۱۰ فیلم زندگینامه ای فوق‌العاده درباره نویسندگان که ارزش بررسی کردن دارند

امتیاز دهید post

به نظر می‌رسد که یک چیز بی‌نهایت جذاب درباره زندگی نویسندگان وجود دارد. هالیوود بارهاوبارها به داستان‌هایی در مورد استعدادهای خلاق که با کارشان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، رجوع کرده است. این گرایش تقریباً به‌خودی خود هم‌راستا با این صنعت پدیدار شده است اما به نظر می‌رسد که برخی لحظات از برتری خاصی برخوردارند. در طول این نمونه‌ها، استودیوها و مخاطبان به‌طور جمعی می‌خواهند آنچه را که برای نویسنده بودن ضروری است، واکاوی کنند و استفاده از زبان به‌جهت گلاویز شدن با برخی سوالات بسیار بزرگ پیش روی بشر را مورد بررسی قرار دهند.
همه این فیلم‌ها موفق نبوده‌اند با این حال، تعدادی فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره نویسندگان وجود دارد که توانسته‌اند به ذهن‌های درونی این شخصیت‌ها جان ببخشند.

۱۰ – بدنام ۲۰۰۶ Infamous

ترومن کاپوتی دست‌کم یک نویسنده عجیب‌وغریب بود. احتمالاً فیلم کاپوتی Capote که با بودجه زیادی هم ساخته شده، نسبت به بدنام شناخته‌شده‌تر باشد. از بعضی جهات، تصویرسازی توبی جونز از این نویسنده عجیب و سرشناس اصالت بیشتری می‌یابد. (ممکن است به این دلیل باشد که صدا و چهره جونز شباهت بیشتری به کاپوتی دارد.)
در واقع، لحظاتی در این فیلم وجود دارد که در آن‌ها به نظر می‌رسد جونز واقعاً کاپوتی شده است. از این گذشته، بدنام این مزیت دارد که از بازیگران به‌واقع فوق‌العاده‌ای در نقش‌های متنوع از جمله ساندرا بولاک، دنیل کریگ و لی پیس استفاده کرده است.

۹ – شرلی ۲۰۲۰ Shirley

مهم نیست الیزابت ماس در چه نوع نقشی ظاهر می‌شود؛ او یکی از آن‌دسته بازیگرانی است که در نهایت آن نقش را با موفقیت اجرا می‌کند. این موضوع قطعاً در رابطه با مورد شرلی نیز صادق بوده است. او در این فیلم کاراکتر شرلی جکسون، نویسنده‌ای عجیب‌وغریب که مولف یکی از معروف‌ترین داستان‌های ارواح (تسخیرشدگی خانه هیل The Haunting of Hill House) است، را به تصویر می‌کشد.
این‌طور به‌نظر می‌رسد که ماس طبق معمول، به‌راحتی در روح و روان کاراکترش زندگی می‌کند و حیات خیره‌کننده‌ای به این نویسنده بر پرده نمایش می‌بخشد.

۸ – هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟ ۲۰۱۸ Can You Ever Forgive Me

هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟

ملیسا مک‌کارتی بار‌هاوبارها ثابت کرده که استعداد کمدی به‌واقع حیرت‌آوری است. اما در این فیلم، نشان می‌دهد که مهارت‌های دراماتیک مهیبی نیز دارد. او کاراکتر لی ایزریل را به تصویر می‌کشد؛ یک زندگی‌نامه‌نویس برجسته که با فروختن دست‌نوشته‌های جعلی شخصیت‌های ادبی معروف، یک رسوایی بزرگ ادبی را مرتکب می‌شود.
مک‌کارتی به‌خوبی هوش و صمیمیت این کاراکتر را نمایش می‌دهد و همچنین بیشتر مشکلاتی را که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ مثل از دست دادن کار نویسندگی‌اش.

۷ – تالکین ۲۰۱۹ Tolkien

تالکین گیشه

جی. آر. آر. تالکین، نویسنده ارباب حلقه‌ها The Lord of the Rings، که محتملاً تاثیرگذارترین رمان فانتزی‌ای است که تا به امروز نوشته است. مدت زمان زیادی طول کشید تا داستانی درباره زندگی وی روی پرده سینما برود اما در سال ۲۰۱۹ بالاخره این کار را صورت پذیرفت.
شکی نیست که نیکلاس هولت یک بازیگر جوان بسیار جذاب است و قادر است به کاراکتر تالکین رنگ دهد؛ با یک صمیمیت و هوشی که هربار ظاهر می‌شود از پرده بیرون می‌تابد. این یک فیلم کوچک دوست‌داشتنی و یک گواهی ارزشمند از زندگی اولیه این نویسنده است.

۶ – لباس غواصی و پروانه ۲۰۰۷ The Diving Bell And The Butterfly

لباس غواصی و پروانه

لباس غواصی و پروانه یکی از آن‌دسته فیلم‌هایی است که می‌تواند هم پیچیدگی سوژه‌اش را به تصویر بکشد و هم این‌که به‌تنهایی با فرم فیلم تجربه کسب کند. این فیلم روایت‌گر آخرین سال‌های زندگی سردبیر مشهور، ژان دومینیک بوبی است؛ پس از آن‌که وی به نشانگان قفل‌شدگی (Locked-in syndrome) دچار شده بود.
چندین نکته در فیلم وجود دارد که دوربین در واقع دیدگاه او را از جایی‌که در بستر دراز کشیده و قادر به حرکت نیست، اتخاذ می‌کند. لباس غواصی و پروانه فیلمی زیبا، غم‌انگیز و غافلگیرکننده در مورد مبارزات قهرمانانه یک مرد برای زندگی است.

۵ – ترامبو ۲۰۱۵ Trumbo

ترامبو

شکی نیست که برایان کرانستون یکی از بهترین استعدادهای بازیگری نسل خود است. توانایی وی در گرفتن شکل خاصی از خشم سرد مردانه تقریباً نسبت به هرکس دیگری که در هالیوود امروز کار می‌کند، بی‌نظیر است.
در ترامبو او همه آن‌ها را به کار می‌گیرد تا تصویرسازی‌اش از فیلم‌نامه‌نویس سرشناس هالیوود را در‌آورد؛ کسی که به‌دلیل امتناع از نام بردن نام‌ها در طول دوران پساجنگ بدنام ترس سرخ، حاضر شد زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش را به نابودی بکشاند. گرچه بیننده همیشه ترامبو را به‌عنوان یک کاراکتر دوست ندارد، اما غیرممکن است که او را تحسین نکند.

۴ – زندگی امیل زولا ۱۹۳۷ The Life Of Emile Zola

زندگی امیل زولا

زندگی امیل زولا یکی از بی‌شمار فیلم‌های ژانر زندگی‌نامه‌ای است که در دهه ۱۹۳۰ تولید شده است. (یکی از دوره‌های طلایی این ژانر) کاراکتر اصلی توسط پل مونی به تصویر کشیده شده؛ کسی که تلاش زیادی برای زندگی دادن به نویسنده مشهور، امیل زولا، به کار بسته است. او به‌دلیل مداخله در ماجرای دریفوس، که در آن یک مرد یهودی به‌علت یهودستیزی در فرانسه به‌اشتباه زندانی شده بود، مشهور شده است.
با این وجود، فیلم مستقیماً با این موضوع برخورد نمی‌کند، اما در عوض روی این رویداد مهم در زندگی زولا تمرکز می‌کند.

۳ – وایلد ۱۹۹۷ Wilde

وایلد

اغلب، نشانه یک فیلم زندگی‌نامه‌ای واقعاً بزرگ، بازیگر اصلی آن است؛ کسانی که بتوانند به‌درستی در ذهن، بدن و روح کاراکترهای‌شان زندگی کنند. این دقیقاً همان چیزی است که با استیون فرای رخ می‌دهد؛ کسی که توانست در تیپ شخصیتی اسکار وایلد، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس بدنام/ خوش‌نام زندگی کند.
این موضوع قطعاً کمک کرد که فرای همانندی قابل‌توجهی از وایلد را ایجاد کند؛ اما چیزی بیشتر از آن است. او توانست پیچیدگی‌های سوژه همجنس‌گرای آسیب‌دیده فیلم را به تصویر درآورد. اسکار وایلد نویسنده‌ای بود که تلاش می‌کرد با معیارها و قواعد خودش زندگی کند، آن هم در دوره‌ای که چنین چیزهایی ممنوع اعلام شده بود.

۲ – شکسپیر عاشق ۱۹۹۸ Shakespeare In Love

شکسپیر عاشق تاریخ تاریخی

منصفانه بگوییم، شکسپیر عاشق یک فیلم زندگی‌نامه‌ای نسبتاً عجیب‌وغریب است. به این معنا که در کنار حقایق شناخته‌شده زندگی شکسپیر، تعدادی آزادی اساسی به خود می‌گیرد. با این وجود هنوز فیلم قابل‌ملاحظه‌ای است که می‌تواند به‌طرز پرسروصدایی سرگرم‌کننده باشد و گاهی اوقات به‌طرز دردآوری غم‌انگیز.
همچنین شیمی غیرقابل‌انکاری بین جوزف فاینز و گوئینت پالترو وجود دارد که هردو نفر نهایت تلاش خود را برای ایفای این نقش‌ها به کار بسته‌اند و البته، هیچ بحثی درباره این فیلم بدون ذکر جودی دنچ کامل نخواهد بود؛ کسی که تقریباً موفق شد در نقش ملکه الیزابت اول این نمایش را مال خود کند.

۱ – ۲۰۱۸ Wild Nights With Emily

Wild Nights With Emily

زمانی که به بازیگرانی فکر می‌کنیم که قرار است شاعر مشهور انزواطلب، امیلی دیکینسون را به تصویر بکشند، اکثر مردم احتمالاً به مالی شنون فکر نخواهند کرد؛ کسی که بیشتر به‌خاطر استعدادهای کمدی‌اش معروف گشته است.
با این وجود، شنون در چرخش خود در نقش دیکینسون به‌واقع خارق‌العاده است. مطمئناً حماقت‌های زیادی در این فیلم وجود دارد با این حال، هیچ شکی نیست که یک قلب گرم غنی نیز زیر همه این سبک‌سری‌ها قرار گرفته است که به بیننده اجازه می‌دهد به‌واقع نبوغ شاعر را تحسین کند.

این مطلب برگرفته از نوشته Thomas West در سایت screenrant است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ فیلم زندگینامه ای فوق‌العاده درباره نویسندگان که ارزش بررسی کردن دارند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط