مروری بر زندگینامه و فیلم های کیت بلانشت

امتیاز دهید post

کیت بلانشت بازیگر برنده جایزه اسکار است که برای نقش‌آفرینی در مجموعه‌ای از فیلم‌های ارجمند نظیر الیزابت ۱۹۹۸ Elizabeth، هوانورد ۲۰۰۴ The Aviator، یاسمن پژمرده ۲۰۱۳ Blue Jasmine و کارول ۲۰۱۵ Carol شناخته می‌شود.

کیت بلانشت چه کسی است؟

بازیگر کیت بلانشت در انستیتوی ملی هنر نمایشی استرالیا تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۲ فارغ‌التحصیل شد. نخستین فیلم آمریکایی وی در سال ۱۹۹۷، به‌نام Paradise Road به وقوع پیوست و او با بازی در چندین پروژه تحسین‌برانگیز از جمله آقای ریپلی بااستعداد ۱۹۹۹ The Talented Mr. Ripley، هوانورد ۲۰۰۴ The Aviator، مورد عجیب بنجامین باتن ۲۰۰۸ The Curious Case of Benjamin Button و دو فیلم درباره ملکه الیزابت اول به سمت ستاره شدن پیش رفته است. او در سال ۲۰۰۵ برای بازی در نقش کاترین هپبورن در فیلم هوانورد جایزه اسکار را از آن خود کرد. بلانشت در سال ۲۰۱۴ جایزه اسکار دیگری در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن گرفت؛ این‌بار برای بازی در فیلم یاسمن پژمرده Blue Jasmine و همچنین برای بازی در درام عاشقانه کارول Carol محصول سال ۲۰۱۵ مورد تحسین بیشتری قرار گرفت.

همچنین بخوانید:
بهترین نقش‌آفرینی‌های نیکول کیدمن به انتخاب منتقدین

Paradise Road

روزهای نخستین زندگی و فعالیت حرفه‌ای

کاترین الیز بلانشت متولد ۱۴ مه ۱۹۶۹ در ملبورن استرالیا است. او بلافاصله پس از فارغ‌التحصیل شدن از انستیتوی ملی هنر نمایشی استرالیا در سال ۱۹۹۲ شروع به نام‌آوری در عرصه تئاتر کرد. او به‌سرعت موفق شد نقش‌هایی با Sydney Theatre Company کسب کند؛ نخست برای اجرای دخترکان ممتاز Top Girls و بعد در Kafka Dances. بلانشت برای اجرای دوم خود در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه تازه‌وارد حلقه منتقدان تئاتر سیدنی شد. او همچنین برای بازی در هملت Hamlet، طوفان The Tempest و مرغ دریایی The Seagull مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

فیلم‌ها

گلدن گلوب برای الیزابت Elizabeth

الیزابت - کیت بلانشت

کیت بلانشت اولین فیلم آمریکایی خود، Paradise Road، را در سال ۱۹۹۷ بازی کرد. این فیلم در مورد گروهی از زنان است که در طول جنگ جهانی دوم در ژاپن زندانی شده بودند. پس از آن در همان سال، او با بازی در نقش مقابل ریف فاینز در فیلم اسکار و لوسیندا Oscar and Lucinda، توجه هالیوود را به خود جلب کرد. در سال ۱۹۹۸ تصویرسازی او از ملکه الیزابت اول انگلستان در فیلم الیزابت، جایزه گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد و همچنین برای او نخستین نامزدی اسکارش را به همراه داشت. وی در آن زمان ۲۹ ساله بود.

آقای ریپلی بااستعداد The Talented Mr. Ripley و هدیه The Gift

آقای ریپلی بااستعداد - کیت بلانشت

کیت بلانشت در سال ۱۹۹۲ برای فیلم آقای ریپلی بااستعداد The Talented Mr. Ripley، اجرای درجه یکی را ارائه داد؛ فیلمی که در آن مت دیمون، گوئینت پالترو و جود لا نیز حضور داشتند. پس از آن در سال ۲۰۰۰، او نقش یک زن روانی در یک شهر کوچک جنوبی را در فیلم تریلر هدیه The Gift، ایفا کرد. کیتی هلمز و گرگ کینر ستارگان دیگر این فیلم در کنار او بودند. سال بعد بلانشت با بروس ویلیس و بیلی باب تورنتون در فیلم جنایی شیرین‌کارانه راهزنان Bandits هم‌بازی شد و در فیلم اخبار کشتی‌رانی The Shipping News با کوین اسپیسی و جولیان مور همکاری کرد. علاوه‌بر آن‌ها، او در درام جنگ جهانی دوم شارلوت گری Charlotte Gray نقش‌آفرینی کرد؛ در نقش یک زن انگلیسی که به جنبش مقاومت فرانسه کشیده شده است.

ارباب حلقه‌ها The Lord of the Rings

ارباب حلقه‌ها - کیت بلانشت

در سال ۲۰۰۱، کیت بلانشت در نقش یک الف سلطنتی خیرخواه به‌نام گالادریل در فیلم ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring، اولین قسمت از مجموعه‌فیلم‌های ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و براساس رمان جی. آر. آر. تالکین ظاهر شد. بلانشت در قسمت دوم و سوم این سه‌گانه نیز به این کاراکتر بازگشت. (پیوستن دوباره به الیجا وود، ایان مک‌کلن، اورلاندو بلوم و لیو تایلر که در میان دیگر اعضای بازیگری مداوم ارباب حلقه‌ها هستند): ارباب حلقه‌ها: دو برج The Lord of the Rings: The Two Towers در سال ۲۰۰۲ و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه The Lord of the Rings: The Return of the King نیز در سال ۲۰۰۳ اکران شدند.

تصاحب اسکار برای فیلم هوانورد The Aviator

هوانورد  - کیت بلانشت

در سال ۲۰۰۵، کیت بلانشت بزرگترین افتخار سینمایی خود تا به امروز را به دست آورد: او برای به تصویر کشیدن کاترین هپبورن در فیلم زندگی‌نامه هوارد هیوز، هوانورد ۲۰۰۴ The Aviator، به کارگردانی مارتین اسکورسیزی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را تصاحب کرد. در سال ۲۰۰۶، او با برد پیت برای فیلم درام بابل Babel، در یک تیم قرار گرفت و سال بعد به یکی از مشهورترین کاراکترهایش برای فیلم الیزابت: دوران طلایی Elizabeth: The Golden Age بازگشت. این فیلم با انتخاب فصلی بعدی از زندگی الیزابت اول، چگونگی برخورد ملکه با تهدیدهای حکومت خود و روابطش با کاوشگر سر والتر رالی، را بررسی می‌کند. بلانشت برای این بازی خود نامزد دریافت جایزه انجمن بازیگران فیلم، گلدن گلوب و اسکار شد.

به تصویر کشیدن باب دیلن در فیلم من آنجا نیستم I’m Not There

من آنجا نیستم - کیت بلانشت

در سال ۲۰۰۷، این بازیگر نقش اسطوره‌ای دیگری را نیز به عهده گرفت: وی یکی از بازیگرانی بود که اسطوره موسیقی، باب دیلن، را در فیلم زندگی‌نامه‌ای تحسین‌شده من آنجا نیستم به کارگردانی تاد هینز تصویرسازی کرد. کیت بلانشت برای بازی در نقش این خواننده و آهنگساز نمادین، یک‌بار دیگر نامزد دریافت جایزه انجمن بازیگران فیلم شد. همچنین در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز در اسکار و گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شد. در آن سال او به‌عنوان “یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار در جهان” به انتخاب مجله تایم برگزیده شد.

مورد عجیب بنجامین باتن The Curious Case of Benjamin Button

مورد عجیب بنجامین باتن - کیت بلانشت

در سال ۲۰۰۸، کیت بلانشت برای یک‌بار دیگر با برد پیت همکار شد. او در نقش رقصنده دیزی در کنار کاراکتر اصلی فیلم خوش درخشید. مورد عجیب بنجامین باتن درباره مردی است که به‌صورت معکوس تغییر سن پیدا می‌کند. کارگردان این فیلم، دیوید فینچر است و فیلم‌نامه در اصل ملهم از داستانی نوشته اف. اسکات فیتزجرالد در اوایل قرن بیستم است.

هابیت The Hobbit

در سال ۲۰۱۲، کیت بلانشت بار دیگر به کاراکتر گالادریل بازگشت؛ این‌بار با یک مجموعه فیلم جدید به کارگردانی جکسون به‌نام هابیت. این فرنچایز سه‌گانه‌ای براساس اثر دیگری از تالکین است که سال‌ها قبل‌تر از ارباب حلقه‌ها منتشر شده بود و همان جهان را نشان می‌دهد. بازیگران هابیت بسیاری از همان بازیگران ارباب حلقه‌ها را شامل می‌شود. اولین فیلم این مجموعه، یک سفر غیرمنتظره An Unexpected Journey، در دسامبر سال ۲۰۱۲ اکران شد و قسمت‌های دوم و سوم آن، به‌ترتیب برهوت اسماگ The Desolation of Smaug و آن‌جا و بازگشت دوباره There and Back Again، به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در سینماها به اکران درآمدند. کیت بلانشت در همه این قسمت‌ها حضور داشت.

یک اسکار دیگر برای یاسمن پژمرده Blue Jasmine

یاسمن پژمرده ممنوع الپخش کیت بلانشت

کیت بلانشت در سال ۲۰۱۴ اسکار دیگری دریافت کرد؛ این‌بار در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن برای اجرای جذابش در نقش یک شخص زیبای طراز اول نیویورکی در فیلم وودی آلن، یاسمن پژمرده ۲۰۱۳ Blue Jasmine. او در این فیلم در کنار سالی هاوکینز، الک بالدوین و اَنی مکنامارا بازی کرد. بلانشت بار دیگر مهارت‌های خارق‌العاده خود را به‌عنوان یک تئاتری به نمایش گذاشت و کاراکتری را ارائه کرد که در یک جهان مصنوعی از پرستیژ و فریبندگی اجتماعی زندگی می‌کرد و سعی داشت از گذشته‌اش بگریزد.

مردان آثار یادبود The Monuments Men، سیندرلا Cinderella و حقیقت Truth

مردان آثار یادبود  - کیت بلانشت

کیت بلانشت در سال ۲۰۱۴ در درام جنگ جهانی دوم مردان آثار یادبود خوش درخشید و در فیلم انیمیشنی بلند چگونه اژدهای خود را تربیت کنید ۲ حضور پیدا کرد. پس از آن یک‌بار دیگر در نقشی نمادین زندگی کرد؛ این‌بار در نقش نامادری بدجنس سیندرلا در فیلم اقتباسی غیرانیمیشنی ۲۰۱۵ دیزنی، سیندرلا، به کارگردانی کنت برانا. پس از آن در همان سال، او نقش تهیه‌کننده برنامه شصت دقیقه، ماری ماپس، را در فیلم جیمز وندربیلت، حقیقت، به تصویر کشید. ستاره دیگر این فیلم رابرت ردفورد در نقش دان راتر است. این فیلم تحقیقات یک برنامه خبری درباره سرویس نظامی رئیس‌جمهور جورج دبلیو بوش و عواقب ناشی از آن را پس از یک گزارش مشکوک زنده بررسی می‌کند.

کارول Carol

کارول - کیت بلانشت

کیت بلانشت همچنین در درام دیگری برای فصل ۲۰۱۵ با کارگردان تاد هینز همکاری می‌کند. در کارول او نقش یک زن خانه‌دار حومه‌شهری را بازی کرد که عاشقانه شیفته یک فروشنده (با بازی رونی مارا) گشته بود. این پروژه از رمانی محصول سال ۱۹۵۲ نوشته پاتریشا های‌اسمیت (همان نویسنده‌ای که آقای ریپلی بااستعداد را نوشته بود) اقتباس شده است و دراصل عنوان آن The Price of Salt است. بلانشت و مارا هردو نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگری شدند. به‌علاوه کارول در بخش‌هایی همچون بهترین فیلم، کارگردانی و موسیقی نامزد دریافت جایزه شد. هردو این زنان برای عملکردشان در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شدند بنابراین هفتمین نامزدی اسکار بلانشت برای این فیلم رقم می‌خورد.

ثور: رگنراک Thor: Ragnarok و هشت یار اوشن Ocean’s 8

ثور: رگنراک - کیت بلانشت

در سال ۲۰۱۷، بلانشت با بازی در نقش خواهر بزرگ‌تر شرور ثور، هلنا، در فیلم ثور: رگنراک Thor: Ragnarok به ژانر فانتزی‌محور بازگشت. در سال ۲۰۱۸، او در یک فیلم کمدی تماماًزنانه سرقتی به‌نام هشت یار اوشن Ocean’s 8 همراه با ساندرا بولاک حضور پیدا کرد. همچنین در فیلم فانتزی خانه‌ای با ساعتی درون دیوارهایش The House with a Clock in Its Walls براساس رمان ۱۹۷۳ جان بلیرس ایفای نقش کرد. در سال بعد او با بازی در نقش کاراکتر اصلی فیلم کجا رفتی برنادت؟ Where’d You Go, Bernadette اثر ریچارد لینکلیتر، تحسین بسیاری را برای عملکرد خود در میان بررسی‌های غیرمعمول این فیلم برانگیخت.

Stateless و خانم آمریکا Mrs. America

خانم آمریکا

در اوایل سال ۲۰۲۰ کیت بلانشت به صفحه کوچک روی آورد. او به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی و بازیگر مکمل در درام استرالیایی Stateless حضور پیدا کرد. این سریال درباره تعدادی کاراکتر بدشانس است که گرفتار پیچیدگی‌های سیستم کنترل مرز کشور شده‌اند. حول‌وحوش آن زمان او نقش فیلیس شلفلی، یک وکیل قاطع مخالف فمینیسم، را در سریال هولو، خانم آمریکا، ایفا کرد.
کیت بلانشت قرار است در میان پروژه‌های آینده خود، نقش کمدین افسانه‌ای لوسیل بال را در فیلم Lucy and Desi بازی کند؛ یک فیلم زندگی‌نامه‌ای مورد تایید و تصدیق که توسط آرون سورکین نوشته شده و توسط استودیوی آمازون خریداری شده است.

منبع: biography.com

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته مروری بر زندگینامه و فیلم های کیت بلانشت اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط