نقد فیلم جودی و پانچ Judy and Punch – بازی فوق‌العاده میا واشیکوفسکا در طنزی تلخ

امتیاز دهید post

جری و تام، کلاید و بانی، گارفونکل و سیمون، اگر این شخصیت‌ها نام دیگری داشتند ممکن بود سرنوشتشان جور دیگری رقم بخورد؟
عنوان ساخته میرا فولکس، جودی و پانچ Judy and Punch، خبر از داستان دیگری مشابه ماجراهای شخصیت‌های نام برده می‌دهد. او در اولین ساخته خود نگاهی جدید به موضوع ازدواج، ستم به زنان و هنر عروسک‌گردانی داشته است.
این فیلم‌ساز ایده‌ها و روش‌های خاصی برای بیان داستان خود دارد، داستان عاشقانه عجیبی که کم‌کم به ماجرایی هیجان‌انگیز و گیج‌کننده تبدیل می‌شود، ترکیبی از فیلم‌های «بیل را بکش» و «عروس شاهزاده».
داستان این فیلم در قرون وسطی در دهکده‌ای به نام سی‌ساید روایت می‌شود. پانچ با بازی دیمون هریمن و جودی با بازی میا واشیکوفسکا زوج عروسک‌گردانی هستند که در این شهر زندگی می‌کنند.

همچنین بخوانید:
نقد فیلم Mighty Oak – داستانی نه چندان باورپذیر در مورد تناسخ

آن‌ها به همراه دختر کوچک خود در خانه کوچک و گرمی زندگی می‌کنند و به نظر می‌رسد زندگی خوبی دارند. اما اعتیاد پانچ به الکل مانع پیشرفت شغل آن‌ها و حتی مراقبت درست از کودکشان می‌شود.
پس از حادثه‌ای که در یک بعدازظهر اتفاق می‌افتد، جودی همه چیز خود را از دست می‌دهد و تنها اشتیاق گرفتن انتقام در او زنده می‌ماند.
فولکس که خود فیلم‌نامه این فیلم را نوشته است، داستانش را با طنزی تلخ و نگاهی فمینیستی روایت می‌کند. در دهکده سی‌ساید زنان به دلایل مختلف از مراقبت نکردن از مرغ‌های مزرعه و یا خیره شدن طولانی مدت به ماه، به سنگسار محکوم می‌شوند. کلانتر دهکده (با بازی بندیکت هاردی) نیز فقط یک تماشاچی است. فولکس اشاراتی به دنیای مدرن نیز دارد، زمزمه‌ای از ترانه‌های لئونارد کوهن، هم‌بستگی زنانی که در جنگل زندگی می‌کنند و به جودی پناه می‌دهند تا دوباره سرپا شود.
دلیل ساخت چنین داستانی تا انتهای فیلم نیز مشخص نیست، با این‌حال همان‌طور که داستان بین لحظه‌های شاد و تراژدی، لطیف و خشن در نوسان است، بازی زیبای بازیگران آن است که فیلم را جلو می‌برد.

میا واشیکوفسکا دیمون هریمن

بازی بازیگران نقش مکمل از جمله تری نوریس در نقش نگهبان مهربان و لوسی هونیگمن در نقش معشوقه پانچ دیدنی است. هریمن که سال گذشته در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» حضور داشت، آن جنبه مرموز و جالب خود را به این شخصیت نیز آورده است.
با این وجود بیشتر بار فیلم جودی و پانچ Judy and Punch بر دوش واشیکوفسکا است، بازیگری که در هر نقشی که به او داده شود می‌درخشد. چه در «آلیس در سرزمین عجایب» ساخته دیزنی باشد و چه در «تنها عاشقان زنده ماندند» ساخته جیم جارموش. واشیکوفسکا حتی در احمقانه‌ترین و بی‌ثبات‌ترین لحظه‌های فیلم نیز تمام مهره‌های داستان را در جای خود نگه داشته است. جودی، این شخصیت نترس و با‌ انگیزه که بالاخره آماده گرفتن انتقام از پانچ است.
این مطلب از نوشته لیا گرین‌بلت در سایت اینترتینمنت ویکلی گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد فیلم جودی و پانچ Judy and Punch – بازی فوق‌العاده میا واشیکوفسکا در طنزی تلخ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط