی اف‌بی‌‌آی برای پایین کشیدن یکی از مهره‌های اصلی بازار مواد مخدر همراه می‌شود. از همان صحنه‌ی اولیه گرفته تا تیتراژ پایانی، فیلم بسیار مسخره و کارتونی است؛ پر از رنگ‌های عجیب، دیالوگ‌های سخیف و جلوه‌های تصویری زیادی و بیش از حد است. با این وجود باید به خاطر معرفی رومن تایریس گیبسون و تج لوداکریس، «سریع ۲ خشمگین ۲» را تحسین کنیم.

۸- The Fast & The Furious: Tokyo Drift ۲۰۰۶

سریع و خشمگین: توکیو دریفت

اولین فیلم «سریع و خشمگین» جاستین لین که قرار بود بیشتر یک اسپین‌آف باشد، اما بعدها به بخشی از داستان اصلی این مجموعه فیلم تبدیل شد. با حضور محدود پن دیزل و نبود پاول واکر، فیلم بر روی شین بوزول لوکاس بلک ، یک نوجوان اهل آمریکای جنوبی تمرکز می‌کند. به جرات می‌توان گفت او ضعیف‌ترین شخصیت اصلی این مجموعه فیلم‌هاست، شخصیتی که با وجود هان سونگ کنگ به حاشیه رانده می‌شود. شخصیت هان آن‌قدر قوی است که داستان این فیلم در چند سال بعد و در آینده رخ می‌دهد (با وجود اینکه همه شخصیت‌های فیلم هنوز از گوشی‌های تلفن تاشو استفاده می‌کنند) نیز آن را تکرار کرده و دوباره زنده کردند. به جز هان، «توکیو دریفت» بیشتر از همه چیز به خاطر مسابقات ماشین‌سواری‌اش در خیابان‌های توکیو و صحنه‌های مسابقه‌ی بی‌نظیرش که در پایتخت ژاپن فیلم‌برداری شده‌اند در یاد می‌ماند. اما هیچ چیز دیگری از این فیلم به یادماندنی نیست.

۷- Fast & Furious 8 ۲۰۱۷

سریع و خشمگین ۸

بعد از چندین دنباله‌ی طلایی، پرداختن به موضوع اولیه‌ی فیلم کم‌کم دیگر جذابیت خود را از دست می‌دهد. اما «سریع و خشمگین ۸» از کارگردان اف. گری گری یک گره داستانی جدید را رو می‌کند. در این فیلم دوم به خانواده‌اش پشت کرده و با شخصیت منفی داستان، سایفر شارلیز ترون هم‌جبهه می‌شود. اما چرا دست به چنین کاری می‌زند؟ (هشدار لو رفتن داستان: دلیلش باز هم خانواده است، بعدا معلوم می‌شود که دوم کودکی دارد که همه از او بی‌خبر بودند و او درصدد محافظت از او بوده است). در فیلم صحنه‌های تعقیب و گریز ماشینی و جنجال فرار از زندان بزرگی بین وک هابز دواین جانسون و دکارد شاو جیسون استاتهام در این فیلم می‌بینیم، با این حال جای پاول واکر واقعا خالی است.

۶- Fast & Furious ۲۰۰۹

سریع و خشمگین

چهارمین قسمت از این مجموعه که نام گیج‌کننده‌ای هم دارد را جاستین لین کارگردانی کرده است و تمام بازیگران اصلی «سریع و خشمگین» در آن حضور دارند- ون دیزل، پاول واکر، میای جوردانا بروستر، لتی میشل رودریگز و هان سونگ کنگ. گال گادوت «واندرمن» که بعد از آن در آن بازی کرد را نیز به این ترکیب اضافه کنید. واقعا جای تاسف دارد که فیلم نتوانسته است به خوبی از این تیم بازیگران استفاده کند و بعد از یک صحنه‌ی آغازین بسیار اکشن، بقیه فیلم روند آرامی دارد و ماجرای تلاش دوم و برایان برای منحل کردن یک رئیس مواد مخدر مکزیکی را دنبال می‌کند. این فیلم پایه‌گذار تغییرات زیادی در فیلم‌های این مجموعه است، فیلمی که بعد از آن این مجموعه به فیلم‌های بسیار پرطرفداری تبدیل شده و پیش از آن است که تکراری و مسخره شود. با حضور تمام بازیگران اصلی در این فیلم، «سریع و خشمگین» از «سریع ۲ و خشمگین ۲» و «توکیو دریفت» بهتر ظاهر شده و زمینه را برای فیلم‌های بعدی این مجموعه و تغییرات آن‌ها نسبت به فیلم‌های پیشین مهیا می‌کند.

۵- The Fast & The Furious ۲۰۰۱

The Fast & The Furious

فیلمی که همه چیز از آن شروع شد. فیلمی که میلیون‌ها کیلومتر دورتر از جایی که این مجموعه فیلم در نهایت سردرمی‌آورد است. اولین فیلم شسته رفته هیجان‌انگیز این مجموعه. در این فیلم پال واکر پلیسی است که به عنوان یک پلیس مخفی وارد مسابقات می‌شود و در نهایت با همان کسانی که قرار بود آن‌ها را تعقیب و دستگیر کند، شراکت می‌کند. این فیلم یک اکشن مهیج خوش ساخت با بودجه‌ی متوسط است و مسابقات ماشین‌سواری فیلم آن برای آن زمان واقعا فوق‌العاده است. زوج پال واکر و ون دیزل به همراه حمایتی که از میشل رودریگز می‌شدند، زمینه‌ای محکم و قوی برای مجموعه فیلمی که تا دو دهه بعد از آن نیز ادامه داشت را ساخت.

۴- Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw ۲۰۱۹

هابز و شاو

دواین جانسون و جیسون استاتهام بعد از «سریع و خشمگین ۸» این بار ماجرای اختصاصی خودشان را جلوی دوربین می‌برند. نتیجه، که کارگردانی آن را هم دیوید لیچ برعهده داشت، یک فیلم به شدت شلوغ اما سرگرم‌کننده و موفق است. به فیلم زیادی بها داده شده است و می‌توان گفت فیلم‌نامه‌ی آن هنوز جای کار داشته است، اما در تمام فیلم همه‌ی تمرکزها معطوف به جانسون و استاتهام است، حتی وقتی که ونسا کربی در نقش خواهر دکارد، هتی شاو، تمرکز فیلم را تا حدی به خودش اختصاص می‌دهد.

۳- Fast & Furious 6 ۲۰۱۳

6

بعد از موفقیت «سریع و خشمگین ۵» و صحنه‌ای بعد از تیتراژ پایانی این فیلم که نشان می‌داد لتی میشل رودریگز در حقیقت زنده است، «سریع و خشمگین ۶» این مجموعه فیلم را به سریال‌های تلویزیونی که در آن‌ها هیچ کدام از شخصیت‌ها نمی‌میرند و حتی شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شوند و یا فراموشی می‌گیرند تبدیل کرد. این بار شخصیت‌های فیلم به لندن می‌روند و تصمیم می‌گیرند تروریست بین‌المللی اون شاو با بازی لوک ایوانز را دستگیر کنند. اون موفق شده است لتی را نیز با خود همراه کند. این فیلم که چهارمین فیلم جاستین لین از این مجموعه است، اکشن این فیلم را شدت افزایش می‌دهد. این فیلم احمقانه و خنده‌دار است و ثابت می‌کند که اتفاقات سه فیلم قبلی همگی پیش از «توکیو دریفت» رخ داده‌اند.

۲- Fast & Furious 7 ۲۰۱۵

7

۱۴ سال بعد از فیلم اول، فیلم «سریع و خشمگین» با درآمد میلیاردی بر روی پرده رفت. این بار جیمز ون به جای جاستین لین بر روی صندلی کارگردانی نشست و ستاره‌ جدیدی را به فیلم‌ اضافه کرد: دکارد شاو جیسون استاتهام که شخصیت منفی جدید فیلم است و با خودش دوز جدیدی از اکشن را به همراه می‌آورد. داستان کم آوردن و رقابت میان استاتهام و دیزل که با سرعت به سمت هم می‌رانند تا ببیند کدامشان زودتر از دیگری کم می‌آورد مثال خوبی از حرکات جسورانه‌ی معمول سینما است. این فیلم بزرگ‌ترین و مسخره‌ترین فیلم «سریع و خشمگین» تا آن زمان بوده است، فیلمی که در آن قهرمان‌های داستان ماشین‌هایشان را در شهر ابوظبی از میان پنجره‌های برج‌های آسمان‌خراش این شهر به این طرف و آن طرف می‌رانند. فیلم پر از صحنه‌های اکشن بی‌نظیر است و علاوه بر آن به خوبی احساسات مخاطب را نیز برمی‌انگیرد. ستاره‌ی این مجموعه فیلم‌ها، پاول واکر پیش از اتمام فیلم‌برداری این فیلم از دنیا می‌رود. لحظات پایانی این فیلم خداحافظی بسیار تاثیر گذاری با این ستاره‌ی هالیوود است که خیلی زود و نابهنگام از دنیا رفت.

۱- Fast Five ۲۰۱۱

سریع 5

هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد. ده سال پس از شروع این مجموعه فیلم‌ها و بعد از ساخت پنج فیلم از این مجموعه، داستان «سریع و خشمگین» شکل و شمایل تازه‌ای یابد. سومین فیلم جاستین لین همان راه فیلم‌های قبلی را پیش می‌برد و به دیالوگ‌های آن روح تازه‌ای بخشیده و باز طنز فیلم را بالا می‌برد. هم‌چنین اضافه شدن دواین جانسون در نقش مامور لوک هابز را نیز به آن اضافه کنید. از همان صحنه‌ی ابتدایی فیلم و نبرد بی‌نظیر قطار، و تعقیب و گریز بر روی سقف قطار و نزاع میان دوم و هاب، یا حتی صحنه‌ی پایانی فیلم، اکشن فیلم بسیار تماشایی است. دلیلی وجود نداشت که این فیلم تا به این حد خوب از آب دربیاید اما تمام بازیگران آن بهتر از همیشه بازی کردند. «سریع و خشمگین ۵» نفس تازه‌ای برای این مجموعه فیلم بوده و آن را تبدیل به فیلم‌های هیجان انگیز و در عین حال تاثیرگذار کرد.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ای از بن تراویس در سایت empireonline است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بررسی و رتبه بندی فیلم های سریع و خشمگین Fast & Furious اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط