رتبه بندی ۱۰ فیلم برتر که اقتباسی آزاد از نمایشنامه های شکسپیر بوده‌اند

امتیاز دهید post

نظریه‌های توطئه‌آمیزی وجود دارد که وی تمام کارهایش را از دیگر نمایشنامه‌نویسان جعل کرده است، یا این‌که او حتی اصلاً وجود نداشته است. اما تا آن‌جا که در تاریخ ثبت شده است، ویلیام شکسپیر یکی از بزرگترین داستان‌نویسانی است که تاکنون می‌زیسته است. قرن‌ها پس از نخستین انتشار نمایش‌نامه‌هایش، آن‌ها هنوز هم برای پرده اقتباس می‌شوند.
داستان‌هایی مانند هملت و رومئو و ژولیت در چنان سطح عمیقی از انسانیت قرار می‌گیرند که می‌توانند با صحنه‌پردازی‌ها و دوره‌های زمانی کاملاً متفاوت مورد بازتنظیم قرار گیرند و همچنان در دل مخاطبان خود طنین افکنند. همه اقتباس‌های شکسپیر ترجمه رک‌وراست و صریحی از متن اصلی نیستند. بنابراین در این مطلب ۱۰ تا از بهترین فیلم‌هایی که اقتباسی آزاد از نمایش‌نامه‌های شکسپیر بوده‌اند، را معرفی کرده‌ایم.

۱۰ – بدن‌های گرم ۲۰۱۳ Warm Bodies

پس از آن‌که گرگ‌ومیش Twilight، ژانر عاشقانه خون‌آشام‌محور را به سطوحی ژرفی از موفقیت می‌رساند، بدن‌های گرم به مخاطبان یک عاشقانه زامبی‌محور را ارائه می‌کند و به‌طرز بعیدی، این فیلم آزاردهنده نبود و در واقع، یک داستان عاشقانه شیرین و زیبا بود.
این مهم تا حدودی به‌لطف اجرای فریبنده نقش‌های اصلی توسط نیکلاس هولت و ترزا پالمر و همچنین شیمی آن‌ها با یکدیگر محقق شده بود. اما تا حدودی می‌تواند به تلاش برای واقعی بودن یک داستان عاشقانه ممنوعه نسبت داده شود که از رومئو و ژولیت برداشته شده بود.

۹ – نومئو و ژولیت ۲۰۱۱ Gnomeo & Juliet

نومئو و ژولیت

همان‌گونه که از عنوان پیداست، انیمیشن کمدی‌- رمانتیک نومئو و ژولیت در واقع اقتباسی کاملاً صریح از رومئو و ژولیت است اما کاراکترها در رومئو و ژولیت اصلی، کوتوله‌های باغبانی نبودند. بنابراین می‌توان گفت که در حقیقت اقتباسی آزاد از آن است.
این فیلم ممکن است در حد و اندازه شاهکارهای پیکسار نظیر در جست‌وجوی نمو Finding Nemo و بالا Up نباشد، اما نومئو و ژولیت یک فیلم انیمیشنی به‌غایت سودمند با گروهی از بازیگران احساسات‌برانگیز و مشهوری نظیر استعدادهای موسیقی از امیلی بلانت،‌ جیمز مک‌آووی، مایکل کین، مگی اسمیت، پاتریک استوارت، جیسون استاتهام تا حتی آزی آزبورن است.

۸ – ۱۹۸۲ A Midsummer Night’s Sex Comedy

کمدی سکسی نیمه‌شب تابستانی

کمدی سکسی نیمه‌شب تابستانی اولین فیلم از ۱۳ فیلم وودی آلن است که خود در آن با میا فارو هم‌بازی می‌شود. این فیلم داستان‌های به‌هم‌پیچیده خنده‌داری از سه زوج را روایت می‌کند که از یک تعطیلات آخر هفته در شمال نیویورک در اواخر قرن بیستم لذت می‌برند.
فیلم آلن در درجه اول تحت تاثیر کمدی ۱۹۵۵ اینگمار برگمان، لبخندهای یک شب تابستانی Smiles of a Summer Night ساخته شد. اما چندین المان داستانی (و عنوان) از پی‌رنگ فرعی ثقیل نمایش‌نامه رؤیای شب نیمه تابستان A Midsummer Night’s Dream شکسپیر برگرفته شد.

۷ – اُ ۲۰۰۱ O

اُ

وقتی نام تیم بلیک نلسون را می‌شنوید، احتمالاً به نقش‌های وی در فیلم‌هایی مانند ای برادر، کجایی؟ O Brother, Where Art Thou یا تصنیف باستر اسکراگز Ballad of Buster Scruggs فکر می‌کنید؟ (اگر اصلاً تا به حال اسم او را شنیده باشید) اما او یک کارگردان هم هست.
در سال ۲۰۰۱، او سکان‌داری یک اقتباس از اتللو با عنوان اُ O که در یک دبیرستان رخ می‌دهد، را برعهده داشت. جنگ‌جویان جای‌شان را به دانش‌آموزان می‌دهند. گروه بازیگری با بزرگانی نظیر مکای فایفر و جولیا استایلز، به‌همراه مارتین شین که در یک نقش مکمل ظاهر شده است، تکمیل می‌شود.

۶ – ۱۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم
۱۹۹۹ 10Things I Hate About You

۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم

در بین تمام فیلم‌های نوجوانانه‌ای که از آثار شکسپیر اقتباس شده‌اند (از این دختر همان مرد است She’s the Man تا فقط یکی از پسرها Just One of the Guys) فیلم ۱۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم تا به این‌جا بهترین مورد بوده است. فیلم داستان رام کردن زن سرکش The Taming of the Shrew را با صحنه‌پردازی در یک دبیرستان به تصویر می‌کشد.
ایده “رام کردن” یک زن توسط یک مرد مطمئناً قدیمی است اما جذابیت‌های هیث لجر بیش از حد کافی بود تا سیاست‌های رابطه دردساز این داستان را حل‌وفصل کند.

۵ – سیاره ممنوعه ۱۹۵۶ Forbidden Planet

سیاره ممنوعه

ارائه آسانسوری برای سیاره ممنوعه، “طوفان در فضا!” خواهد بود. (طوفان The Tempest نمایش‌نامه‌ای کمدی اثر ویلیام شکسپیر است) این یک نمونه اولیه از “فنی- ترسناک” است که در آن مفاهیم و تکنولوژی علمی، منبع این داستان ترسناک قرار می‌گیرند.
براساس زندگی‌نامه معتبر جین رادنبری، سیاره ممنوعه یکی از تاثیرات اصلی بر نوآوری‌اش، مجموعه استار ترک Star Trek، بود.

۴ – آیداهوی اختصاصی خودم ۱۹۹۱ My Own Private Idaho

آیداهوی اختصاصی خودم کیانوریوز

گرچه سکانس‌های سورئال بسط ‌یافته و تصاویر حاشیه‌ای‌اش، به‌طور گسترده از منبع اصلی منحرف می‌شود، اما درام سوزناک گاس ون سنت، آیداهوی اختصاصی خودم، براساس نمایش‌نامه شکسپیر، هنری چهارم و هنری پنجم ساخته شده است.
ریور فینیکس و کیانو ریوز که دوستانی حقیقی در زندگی واقعی هستند، به‌عنوان یک زوج گیرا در نقش‌های اصلی، انتخاب شدند. حال آن‌که جلوه بصری ون سنت باعث می‌شود که این فیلم، یک تجربه تماشایی درگیرکننده باشد.

۳ – داستان وست ساید ۱۹۶۱ West Side Story

داستان وست ساید موزیکال جوایز اسکار

لئونارد برنستاین، استیون سوندهایم و آرتور لوران، در تئاتر موزیکال داستان وست ساید، قصه رومئو و ژولیت را از طریق خواندن آوازهای خیابانی بازگو می‌کنند و فیلم اقتباسی ۱۹۶۱ جروم رابینز و رابرت وایز، این داستان را برای پرده بزرگ بازگو می‌کند.
استیون اسپیلبرگ در حال کارگردانی یک بازسازی دیگر است که قرار است در اواخر سال جاری منتشر شود (اگرچه ما باید منتظر بمانیم و در مورد آن بیشتر بدانیم) با انسل الگورت و ریچل زگلر که نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.

۲ – آشوب ۱۹۸۵ Ran

آشوب - سامورایی

آکیرا کوروساوا در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود، سه نمایش‌نامه شکسپیر را با صحنه‌پردازی ژاپنی بازتنظیم کرد. او در سال ۱۹۵۸، سریر خون Throne of Blood را با اقتباس از مکبث ساخت. در سال ۱۹۶۰، بدها راحت می‌خوابند The Bad Sleep Well را با اقتباس از هملت ساخت و در سال ۱۹۸۵، آشوب را با اقتباس از شاه لیر ساخت. هر سه مورد، فیلم‌های خوبی هستند اما آخرین فیلم، بهترین‌شان است.
از رنگ‌های درخشان در لباس‌های تاریخی‌اش گرفته تا سکانس‌های نبرد در حد و اندازه ارباب حلقه‌ها Lord of the Rings؛ آشوب یک شاهکار سرد با جلوه‌هایی نفس‌گیر است و هر قاب یک ضیافت باشکوه از استعاره است. روایت شکسپیری تضمین می‌کند که چیزهای زیادی برای پشتیبانی کردن از این نمایش وجود دارد.

۱ – شیرشاه ۱۹۹۴ The Lion King

شیر شاه

شیرشاه علاوه‌بر داستان‌های انجیلی موسی و یوسف، به‌شدت تحت تأثیر هملت ویلیام شکسپیر ساخته شده بود. داستان بارد از یک شاهزاده که در تلاش برای انتقام گرفتن است، پس از آن‌که عموی شیطانی‌اش پدرش را می‌کشد و تاج و تخت وی را از آن خود می‌کند، همانندی‌های کاملاً واضحی با انیمیشن موزیکال نمادین دیزنی دارد.
داستان تلاش سیمبا برای غلبه بر اندوه ناشی از دست رفتن ناگهانی پدرش، موفاسا، در زمان کودکی و سفری که او پیش از مواجه شدن با عمویش، اسکار، باید برود؛ به‌اندازه نمایش‌نامه شکسپیر (که فیلم اقتباسی آزاد از آن است) لایتناهی و به‌طرز درخشانی ماهرانه است.

این مطلب برگرفته از نوشته Ben Sherlock در سایت screenrant.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته رتبه بندی ۱۰ فیلم برتر که اقتباسی آزاد از نمایشنامه های شکسپیر بوده‌اند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط