نقد و بررسی Palm Springs – یک کمدی رمانتیک تماشایی

امتیاز دهید post

باز هم یک عروسی دیگر. بار دیگر لبخند‌های کشدار پدرو مادرها. حرکات رقص خجالت‌آور و صحبت‌های عجیب مهمانان درباره‌ی زوج خوشبخت. احتمالا تا به حال به تعداد زیادی از این عروسی‌ها رفته‌اید، حتی اگر در زندگی واقعی نرفته باشید هم در کمدی رمانتیک‌های زیادی این صحنه‌ها را دیده‌اید. اما در Palm Springs قرار نیست بر روی عروس و داماد- طلا و ایب- تمرکز کنیم، بلکه داستان درباره‌ی دو تا از مهمان‌های این عروسی است.
یکی از این مهمان‌ها، دوست یکی از ساقدوش‌هاست. شخصیتی به نایلز با بازی اندی سمبرگ؛ در نتیجه تا به همین جای کار مشخص است نایلز شخصیتی بامزه است. البته فراموش نکنید که شخصیت او در عین حال متظاهر و غمگین است. مهمان دیگر سارا (کریستین میلیوتی)، یکی دیگر از بازیگران ثابت فیلم‌های مطرح کمدی این ژانر است. سارا خواهر بداخلاق عروس است؛ با اینکه به بدی شخصیت ان هتوی در ریچل ازدواج می‌کند نمی‌رسد اما تقریبا یک چیزی شبیه به همین شخصیت است. سارا خودش را به عنوان کسی که زیادی می‌نوشد و زیادی می‌خوابد توصیف می‌کند.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی پنج هم خون DA 5 BLOODS – درام اکشن جدید اسپایک لی

از همان ابتدا حدس می‌زنیم که احتمالا در نهایت سارا و نایلز با هم ارتباط بگیرند. این دو شخصیت بی‌نهایت بهم می‌آیند و از همان ابتدا هم مشخص است که رابطه‌ی نایلز با میستی (مردیت هگنر) که دلیل آمدن او به این عروسی بوده است، به سرانجام نمی‌رسد. لازم نیست در این ژانر حرفه‌ای باشید تا از همان ابتدا حدس بزنید که این دو شخصیت در نهایت بهم می‌رسند.
اما در نیمه‌ی فیلم کم‌کم اتفاقاتی شما را شگفت‌زده می‌کنند. اگر هنوز هم می‌خواهید به خواندن ادامه دهید باید هشدار بدهم که داستان فیلم از این جا به بعد لو می‌رود: به نظر می‌رسد شما هم درست به اندازه‌ی سارا سرسخت و لجباز هستید؛ سارایی که با وجود هشدارهای نایلز به همراه او وارد غار مرموزی که از آن نورهای عجیبی بیرون می‌زند می‌شود. این جاست که اتفاقی افتاده و سارا وارد یک حلقه‌ی زمانی تکراری می‌شود، حلقه‌ای که نایلز مدت زیادی است در آن گیر افتاده است. نایلز مدت زیادی است که همان روز تکراری را زندگی می‌کند، و حالا سارا نیز گیر همین مخمصه افتاده است. با اینکه در Palm Springs هیچ اشاره‌ای به روز گراندهاگ نمی‌شود، اما واضح است که فیلم‌نامه‌نویس فیلم اندی سیارا و کارگردان مکس بارباکو این فیلم را دیده‌اند و بنا را بر این گذاشته‌اند که احتمالا شما نیز این فیلم را دیده‌اید.

Palm Springs

سارا و نایلز در بعضی روزها، درست مثل همه‌ی ما، انگیزه و امید کافی برای بهتر کردن حال خودشان و تغییر اوضاع دارند. اما روزهای دیگر فقط بی‌حوصله هستند و عصبانیتشان را سر هم خالی می‌کنند. آن‌ها تحمل صحبت درباره‌ی وضعیت‌شان با هم‌دیگر را ندارد، با این حال دربار‌ه‌ی چیز دیگری هم صحبت نمی‌کنند. هر اتفاقی هم که می‌افتد، باز هم صبح روز بعد- صبح همان روز در واقع- دوباره باید با این واقعیت که گیر افتاده‌اند مواجه شوند. آن‌ها در عین حالی که کاملا رها هستند، اما گیر افتاده‌اند.
اوضاع این دو کمی تاریک‌تر از چیزی است که بیل موری در سال ۱۹۹۳ تجربه کرد. به طور مثال سمبرگ شخصیتی شکننده‌تر و حساس‌تر از شخصیت موری دارد، در نتیجه فشار روانی که بر دوش دارد را به مخاطب منتقل می‌کند. علاوه بر این Palm Springs فیلمی به نسبت خشن‌تر است، به طور مثال فردی به نام روی (جی. کی. سیمونز) کینه‌ای ابدی نسبت به نایلز دارد. با اینکه مرگ این حلقه را از بین نمی‌برد و فقط باعث می‌شود روز زودتر تمام شود، اما دردی که نایلز هر بار تجربه می‌کند واقعی است. و درد بخش ضروری و لازم تمام کمدی‌های موفق است.

Palm Springs

با اینکه جوک‌های فیلم کاملا صریح و رک هستند، اما در لایه‌ی زیرین فیلم یک ملال و افسردگی سنگین وجود دارد؛ چرا که حتی اگر حلقه بشکند و آن‌ها رها شوند نیز فرق خاصی نمی‌کند؛ چرا که زندگی معمولی نیز در نوع خودش یک کابوس تهی و تکراری است.
در حالی است که یکی از این دو نفر بی‌صبرانه منتظر رهایی از این تکرار است، شخصیت دیگر علاقه‌ای به ترک این حلقه ندارد. این فیلم شما را به فکر وا می‌دارد که آیا تفاوت معناداری بین تسلیم شدن و ادامه دادن وجود دارد یا نه. یا اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم سوال اصلی این است که آیا می‌توان آینده‌ای را تصور کرد که ارزش جنگیدن را داشته باشد.
Palm Springs دهم جولای از نت‌فلیکس پخش شد.
استفانی زکارک منتقد تایم درباره‌ی این فیلم نوشته است:
“اشتباه نکرده‌اید اگر کل داستان فیلم را استعاره‌ای درباره‌ی زندگی ببینید. این فیلم آن‌قدر سبک است که هیچ‌گاه احساس تحمیلی بودن به شما دست نمی‌دهد، حتی وقتی که از شما می‌خواهد با حقایقی درباره‌ی عشق و معنای واقعی خوشحالی کنار بیایید. سارا از نایلز می‌پرسد:” اگر از دست هم خسته شویم چی؟” نایلز می‌گوید: “ما همین الان هم از هم خسته شده‌ایم. می‌بینی که عالی بوده است.” این فیلم داستانی شلوغ درباره‌ی عشق است.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد و بررسی Palm Springs – یک کمدی رمانتیک تماشایی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط