بهترین فیلم‌های چادویک بوزمن

امتیاز دهید post

روز جمعه خبر ناگهانی مرگ چادویک بوزمن در ۴۳ سالگی، هالیوود را در بهت فرو برد. این ستاره‌ی پلنگ سیاه پس از ۴ سال مبارزه با بیماری سرطان از دنیا رفت.او حرفه‌ی کاری پر از فیلم‌های موفق و پرفروش و نقش‌هایی به یادماندنی از خود به یادگار گذاشت. در این متن به ۱۰ تا از بهترین بازی‌های چادویک بوزمن نگاهی انداخته‌ایم.

21 Bridges

بازی یک‌دست بوزمن، در ابتدا باعث ایجاد ناهماهنگی در درام پلیسی برایان کرک شد. بوزمن در این فیلم در نقش یک از اعضای پلیس شهر نیویورک که به دنبال گرفتن انتقام بود جلوی دوربین رفت، نقشی که خیلی به این ستاره نمی‌خورد. اما در نهایت آندره دیویس بوزمن به یکی از معدود شخصیت‌های قابل اعتماد فیلم تبدیل شد و باعث شد در نهایت انتخاب این بازیگر برای این نقش منطقی به نظر برسد. در این فیلم اکشن سال ۲۰۱۹، بوزمن در نقش گرگ تنهایی که وارد یک ماجرای دزدی پیچیده می‌شود (و در نهایت با سیه‌نا میلر در نقش یک کارآگاه مرموز همراه می‌شود) جلوی دوربین می‌رود و بازی بی‌نظیری از خود به یادگار می‌گذارد. حتی با استانداردهای این ژانر نیز بوزمن موفق شده است بدرخشد و با اینکه این فیلم دنباله‌ای نخواهد داشت، اما بوزمن به راحتی می‌توانست یک مجموعه فیلم موفق را با این فیلم کلید بزند.

42

42-  چادویک بوزمن

این سوپراستار در ۳۶ سالگی با فیلمی درباره‌ی قهرمان بیس‌بال جکی رابینسون که با امضا کردن قراردادی با تیم Brooklyn Dodgers در سال ۱۹۴۷ بعد از سال‌های تبعیض نژادی، این قوانین محدودیت نژادی تیم‌ها را در هم شکست، استعداد خودش را به همه ثابت کرد. بوزمن به خوبی نقش قهرمان‌های مشهور را جلوی دوربین می‌برد و در عین حال جلوه‌ی انسانی، گرم و واقعی از آن‌ها را به مخاطب نشان می‌داد. ناراحت‌کننده‌ترین بخش ماجرا این است که بوزمن درست در روز یادمان جکی رابینسون لیگ برتر بیسبال آمریکا که تمام بازیکن‌ها به یاد او پیراهن شماره ۴۲ را بر تن می‌کنند، از دنیا رفت.

Avengers: Endgame

انتقام‌جویان: پایان بازی -  چادویک بوزمن

اینکه سازندگان انتقام‌جویان: پایان بازی تصمیم گرفتند اولین قهرمانی که بعد از برگرداندن نابودی نیمی از دنیا توسط تانوس بازگردد پلنگ سیاه بوزمن باشد بی‌دلیل نبود. بازی بوزمن در نقش این ابر قهرمان آن قدر دل‌نشین بود که برگرداندن پلنگ سیاه بر روی پرده سینما تضمینی برای جلب رضایت طرفداران این فیلم در سراسر دنیا بود. هر کسی که انتقام‌جویان: پایان بازی را در سینما دیده باشد احتمالا فوران احساسات طرفداران بعد از برگشتن پلنگ سیاه از یکی از پورتال‌های دکتر استرنج را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد. این صحنه یکی از قدرتمند‌ترین لحظات دنیای سینمایی مارول بود که ثابت می‌کند این بازیگر همیشه در یادها باقی خواهد ماند.

Avengers: Infinity War

 انتقام‌جویان: جنگ ابدیت- چادویک بوزمن

به غیر از صحنه‌ای که اسپایدرمن تام هالند بعد از اینکه توسط تونی استارک رابرت داونی جونیور تحقیر شد، ناپدید شد، یکی از بدترین صحنه‌های انتقام‌جویان: جنگ ابدیت وقتی بود که بعد از بشکن زدن تانوس پلنگ سیاه بوزمن غیب شد. اینکه مخاطبان در سینما نفس‌های خود را در سینه حبس کردند نشان می‌دهد چقدر این شخصیت دوست‌داشتنی بوده و هم‌چنین مشخص می‌کند چرا بعد از اکران پلنگ سیاه تی‌چالای بوزمن به یکی از شخصیت‌های محبوب طرفداران تبدیل شد.

Black Panther

بوزمن دو سال بعد از اولین حضورش در دنیای مارول با کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی فیلم خودش پلنگ سیاه را بر روی پرده برد. بوزمن همراه با کارگردان/نویسنده‌ی ایستگاه فروتویل و کرید رایان کوگلر و تیم بی‌نظیری از بازیگران مثل مایکل بی. جوردن، لوپیتا نیونگو، آنجلا باست و دانای گوریرا فیلم ابرقهرمانی را بر روی پرده برد که دنیای سینمایی مارول را بالا برده و به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های قرن بیست و یکم تبدیل شد. پلنگ سیاه در آمریکا بیش از ۷۰۰ میلیون دلار فروش داشت و اولین فیلم مارول بود که با نامزد شدن برای دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم و بردن جایزه‌ی بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی و بهترین لباس وارد رقابت اسکار شد.

Captain America: Civil War

کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی- چادویک بوزمن- چادویک بوزمن

اکتبر ۲۰۱۴ رئیس استودیو مارول، کوین فایگی، اعلام کرد که چادویک بوزمن نقش اصلی فیلم پلنگ سیاه را بازی خواهد کرد. انتخاب یک بازیگر سیاه‌پوست به عنوان اولین ابرقهرمانی که فیلم مستقل خودش را بر روی پرده می‌برد، حرکتی قابل توجه از دنیای سینمایی مارول بود. بوزمن اولین بار در کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی در نقش تی‌چالا/پلنگ سیاه ظاهر شد و میلیون‌ها نفر از طرفداران دنیای مارول از همان ابتدا عاشقش شدند. از آن جایی که فیلم‌های مارول می‌تواند گاهی شلوغ، پر از دیالوگ و جلوه‌های ویژه‌ی تصویری باشد، شخصیت آرام و کاریزماتیک تی‌چالای بوزمن خیلی زود مخاطبان را با خود همراه کرد.

Da 5 Bloods

چادویک بوزمن پنج هم خون

چادویک بوزمن نقشی کوتاه اما فراموش‌نشدنی در فیلم جنگ ویتنام اسپایک لی پنج هم خون داشت. او در نقش استورمین نورمن ارل هالووی بازی تاثیرگذاری ارائه کرد؛ بازی که یکی از برگ‌های برنده‌ی این فیلم به حساب می‌آمد. نورمن که رهبر این گروه است در اوایل فیلم کشته می‌شود و در سکانس‌های فلش‌بک حضور دارد. او ماموریت جست‌وجوی مقداری طلا را به هم‌گروهی‌هایش می‌سپارد؛ طلایی که هالووی پیشنهاد کرده بود مخفی کنند تا بعدا به کمک آن ارتش آزادی سیاه‌پوستان را تشکیل بدهند. بازی بوزمن در پنج هم خون استعداد این بازیگر را برای به تصویر کشیدن صحنه‌‌های احساسی به خوبی نشان می‌دهد.

Draft Day

روز عضوگیری - چادویک بوزمن

“فقط و فقط ونتائه مک”. درام کمدی دل‌نشین ایوان ریت‌من داستان علاقه‌ی شدید کوین کاستنر برای اضافه کردن ونتائه مک بوزمن به تیم Cleveland Browns را روایت می‌کند، انتخابی غیرمعقول که تقریبا هیچ کسی دیگری آن را درک نمی‌کند. نقشی که می توانست بی‌اهمیت تلقی شود، با بازی بوزمن جان می‌گیرد- هیچ کس به غیر از سونی ویور کاستنر که مدیر تیم ان‌اف‌ال است که در آن زمان درگیر مشکلات زیادی است، دلیل ضرورت اضافه شدن ونتائه به تیم را متوجه نمی‌شود. با این حال هر کسی که این فیلم را تماشا می‌کند متوجه می‌شود که او و این بازیگر چیزهایی برای ارائه دارند. با اینکه فیلم در برخی صحنه‌‌ها قوی ظاهر نمی‌شود، اما بازی جدیت را به این فیلم برمی‌گرداند. با تماشای پایان هیجان‌انگیز این فیلم باید خیلی قوی باشید که گریه نکنید.

Get on Up

برخیز - چادویک بوزمن

چطور بوزمن برای بازی در نقش جیمز براون در این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار نشد؟ چطور نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد نشد؟ عدم حضور او و چند بازیگر و شخصیت قوی سیاه‌پوست دیگر پشت و جلوی دوربین فیلم‌های آن سال در اسکار ۲۰۱۴، جرقه‌های ایجاد جنبش #OscarsSoWhite که در نهایت منجر به گستردگی آکادمی اسکار شد را ایجاد کرد. بوزمن در نقش براون بی‌نظیر بود و علاقه، انرژی و پیچیدگی این شخصیت را به خوبی به تصویر کشید. برخیر روایت یک قهرمان معصوم و یا قدیس نیست،، بلکه بوزمن موفق شده است جنبه‌های تاریک این شخصیت را نیز به تصویر بکشد؛ به طوری که آرزو می‌کنیم زندگی‌نامه‌‌های موزیکال بیشتری را شبیه به این فیلم بر روی پرده ببینیم.

Message from the King

پیامی از سوی شاه  - چادویک بوزمن

بوزمن در این فیلم مهیج انتقامی نت‌فلیکس راه چارلز برانسون را در پیش می‌گیرد. او نقش یکی از ساکنان کیپ‌تاون را بازی می‌کند که متوجه می‌شود خواهرش (سیبونگیله املامبو) که در لس‌آنجلس زندگی می‌کند با گانگسترها به مشکل خورده است. او به عنوان یک برادر خوب خودش را به لس‌‌آنجلس می‌رساند، اما جنازه‌ی خواهرش را پیدا می‌کند. از آن به بعد تنها چیزی که برای او اهمیت پیدا می‌کند انتقام گرفتن از افرادی است که مسئول مرگ خواهرش بودند (لوک ایوانز و آلفرد مولینا). پیامی از سوی شاه نشان داد بوزمن می‌تواند به این ژانر نیز بعدی احساسی ببخشد.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ای در وب‌سایت indiewire است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بهترین فیلم‌های چادویک بوزمن اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط