آقای تام کروز تولدت مبارک!

امتیاز دهید post

توماس کروز ماپوتر چهارم ملقب به تام کروز در سوم جولای ۱۹۶۲ در شهر سیراکوز در نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او در دهه­ ۱۹۸۰ به­ عنوان پرآوازه‌­ترین هنرپیشه مرد آمریکایی ظاهر شد، عمدتا او را به خاطر ظاهر آراسته و همه‌فن‌حریفی‌اش می‌­شناختند. کروز بازیگری را از دوران دبیرستان با بازی در فیلم عشق بی­‌پایان (۱۹۸۱) endless love شروع کرد. او پیش از آنکه در فیلم تجارت پرمخاطره (۱۹۸۳) Risky Business در نقش یک بچه دبیرستانی که خانه­ پدرومادرش را به یک فاحشه­‌خانه تبدیل می­‌کند بازی کند، در فیلم‌هایی چون شیپور خاموشی (۱۹۸۱) Taps و بیگانگان (۱۹۸۳)The Outsiders به‌­عنوان بازیگر نقش دوم ظاهر شده بود. فیلم تجارت پرمخاطره موفقیت بزرگی برای او به ارمغان آورد، و با این فیلم به‌­طور گسترده‌­ای به‌­عنوان یک بازیگر به رسمیت شناخته شد. کروز با بازی در فیلم تاپ گان (۱۹۸۶)Top Gun که آن سال بالاترین فروش را داشت به شهرت قابل ­توجهی رسید، او در این فیلم نقش خلبان نیروی هوایی را داشت. در سال ۱۹۸۶ تام کروز در فیلم رنگ پول (۱۹۸۶) The Color of Money به کارگردانی مارتین اسکورسیزی مقابل ستاره­ی سینما پل نیومن ظاهر شد، و دو سال بعد در فیلم مرد بارانی (۱۹۸۸) Rain Man در نقش برادر خودخواه یک مرد اوتیستی (با بازی داستین هافمن) بازی کرد.

همچنین بخوانید:
۱۰ نقش‌آفرینی برتر فرانسیس مک‌دورمند

کروز به خاطر ایفای نقش در فیلم متولد چهارم ژوئیه (۱۹۸۹) Born on the Fourth of July به­‌عنوان یک سرباز آمریکایی که در جنگ ویتنام خدمت کرد و بعد به یک فعال مخالف جنگ تبدیل ­شد، و اولین جایزه­ی اسکار خود را گرفت.
کروز در فیلم‌­های دهه­ ۱۹۹۰ با پذیرفتن نقش‌­های متنوع، گستره­ وسیعی از شخصیت­‌های جوراجور را بازی کرد: او در فیلم چند آدم خوب (۱۹۹۲) A Few Good Men در نقش یک وکیل نیروی دریایی، در فیلم مصاحبه با خون­آشام (۱۹۹۴) Interview with the Vampire در نقش خون­آشام، در فیلم مأموریت: غیرممکن (۱۹۹۶) Mission: Impossible در نقش یک مامور مخفی بازی کرد، که محبوبیت بی‌­اندازه­ فیلم مأموریت: غیرممکن باعث شد در سال­های ۲۰۰۰، ۲۰۰۶، ۲۰۱۱، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ سری­های بعدی آن را هم بسازند. اجرای او در فیلم جری مگوایر (۱۹۹۶) Jerry Maguire در نقش مدیر برنامه­ ورزشی باعث شد که دومین جایزه اسکار را از آن خود کند. در سال ۱۹۹۹ با همسر آن زمانش نیکول کیدمن در فیلم چشمان کاملاً بسته (۱۹۹۹) Eyes Wide Shut، فیلم دور از انتظار و آخرِ استنلی کوبریک نقش­‌آفرینی کرد، داستان فیلم حول آزمونی در وفاداری یک زوج ثروتمند می­‌گذرد و مقالات انتقادی مختلفی درباره این فیلم نوشته شده است. در همان سال تام کروز همچنین به خاطر بازی در نقش یک معلم مذهبی خودیارِ زن­گریز در فیلم ماگنولیا (۱۹۹۹) Magnolia مورد تحسین قرار گرفت و به خاطرش جایزه­ بهترین بازیگر نقش فرعی را از آن خود کرد.

ماگنولیا - تام کروز

کروز در دهه­ ۲۰۰۰ در تعدادی فیلم اکشن نقش‌­آفرینی کرد، از جمله تریلر علمی‌­تخیلی گزارش اقلیت (۲۰۰۲) Minority Report به کارگردانی استیون اسپیلبرگ؛ و در فیلم آخرین سامورایی (۲۰۰۳) The Last Samurai، نیز در نقش یک سرباز آمریکایی مخالف ظاهر می‌­شود که با جامعه­ سامورایی هم‌­پیمان شده است.
فیلم خشن وثیقه (۲۰۰۴) Collateral در لس‌­آنجلس رخ می­دهد و تام کروز در آن نقش یک قاتل قراردادی بی­رحم را بازی می­کند. تام کروز در فیلم جنگ دنیاها (۲۰۰۵) War of the worlds بار دیگر با اسپیلبرگ همکاری کرد، این فیلم اقتباسی به لحاظ بصری تاثیرگذار از رمانی به همین نام اثر اچ. جی. ولز است. کروز در سال ۲۰۰۸ در نقش یک مدیر اجرایی خشن سینما در فیلم کمدی تندر استوایی Tropic Thunder خنده به لب­های تماشاگران آورد. او در این فیلم در نقش یک چهره­ تاریخی ظاهر می‌­شود و شخصیت کلاوس فون اشتاوفنبرگ افسر ارتش آلمان را به تصویر می­‌کشد، افسری که در عملیات والکیری سعی در کشتن آدولف هیتلر داشت.
کروز بعدها در تریلرهای اکشن دیگری نیز بازی کرد: شوالیه و روز (۲۰۱۰) Knight and Day و جک ریچر (۲۰۱۲) Jack Reacher. در فیلم دوم او نقش یک بازپرس سابق ارتش را ایفا کرد، نقشی که بار دیگر در سال ۲۰۱۶ در فیلم جک ریچر: هرگز برنگرد (۲۰۱۶) Jack Reacher: Never Go Back نیز اجرایش را به عهده گرفت.

لبه­ فردا

کروز بعد از اینکه در دهه­ هشتاد به­‌عنوان بت موسیقی راک در فیلم موزیکال دوران راک (۲۰۱۲) Rock of Ages ظاهر شد، برای بازی در نقش ناجی آخرالزمانی در فیلم ماجراجویانه و علمی‌­تخیلی فراموشی (۲۰۱۳) Oblivion نیز انتخاب شد. او سپس در فیلم علمی‌­تخیلی، کمیک، و پرهیاهوی لبه­ فردا (۲۰۱۴) Edge of Tomorrow که بر تجاوز بیگانگان به زمین می‌­پرداخت نقش یک افسر بی­‌قیدوبند روابط عمومی ارتش را بازی کرد که مدام کشته و بعد از نو بیدار می‌­شود.
در سال ۲۰۱۷ کروز در فیلم ژانر وحشت و اکشن مومیایی The Mummy بازی کرد و سپس در درام شوخ و شنگ ساخت آمریکا (۲۰۱۷) American Made به ایفای نقش پرداخت. زندگی شخصی کروز اغلب به اندازه­ نقش‌­هایی که بازی کرده توجه علاقه­‌مندان را به خود جلب کرده است. ازدواج کروز با کیدمن به‌­طور دقیقی توسط رسانه‌­های هالیوودی پوشش داده شد و ماجرای طلاق او از کیدمن در سال ۲۰۰۱ نیز از این توجه رسانه­ای بی نصیب نماند. طی چند سال بعد حمایت صریح او از ساینتولوژی مناقشه ­برانگیز شد، خصوصاً وقتی کروز در سال ۲۰۰۵ ب‌ه­صورت علنی «روان­شناسی» را به­منزله یک علم نامشروع تقبیح کرد (چنین نظرگاهی در واقع یکی از باورهای همه­ کسانی است که ساینتولوژیست هستند.) کروز به واسطه­ رابطه­ علنی­‌اش با بازیگر زنی به نام کیتی هلمز، که از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ به همسری کروز درآمده بود، همچنان مورد توجه بازار شایعات و رسانه‌­های خبری قرار داشت.
منبع : سایت britannica

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته آقای تام کروز تولدت مبارک! اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط