ده نکته جالب در مورد فیلم دورافتاده Cast Away

3/5 - (1 امتیاز)

باورش سخت است اما بیست سال از ساخت فیلم دورافتاده Cast Away به کارگردانی رابرت زمکیس می‌گذرد. داستان ماجراجویی جالب تام هنکس در این فیلم که برای آن نامزد جایزه اسکار نیز شد.
دورافتاده Cast Away داستان یکی از مدیران شرکت پستی فدکس به نام چاک نولاند (با بازی هنکس) را روایت می‌کند که به صورت معجزه‌آسایی از یک سانحه هوایی جان سالم به در می‌برد. او سال‌ها به تنهایی در جزیره‌ای به سر می‌برد تا بالاخره کسی برای نجات او می‌آید. به مناسبت بیستمین سالگرد ساخت این فیلم، در این‌جا ده نکته جالب در مورد دورافتاده Cast Away را آورده‌ایم:

همچنین بخوانید:
۱۰ تا از نمادین‌ترین نقش‌های تام هنکس

۱۰- منبع الهام دورافتاده Cast Away

فیلم‌نامه نوشته ویلیام برویلس جونیور در واقع براساس ایده‌ای از تام هنکس نوشته شده است. ایده هنکس در مورد سقوط هواپیمایی پر از بسته‌های پستی بر فراز اقیانوس آرام بود.
در نهایت او این ایده را با چالش‌های نبود آب و غذا، سرپناه و تنهایی ترکیب کرد.

۹- آماده شدن هنکس برای بازی در این نقش

هنکس برای بازی در این نقش تغییرات فیزیکی زیادی را تجربه کرد. فیلم‌برداری دورافتاده Cast Away در سال ۱۹۹۸ شروع شد و هنکس برای نمایش نسخه عادی شخصیت چاک نزدیک به ۲۲ کیلوگرم وزن اضافه کرد. سپس فیلم‌برداری برای یک‌سال متوقف شد تا هنکس بتواند وزن خود را کاهش دهد و نقش چاک تنها مانده در جزیره را بازی کند.
پس از این‌که هنکس وزن خود را کاهش داد و موهایش نیز بلند شده بود، فیلم‌برداری برای ۴ ماه دیگر متوقف شد تا او بتواند برای فیلم‌برداری صحنه‌های پایانی فیلم، کمی وزن اضافه کند. در حین همین وقفه زمانی، زمکیس با همکاری دست‌اندرکاران دورافتاده Cast Away فیلم ترسناک آن‌چه در زیر است What Lies Beneath را تولید کرد.

۸- همبستگی اعضای گروه فیلم‌سازی

 همبستگی اعضای گروه فیلم‌سازی

برای درک بهتر شرایط زندگی در یک جزیره دورافتاده، بسیاری از دست‌اندرکاران این فیلم شرایط مشابه شخصیت چاک را تجربه کردند و سعی در یادگیری مهارت‌هایی که این شخصیت نیاز دارد، کردند. مهارت‌هایی مانند ماهی‌گیری، روشن کردن آتش، خوردن نارگیل و البته، صحبت کردن با یک توپ والیبال!

۷- روز برای شب

رابرت زمکیس همیشه از تکنولوژی‌های روز برای ساخت فیلم‌هایش استفاده می‌کند. اما آیا می‌دانستید که صحنه‌های شب دورافتاده Cast Away همه در واقع در روز فیلم‌برداری شده‌اند؟
تمام صحنه‌های شب فیلم در واقع با کمک تکنولوژی پس از تولید به شب تبدیل شده‌اند. تنها استثنای آن صحنه‌ای است که در آن چاک برای اولین‌بار موفق به روشن کردن آتش می‌شود.

۶- افکت‌های صوتی

دورافتاده Cast Away

به دلیل صدای بلند امواج، امکان صدابرداری در صحنه وجود نداشت و تمام صداهای فیلم بعدتر و در اتاق ادیت به فیلم اضافه شدند.
نکته جالب این است که دورافتاده Cast Away نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین صداگذاری در هفتاد و سومین دوره جوایز اسکار شد.

۵- ویلسون

تنها مکالمه‌ای که چاک در مدت حضورش در این جزیره دارد، با توپ والیبالی به نام ویلسون است که چاک با دست خونین خود صورت او را نقاشی کرده بود. با این‌که ویلسون در واقع دیالوگی نمی‌گوید اما نویسنده‌ها برای ارتباط برقرار کردن راحت‌تر هنکس با این شی،‌ دیالوگ‌هایی نیز برای این توپ نوشته بودند. در سال ۲۰۲۰ وقتی هنکس و همسرش ریتا ویلسون در زمان شیوع بیماری کرونا خود را در خانه قرنطینه کرده بودند، دکترها به شوخی به او گفتند که بار دیگر با ویلسون تنها شده است.

۴- نقش فدکس در این فیلم

فدکس - تام هنکس

صحبت‌های زیادی در مورد رابطه این شرکت پستی و ساخت این فیلم شده بود. با این‌حال در واقع فدکس هیچ همکاری با زمکیس در ساخت این فیلم نداشته است. اتفاقا فدکس پس از شنیدن داستان فیلم و ماجرای سقوط هواپیما نگران شهرت کمپانی خود بود. اما پس از خواندن فیلم‌نامه این اجازه را به زمکیس داد که از نامش در فیلم خود استفاده کند. پس از اکران دورافتاده Cast Away برخلاف انتظارها، تجارت آن‌ها ۳۰ درصد رشد داشت. مدیر شرکت فدکس، فرد اسمیت نیز در صحنه‌ای در این فیلم در نقش خودش حضور دارد.

۳- نام شخصیت اصلی

نام شخصیت هنکس در این فیلم چاک نولاند است، اگر اسم او را به صورت مختصر C. Noland بنویسیم می‌توان آن را See No Land خواند. آیا انتخاب چنین اسمی برای شخصیتی که مدتی طولانی در جزیره‌ای دور از بقیه است اتفاقی بوده است؟ ما که این‌طور فکر نمی‌کنیم.

۲- نسخه اولیه

دورافتاده Cast Away

در نسخه اولیه فیلم‌نامه دورافتاده Cast Awayتمرکز بیشتری بر سلامت روان شخصیت چاک بود و قرار بود چاک دچار معضل چند شخصیتی شود. در نهایت ویلسون جایگزین ایده صحبت کردن چاک با خودش شد. رابطه‌ای که باعث شد چاک سلامت عقلی خود را از دست ندهد.

۱- صحنه حذف شده

زمکیس پس از اکران فیلمش و قرار گرفتن آن در شبکه ویدیوی خانگی صحنه‌ای از دورافتاده Cast Away را حذف کرد. چاک پس از سه سال زندگی در جزیره تصمیم به خودکشی می‌گیرد، او آدمکی درست می‌کند و آن را با طناب داری به درختی آویزان می‌کند تا ببیند آیا این درخت تحمل وزن او را دارد یا نه. اما شاخه درخت می‌شکند. بعدتر وقتی چاک برای ساختن قایق خود به طناب بیشتری نیاز دارد به آن‌جا برمی‌گردد تا طناب را از درخت باز کند.
این مطلب از نوشته جیک دی در سایت Screenrant گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ده نکته جالب در مورد فیلم دورافتاده Cast Away اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط