نقد فیلم جنگی و پر هیجان هشتصد Eight Hundred

امتیاز دهید post

محاصره کردن انباری در سال ۱۹۷۳ توسط امپراطوری ژاپن در زمان نبرد شانگهای، نقطه شروع تنش یک ملت بود. چین در آن نبرد شکست خورد، اما پیروز جنگ بود و مقاومت هشتصد قهرمان آن افسانه‌ای است که تا امروز بر سر زبان‌ها باقی مانده است.
گوآن هو، کارگردان نسل سوم سینما، این اتفاقات مهم تاریخ معاصر چین را در هشتصد Eight Hundred روایت می‌کند. این فیلم بالاخره پس از حواشی زیاد در سینماها اکران خواهد شد. هشتصد Eight Hundred قرار بود سال گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای برای اولین‌بار نمایش داده شود، اما اکران آن به طرز مشکوکی عقب افتاد. تئوری‌های زیادی در مورد علت لغو اکران این فیلم در سال گذشته مطرح شد، که بیشتر آن‌ها اشاره به احترامی داشت که داستان فیلم به چیانگ کای‌شک و ارتش انقلابی ملی‌گرا و نه جنبه کمونیستی مالو تسع‌تونگ، داشته است. به گفته بسیاری، در هفتادمین سالگرد جمهوری خلق چین، هر موضوعی که به چیزی غیر از حزب کمونیست چین و تاریخ معاصر پکن توجه داشته است، مورد قبول دولت قرار نگرفت. و در اوایل امسال بار دیگر اکران این فیلم به دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ به تعویق افتاد.
به چشم یک بیننده خارجی ممکن است این اشارات سیاسی اصلا دیده نشود، اما این نکات برای سیستم سانسور ژاپن به اندازه‌ای پررنگ بود که باعث شد گوآن و تیمش دو بار مجبور به تغییر قسمت‌هایی از فیلم شوند.
گوآن با ساخته سال ۱۹۹۴ خود به نام کثیفی Dirt و پس از آن، با درام جنایی محبوب آقای شش Mr. Six،‌ به شهرت رسید. او هم‌چنین با فیلم پروپگاندایی مردم من، کشور من، که به فروشی بیش از ۲۹۰ میلیون دلار رسید، نیز همکاری داشته است.

همچنین بخوانید:
Enola Holmes – میلی بابی براون در نقش خواهر کوچک شرلوک هولمز

گوآن در جدیدترین ساخته خود به جزییات تاریخی پرداخته است که مورد پسند جبهه کمونیست است: دولت و ارتش به فکر مردم هستند، سیاست‌ورزی غربی باعث ضعف شانگهای شد. در آخر فیلم به این نکته اشاره شد که چین تبدیل به میدان نبردی برای ضد فاشیست شده است و دلیل پیروزی آن‌ها در جنگ، مقاومت جبهه کمونیستی بوده است.
با این‌حال تصمیم گوآن و نویسنده فیلم‌نامه فیلم، جه روی، برای نشان دادن سربازهای ارتش انقلابی ملی به عنوان سربازانی ترسو، سوال‌برانگیز است. وجود این صحنه‌ها در فیلم نشان‌دهنده سانسور شدید داستان است.
در نهایت هشتصد Eight Hundred با حذف کردن ۱۳ دقیقه از مدت فیلم، در اولین شب اکران خود در سینماهای چین به فروش چشم‌گیر ۱۱۵ میلیون دلار رسید. این فیلم با بودجه ۸۰ میلیون دلاری، در اواخر ماه آگوست در آمریکا به روی پرده سینما رفت. داستان جالب و برگرفته از تاریخ این فیلم و استفاده از بازیگران با‌استعداد باعث شده است که بسیاری از مخاطبان که از تماشای شبکه نت‌فلیکس در خانه خسته‌ شده‌اند، به سینما بروند.
داستان فیلم کمی پس از شروع جنگ دوم چین و ژاپن اتفاق می‌افتد. هنگ بزرگی از ارتش انقلابی ملی انبار بزرگی را برای ۵ روز محاصره می‌کنند تا پوششی برای نیروهای عقب‌نشینی فراهم کنند تا بتوانند از رود سوژو عبور کنند. این گروه شامل سربازهای کهنه‌کار، شهروندان عادی و افراد رانده شده بود که مجموع آن‌ها به بیش از ۴۰۰ نفر می‌رسید.

هشتصد Eight Hundred

هشتصد Eight Hundred نیز مانند دانکرک و فیلم ۱۹۱۷ پر از صحنه‌های جنگی و سربازان گلی و خون‌آلود است. تیم کروسبی، مسئول جلوه‌های ویژه فیلم ایکس-من: آخرالزمان و جیسون ترافتون، مسئول جلوه‌های ویژه فیلم A Bigger Splash، مسئولیت انجام جلوه‌های بصری این فیلم را به عهده داشته‌اند. بریت روپرت گرگسون- ویلیامز و اندرو کاوزینسکی سازندگان موسیقی این فیلم هستند.
این فیلم موفق شده است که روایت‌های خشونت‌آمیز این نبرد را به وضوح برای مخاطب به تصویر بکشد. درست است که با شخصیت‌های داستان آشنایی نداریم، اما انگار همیشه می‌دانستیم چه بر سر آن‌ها می‌آید. فیلم‌برداری زیبای چاو یو، صحنه‌های زیبای فیلم‌های شهر زندگی و مرگ ساخته لو چوآن را بار دیگر تداعی می‌کند.
با این‌ وجود، برخلاف فیلم زمین سرگردان The Wandering Earth، که جدیدترین فیلم موفق چینی بود که در عرصه بین‌المللی نیز به شهرت رسید، هشتصد Eight Hundred در مقایسه با دانکرک ساخته کریستوفر نولان، شخصیت‌پردازی ضعیفی دارد و در قسمت‌هایی درگیر کلیشه‌‌های فیلم‌های جنگی می‌شود. جالب است که هشت نویسنده، نوشتن فیلم‌نامه این فیلم را برعهده داشته‌‌اند. در قسمت‌هایی نیز برقرار کردن ارتباط عاطفی با شخصیت‌ها مشکل است.
شخصی‌ترین روایت فیلم، داستان شخصیت شیاو هوبای ۱۳ ساله، با بازی بازیگر تازه‌کار، ژنگ جونیی و برادرش دوآن وو، با بازی او هاو است. از شخصیت‌های دیگر داستان می‌توان از ليو تی بزدل، با بازی جیانگ وو، و دوستش یانگ گوآی، با بازی ونگ گیانگوآن و افسران سی جینیوان، با بازی دو چون و لاو هولو، با بازی هوانگ ژیژونگ، نام برد. باقی شخصیت‌‌ها تنها برای نشان دادن لحظه‌های مهم نبرد، در فیلم حضور دارند.

این مطلب از نوشته الیزابت کر در سایت هالیوود ریپورتر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد فیلم جنگی و پر هیجان هشتصد Eight Hundred اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط