نقد فیلم نقشه خروج exit plan – داستانی هیجان‌انگیز با بازی نیکولای کاستر-والدو

امتیاز دهید post

عنوان دومین ساخته جوناس الکساندر آرنبی برای اکران در آمریکا از Suicide Tourist به نقشه خروج exit plan تغییر کرده است. با این‌که عنوان اصلی آن جالب‌تر بود، اما نقشه خروج exit plan خیلی بهتر نشان‌دهنده موضوع فیلم است.
آرنبی در ساخت این فیلم خود بار دیگر با نویسنده، راسموس بیرچ همکاری کرده است. این ساخته آرنبی بیشتر از فیلم سال ۲۰۱۴ او، وقتی حیوانات خواب می‌بینند When Animals Dream، وارد ژانر علمی تخیلی نیز شده است. با این‌حال این نویسنده و کارگردان دانمارکی بیشتر به خلق فضاهای دلهره‌آور و جزییات اهمیت می‌دهند تا بازگویی یک روایت شفاف و یا مطرح کردن موضوعات عمیق روان‌شناسی. نیکولای کاستر-والدو در این فیلم در نقش مردی بیمار بازی می‌کند که به اقامتگاهی مرموز و دورافتاده برای پایان دادن به زندگی خود می‌رود. داستان جالب و پر از رمز و رازی که در لحظه‌هایی مخاطب را درگیر هیجان و در لحظاتی او را درگیر ناامیدی می‌کند. کمپانی اسکرین مدیا مسئول پخش آنلاین این فیلم است. نقشه خروج exit plan از ۱۲ ماه جون در سینماها اکران شده است.
بازیگر سریال بازی تاج و تخت، کاستر-والدو، صورت جذاب خود را در پشت عینکی پنهان کرده است. او در نقش مکس، کارمند اداره بیمه بازی می‌کند که زندگی خوبی با همسر خود لائرته (با بازی تووا نووتنی) دارد.

همچنین بخوانید:
نقد فیلم نیمی از آن The Half of It – ساخته کمدی رمانتیک جدید نت‌فلیکس

او مجبور است به زن بیوه‌ای (با بازی سونیا ریچتر) بگوید که به دلیل عدم وجود مدرک کافی مبنی بر فوت همسرش، بیمه به او پولی پرداخت نخواهد کرد، در حین این مکالمه ناراحت‌کننده است که مکس از هوش می‌رود. پس از منتقل شدن به بیمارستان متوجه می‌شود که یک تومور مغزی دلیل این اتفاق است.
بار دیگر این زن بیوه به دیدن او می‌آید و مکس مدرک جدیدی مبنی بر فوت همسر او را می‌بیند. ویدیویی از او که از طرف هتل آرورا فرستاده شده است. هتلی که مشتری‌هایش برای مرگی راحت، بدون درد و توسط پرسنل حرفه‌ای، به آن‌جا می‌روند. در نهایت مکس تصمیم می‌گیرد که به آن‌جا برود. او بدون اطلاع دادن به همسرش به این هتل که در منطقه‌ای دور‌افتاده کوهستانی به نام “پایان‌های خوش” قرار دارد، می‌رود.
این هتل که تماما از بتن، فلز و شیشه ساخته شده است، به تمامی نیازهای مشتری‌های خود به خوبی پاسخ می‌دهد. البته این به این معناست که مشتری‌های این هتل به وسیله دارو و تکنولوژی، تحت کنترل کامل هستند. پس از ورود مکس به هتل، کم‌کم مشخص می‌شود که ماجراهای شومی در این هتل اتفاق می‌افتد.
با این‌وجود نقشه خروج exit plan مسیر مشخصی را برای روایت داستان خود انتخاب نمی‌کند. حتی در صحنه‌های اکشن فیلم که مکس سعی می‌کند به هر قیمتی که شده از این هتل فرار کند. با این‌که تمرکز فیلم تماما بر روی شخصیت کاستر-والدو است، با این‌حال فیلم آن‌طور که باید به جنبه‌های مختلف این شخصیت نپرداخته است.

نقشه خروج exit plan

به همین دلیل باور این موضوع برای مخاطب مشکل است که چرا مکس برای پایان دادن زندگی خود، به جای گذراندن وقت با همسرش، این راه را انتخاب کرده است و یا چرا ناگهانی از این تصمیم خود منصرف می‌شود.
بازیگران دیگری از جمله رابرت آرامایو، لورین هیلتون نیز در این فیلم حضور دارند، اما شخصیت‌های‌ آن‌ها نیز آن‌طور که باید باور‌پذیر نیستند.
عناصر داستان جنبه استعاری دارند، با این‌حال در بسیاری از موارد داستان با عقل جور درنمی‌آید. موسیقی میکا هس نیز کمکی به درک بهتر فضا نمی‌کند، چرا که نوای پیانوی آن از جدیت اتفاقات کم می‌کند.
نقشه خروج exit plan فیلمی خسته‌کننده نیست، با این‌حال با روند آرام خود تا حدی مخاطب را خسته می‌کند. صحنه‌های واقعیت – توهم فیلم نیز آن‌طور که نویسنده در نظر داشته است هیجان‌انگیز و جدید از آب درنیامده است.
رابطه صمیمانه کاستر-والدو و بازیگر سوئدی نووتنی (بازیگر فیلم «نابودی») جنبه احساسی فیلم را بهبود بخشیده است. فیلم‌برداری نیلز تاستوم، تهیه‌کنندگی سیمون گرا رونی، باعث شده است که نقشه خروج exit plan نه تنها تماشایی بلکه فیلمی هوشمندانه باشد، با این‌حال نتوانسته است به پتانسیل بالقوه خود برسد. با همه این‌ها تماشای این فیلم هیجان‌انگیز و پررمز‌وراز خالی از لطف نیست.
این مطلب از نوشته دنیس هاروی در سایت ورایتی گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد فیلم نقشه خروج exit plan – داستانی هیجان‌انگیز با بازی نیکولای کاستر-والدو اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط