بیست سال پس از اکران فیلم موفق مردان ایکس X-Men

امتیاز دهید post

بیست سال از اکران اولین فیلم مردان ایکس X-Men گذشته است، حالا وقت آن است که تاثیر آن را بر دو دهه آثار ساخته شده در ژانر فیلم‌های اقتباس شده از داستان‌های مصور بررسی کرد. آیا این فیلم پس از گذشت بیست سال هنوز هم تاثیری بر فیلم‌های جدید ساخته شده در این ژانر دارد؟
برای جواب دادن به این سوال به عقب برمی‌گردیم، اولین فیلم مردان ایکس X-Men نقطه مهمی در تاریخ فیلم‌های ابرقهرمانی به شمار می‌رود و بسیاری از فیلم‌های پس از آن از خیلی از ویژگی‌های آن الهام گرفته‌اند. اگر امروز این فیلم را برای بار دیگر تماشا کنید بیشتر به این نکته پی می‌برید. می‌توان گفت مردان ایکس X-Men اولین فیلم مدرن ساخته شده با اقتباس از داستان‌های مصور است که شخصیت‌هایی با توانایی‌های فوق انسانی را به شخصیت‌هایی باورپذیر تبدیل کرده است. از این‌جا بود که فیلم‌های ساخته شده در این ژانر در نگاه مخاطبین و منتقدین جدی گرفته شد.
بازیگران با‌استعداد این فیلم نیز یکی از مهم‌ترین نکات قوت آن است، پاتریک استوارت، ایان مک‌کلن و هیو جکمن با بازی فوق‌العاده خود این شخصیت‌ها را باور‌پذیر کرده‌اند.

همچنین بخوانید:
بیست سال پس از اکران فیلم فراموش‌نشدنی گلادیاتور Gladiator

نکته قابل‌توجه فیلم‌نامه این است که علی‌رغم مدت زمان نسبتا کوتاه آن (کمتر از ۲ ساعت)، به تمام شخصیت‌های داستان به خوبی پرداخته شده است و فرصتی برای درخشش تمام شخصیت‌ها در اختیار آن‌ها قرار داده شده است. پرداختن به این موضوع در داستانی که پر از شخصیت‌های مختلف با قدرت‌های جالب است، کار آسانی نیست و مسلما این روش پایه‌ای برای فیلم‌های مشابه بنا کرد. با این وجود می‌توان گفت که به شخصیت استورم با بازی هالی بری آن‌طور که باید پرداخته نشده است.
هیو جکمن در نقش ولورین، که برای بازی در آن به شهرت زیادی رسید، با نمایش گذاشتن جنبه خشن و در عین حال عمیق او، این شخصیت محبوب طرفداران را زنده کرد. شخصیت بی‌پروای ولورین لایه‌ دیگری به تیم مرتب و منظم مردان ایکس X-Men اضافه کرده است و تماشای تضاد او با شخصیت‌های دیگر بسیار جالب است. اینجا بود که یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دنیای مارول متولد شد. عجیب نیست که شهرت جکمن پس از بازی در این نقش افزایش چشمگیری داشت. نمی‌توان هیچ بازیگر دیگری را در این نقش تصور کرد.
یکی از ویژگی‌هایی که مردان ایکس X-Men را از فیلم‌های دیگر این ژانر متمایز می‌کند، توجه آن به مسایل دنیای واقعی است.

مردان ایکس X-Men

موضوع پیدا کردن هویت و هدف برای زندگی هنوز هم پس از بیست سال موضوعات مرتبطی هستند. همین ویژگی به این شخصیت‌های ماورالطبیعه جنبه‌ای انسانی داده است و باعث شده که مخاطب با آن‌ها احساس همدلی کند.
خصوصیت انسانی شخصیت‌ها را می‌توان در فیلم‌های ابرقهرمانی بعد از مردان ایکس X-Men دید، تلاش برای ساخت داستانی با حرفی برای گفتن و نه فقط فیلمی سرگرم‌کننده و پرفروش. مطمئنا بدون وجود مردان ایکس X-Men هیچ کارگردانی حاضر به ساختن فیلم‌هایی مثل کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی و جوکر نمی‌شد.
در ساخته‌های این ژانر معمولا تفاوت بین شخصیت‌های خوب و شرور کاملا مشخص است. با این وجود کارگردان مردان ایکس X-Men برایان سینگر با هوشمندی شخصیت مگنتو را شخصیتی تماما شرور به تصویر نکشیده است. در عوض او شخصیتی پیچیده و دردکشیده و قابل باوری را خلق کرده است.
این بخش از نظر اخلاقی خاکستری شخصیت او، باعث به وجود آمدن رابطه جالبی بین این شخصیت و پرفسور ایکس شده است. نگاه متفاوت آن‌ها به موضوع انسان‌ها و انسان‌های جهش‌یافته یکی از تعیین‌کننده‌ترین خط داستانی فیلم‌های ابرقهرمانی شده است.

مردان ایکس X-Men

به نمایش گذاشتن روابطی به این شکل در فیلمی هیجان‌انگیز و پرفروش، اتفاق جدیدی به شمار می‌آمد. چرا که قبل از آن همیشه رابطه بین شخصیت‌های خوب و شرور رابطه‌ای صرفا خصمانه نمایش داده می‌شد. برای مثال رابطه بین بتمن و جوکر و یا اسپایدر-من و گرین گابلین. به همین دلیل فیلم‌نامه مردان ایکس X-Men سال‌ها جلوتر از زمان خودش بود.
با تماشای دوباره این فیلم در سال ۲۰۲۰ به این نکته پی می‌بریم، با این‌که مردان ایکس X-Men از نظر شخصیت‌پردازی بسیار جلوتر از زمان خود بود، اما به دلیل امکانات محدود کامپیوتری و مشکلات بودجه، از نظر بصری در حد قابل قبولی قرار دارد. در هر صورت نمی‌توان آن را با فیلم‌های دیگری برای مثال «گردآوری اونجرز» که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد، مقایسه کرد.
در سینمای امروز فیلم‌های پرسروصدای ابرقهرمانی زیادی ساخته می‌شود و باعث می‌شود کمتر به نقطه شروع این ژانر فکر کنیم. فیلم مردان ایکس X-Men بود که پایه اصلی این ژانر را بنا کرد و پس از آن فیلم‌های موفقی از جمله سه‌گانه مرد عنکبوتی Spider-Man به کارگردانی سم ریمی ساخته شد. با این‌که از مردان ایکس X-Men آن‌طور که باید تجلیل نشده است، اما با تماشای دوباره آن در سال ۲۰۲۰ بیش‌تر به نقش حیاتی آن پی خواهیم برد. به‌علاوه در کنار آن باز هم از تماشای این داستان فوق‌العاده و هیجان‌انگیز لذت خواهیم برد.
این مطلب از نوشته ناتان واربی در سایت لفت‌لاین گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بیست سال پس از اکران فیلم موفق مردان ایکس X-Men اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط