ده نکته جذاب و واقعی درباره پشت ­صحنه فیلم تلقین Inception به بهانه ده‌سالگی آن

امتیاز دهید post

آیا فکر می­‌کنید همه­‌ی آنچه را که باید درباره­‌ی سای ­فای پرخرج هالیوودی کریستوفر نولان، فیلم تلقین Inception می­‌دانید؟ بار دیگر به این فیلم فکر کنید.
به نظر نمی‌رسد فیلمی با مضمون سرقت­ مسلحانه، که در آن شخصیت­‌ها به جای دستبرد به بانک و سرقت پول، به ذهنی رسوخ می­‌کنند تا ایده‌­ای را بدزدند، راحت بفروشد. اما وقتی شرکت فیلم‌سازی برادران وارنر در تابستان ۲۰۱۰ تصمیم گرفت فیلم را روانه­‌ی بازار کند، برگ برنده‌ای در آستین داشت: فیلم تراوش ذهن کریستوفر نولان، کارگردان ژرف­‌بین و خیال­پرداز شوالیه­ تاریکی The Dark Knight بود.
بعد از فیلم تعقیب following که نولان حرف‌ه­اش را با ساخت آن آغاز کرد، تلقین Inception اولین فیلم کاملاً اورجینال نولان است. تلقین Inception تماماً ساخته‌­ی ذهن اوست. اگر حتی کوچکترین بذرِ یک ایده می‌تواند تا حد تشریح یا تخریب مخاطبش رشد کند، ایده‌ی فیلم تلقین Inception آنقدر رشد کرد که حالا معرف کل پروژه‌­ی نولان است. به همین خاطر، برای آشنایی بیشتر با آنچه هنگام ساخت تلقین Inception در ذهن نولان می­‌گذشت، در ادامه درباره­‌ی ده نکته‌ی خیره­ کننده­ پشت صحنه­ فیلم تلقین Inception صحبت خواهیم کرد.

همچنین بخوانید:
۱۱ فیلمی که برای درک آنها باید بیش از یک بار تماشایشان کنید

۱۰- اعضای تیم سرقت با الهام از عوامل یک گروه تولید فیلم خلق شدند

وقتی نولان داشت درباره‌ی تیم اصلیِ سرقت در فیلم تلقین Inception می‌نوشت، نقش افراد را براساس نقشِ اعضای یک گروه تولید فیلم نوشت. نولان در مصاحبه با نشریه‌ی اینترتیمنت ویکلی، با جزئیات درباره‌ی تناظرها یا شباهت‌های اعضای تیم سرقت و اعضای گروه تولید فیلم توضیح می‌دهد.
کاب کارگردان است، آرتور تهیه‌کننده است، ایمس بازیگر ستاره است، آریادنه طراح تولید است، سایتو مجری فضول استودیو است، و نهایتاً و همانقدر مهم: فیشر بیننده است. فیلم‌های سرقت مسلحانه همگی درباره‌ی تیمی هستند که به لطف همکاری به هدفی مشترک دست می‌یابند، و به قول نولان، این درست مثل فرآیند تولید فیلم است: “وقتی داشتم تلاش می‌کردم تا درباره‌ی یک فرآیند گروهی و خلّاق بنویسم، راجع‌به فرآیند گروهی خلاقی نوشتم که درباره‌اش می‌دانم.”

۹- امیلی بلانت، ریچل مک ­آدامز، تیلور سوئیفت برای نقش آریادنه در نظر گرفته شده بودند

الن پیج

تیم انتخاب بازیگران تلقین Inception در تلاش بودند تا بازیگر مناسب هر نقش را انتخاب کنند و تعداد زیادی بازیگر جوان را برای نقش آریادنه در نظر داشتند. آن‌ها سرانجام الن پیج را برای این نقش انتخاب کردند که برای نقش عالی بود و این نقش را فوق العاده بازی کرد.
اما پیش از آنکه این نقش به الن پیج پیشنهاد شود، تهیه کننده‌ها بازیگران بااستعداد بسیاری را در نظر داشتند، از جمله امیلی بلانت، اما رابرتس، ریچل مک آدامز، جسی شرم از فیلم روزی روزگاری Once Upon a time، ایوان ریچل وود و کری مولیگان. آن‌ها حتی به تیلور سوئیفت هم برای این بازی در این نقش فکر کرده بودند. کریستوفر نولان بعدها برای فیلم حماسی‌اش درباره جنگ‌جهانی دوم، یعنی دانکرک Dunkirk، از ستاره‌ی پاپ متفاوتی به نام هری استایلز استفاده کرد.

۸- جوزف گوردون لویت اکثر صحنه­‌های بدلکاری را خودش بازی کرد

جوزف گوردون لویت

جوزف گوردون لویت همه صحنه­­‌های پیچیده­­ و ظریف نبرد در راهروی چرخان را خودش اجرا کرد، به جز یک صحنه که بدل او به جایش بازی کرد. بعضی اوقات استودیو با این موضوع که بازیگر بخواهد صحنه­‌های خطرناک را خودش بازی کند مشکل دارد. اگر آن صحنه­‌ها به اندازه صحنه‌­هایی که تام کروز در سری فیلم­‌های ماموریت غیرممکن Mission: Impossible بازی کرد خطرناک و چالش ­برانگیز باشند، آنوقت بیمه­کردن بازیگران برای استودیو می­‌تواند دردسرساز شود. ممکن بود پای تام کروز هنگام بازی در سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن بشکند، که البته موقع فیلم‌برداری ششمین سری از فیلم‌های ماموریت غیرممکن،یعنی فال‌اوت Fallout [به هر دوی معنای«ریزش هسته‌ای» و «پیامد منفی»] این اتفاق رخ داد، و حتی اتفاقی بدتر از این هم می‌توانست به سرش بیاید. پس این که به بازیگر اجازه دهند تا صحنه­‌های خطرناک را خودش بازی کند یک قمار است. هر چند راهروی چرخان در فیلم ‌تلقین Inception به طور خاص برای استفاده در این فیلم طراحی شده بود، و به این ترتیب امنیت جانی بازیگران از همان ابتدای پیش‌تولید در نظر گرفته شده بود.

۷- در فرآیند تولید تلقین Inception هیچ واحد کمکی یا تیم دومی استخدام نشد

تلقین Inception

در اکثر فیلم‌ها ــ از جمله فیلم‌های استودیویی پرهزینه ــ تیم دومی برای فیلم‌برداری نماهای کم‌اهمیت‌تر استخدام می‌شود، مثل تیم‌هایی که زیرساخت‌های لازم برای صحنه‌هایی را آماده می‌کنند که در آنها از تکنیک پرده‌ی سبز (CGI) استفاده می‌شود. گرچه کریستوفر نولان برای فیلم ‌تلقین Inception هیچ واحد کمکی یا تیم دیگری را استخدام نکرد. او می‌خواست همه‌اش را با همان تیم اصلی فیلم‌برداری کند.
تک‌تک صحنه‌هایی که در فیلم نشان داده می‌شوند را خود نولان به همراه فیلم‌بردار همیشگی‌اش تا آن موقع، یعنی والی فیستر ، با مهارت تمام از کار درمی‌آورند. نولان پیش از این در فیلم شوالیه تاریکی The Dark Knight هم از تیم دوم استفاده نکرده بود. او بصیرتی بسیار خاص برای هر کدام از فیلم‌هایش به خرج می‌دهد، و به همین خاطر نمی‌تواند مسئولیت برخی نماها را به یک واحد کمکی یا یک تیم اساساً دیگر بسپارد، حتی اگر این نماها فرعی و اضافه باشند و پای صحنه‌های اصلی در میان نباشد.

۶- تام هاردی بر اساس بازی‌اش در فیلم راک‌ان‌رولا RocknRolla انتخاب شد

تام هاردی

کریستوفر نولان با دیدن اجرای گیرای تام هاردی در فیلم جنایی­‌ـ‌پلیسیِ دست‌کم‌گرفته‌شده‌ی گای ریچی به نام راک‌ان‌رولا RocknRolla، تصمیم گرفت که در تلقین Inception ــ و در فیلم­‌های بعدی­‌اش شوالیه تاریکی برمی­‌خیزد The Dark Knight Rises (در نقش جانیِ رذل، بِین، در مقابل بتمن) و البته دانکرک ــ به تام هاردی نقش بدهد. گرچه تام هاردی تصور کرده بود که نولان با دیدن بازی او در نقش یک زندانی پرآوازه، در فیلمی بی‌رحمانه و زندگی­نامه­‌ا‌ی به نام برانسون Bronson که هاردی را به یک ستاره بدل کرد، او را انتخاب کرده. به همین خاطر، وقتی تام هاردی به صحنه­ فیلم‌برداری تلقین Inception رسید و با نولان مشغول صحبت شد، از این که کارگردان اصلاً فیلم برانسون را ندیده بسیار غافلگیر شد.

۵- سکانس برفی تلقین Inception با الهام از جیمز باند شکل گرفت

تلقین Inception

به رغم درخشش تمام‌عیار و یک­باره­ باند ــ با بازی مدل استرالیایی، جورج لازنبای ــ در فیلم در خدمت سرویس مخفی ملکه On Her Majesty’s Secret service محصول ۱۹۶۹، این فیلم اغلب از سوی فیلم‌سازان از جمله استیون سودربرگ به­ عنوان بهترین فیلم­ از سری جیمز باند ستایش می­‌شود. شاید این فیلم، سرگرم­ کننده‌­ترین یا شمایل­ پردازانه­‌ترین فیلم‌­ها­ نباشد اما از حیث تکنیکی فیلمی به حساب می­‌آید که به استادانه­‌ترین شکل و به ­زیبایی ساخته و پرداخته شده؛ تنها فیلمی که یک «فیلم» واقعی است، و نه یک فیلم اکشن صرفاً سرگرم­‌کننده.
کریستوفر نولان هم از آن دسته فیلم‌سازهایی است که در خدمت سرویس مخفی ملکه را به­ عنوان یکی از بهترین فیلم‌­های باند ستایش می­کند ــ تا آنجا که سکانس اکشن برفی در تلقین Inceptionکه سومین سطح رویا بود را از این فیلم الهام گرفت.

۴- هنگامی که کریستوفر نولان مشغل نوشتن فیلم­نامه بود هیچ پژوهشی درباره رویاها انجام نداد

جوزف گوردون لویت

گرچه تلقین Inception درباره­ ماهیت رویاها توضیحات زیادی می­‌دهد، اما این فیلم محصول پژوهش سرسختانه و دقیق نولان درباره ماهیت رویاها نیست. در واقع کریستوفر نولان هنگامی که مشغول نوشتن فیلم­نامه بود به علم رویاها چندان توجهی نکرد. او در این باره به نشریه‌ی کولیدر چنین توضیح می‌­دهد: “فکر می­‌کنم بخش زیادی از آنچه می‌دانم که می­‌خواهید با پژوهش به آن برسید فقط تائید همان چیزهایی است که می­‌خواهید انجام دهید. اگر پژوهش شما در تعارض با آنچه می‌­خواهید انجام دهید باشد، آنوقت تمایل دارید که پیش بروید و به هر صورت کار خودتان را کنید. به این ترتیب، در یک لحظه‌ی مشخص، متوجه شدم که اگر در تلاش برای جلب توجه مخاطب هستید، راهش این است که تا حد ممکن به ذهنیت‌تان بها بدهید و هنگام نوشتن واقعا سعی کنید که از چیزهایی اصیل و موثق مایه بگیرید. راستش، این فیلم بیش از همه، از فرآیندهایی که پشت سر گذاشتم و از تجربه­‌های خاص خودم سربرآورده است.”

۳- اکثر جلوه­ های ویژه واقعی هستند

تلقین Inception

بنا به سبک راستین کریستوفر نولان، اکثر جلوه‌های ویژه­ با استفاده از روش‌­های عملی و به طور واقعی خلق شدند. برای نمونه گروه واقعاً تشکیلات بسیار عظیمی برای راهرو درست کرد تا راهرو بچرخد و همانطور که حرکت می­‌کند بازیگران واقعاً درون راهرو با هم بجنگند. در آفرینش صحنه‌­های بی­‌وزنی هم اصلاً از CGI استفاده نشد، این صحنه‌­ها واقعاً در شرایط بی‌­وزنی فیلمبرداری شدند. پلکان پنسور (پله­‌هایی که مدام به سمت بالا می­روند، به­ رغم اینکه در یک مربع می­‌چرخند) عملاً ساخته شد. روی­‌هم­‌رفته فیلم تلقین Inception برخلاف فیلم‌­های پرهزینه­ متعارف که بیشتر از ۲۰۰۰ صحنه­ VFX دارند، شامل ۵۰۰ صحنه جلوه­‌های ویژه است.

۲- کریستوفر نولان اولین بار در ۲۰۰۲ طرح ایده تلقین Inception را زد

 Leonardo DiCaprio

کریستوفر نولان اولین بار ضمن ساخت فیلم بی‌خوابی insomnia به ایده­­ صحنه‌پردازی فیلمی در یک فضای رویاگون رسید. در سال ۲۰۰۲، وقتی نولان ساخت بی‌خوابی را به انجام رساند، به سراغ چند استودیوی هالیوودی رفت و ایده تلقین Inception را با آنها در میان گذاشت. در ابتدا تلقین Inception به‌عنوان یک فیلم ژانر وحشت تصور شده بود. در مرحله‌ی نوشتن، این زاویه تغییر کرد و ژانر سرقت ارجحیت یافت.
برخی استودیوها در سال ۲۰۰۲ برای ساخت تلقین Inception ابراز علاقه کردند، اما نولان احساس کرد فقط به شرطی حق فیلمنامه را ادا می‌کند که آن را بنا بر طبق مشخصاتی که می‌خواهد بنویسد (یعنی، وقت و فرصت کافی برایش بگذارد، نه اینکه خود را ملزم به نهایی‌کردن فیلمنامه در یک موعد فرضاً مقرر کند)، و به این ترتیب، تصمیم گرفت چند ماه روی فیلمنامه کار کند. البته فیلم نهایی تا سال ۲۰۱۰ بر پرده‌ی سالن‌های سینما نرفت.

۱ـ لئوناردو دی‌کاپریو تنها انتخاب نولان برای بازی در نقش کاب بود

فیلم تلقین - موسیقی - هانس زیمر

معمولاً وقتی بعضی تهیه‌کننده‌های فیلم برای انتخاب بازیگران یک پروژه گردهم می‌آیند، چند بازیگر برای هر نقش در ذهن دارند. به این ترتیب، اگر انتخاب اول‌شان در دسترس نباشد هنوز چند گزینه‌ی دیگر وجود دارد. هرچند، برای نقش اصلی فیلم تلقین Inception، یعنی کاب، کریستوفر نولان نویسنده و کارگردان و همسرش اما توماس به‌عنوان یکی از تهیه‌کننده‌های این فیلم فقط و فقط به یک بازیگر فکر می‌کردند: لئوناردو دی‌کاپریو.
حضور دی‌کاپریو در این فیلم، و همکاری منسجم و خوبی که با نولان داشت آنقدر قابل توجه بود که به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره‌ی بازی دی‌کاپریو در نقشِ ریدلر در فیلم بعدی نولان دامن زد؛ همکاری آن‌ها چنان خوب و تنگاتنگ بود که رسانه‌ها تصور کردند که نولان در سومین فیلمش از سری بتمن، نقش ریدلر را بر عهده‌ی ستاره‌ی فیلم اگه می‌تونی منو بگیر Catch Me If You Can (دی‌کاپریو) خواهد گذاشت.
منبع: سایت screenrant.com نویسنده BEN SHERLOCK

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ده نکته جذاب و واقعی درباره پشت ­صحنه فیلم تلقین Inception به بهانه ده‌سالگی آن اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط