فیلم توطئه خانوادگی Family Plot 1976 ساخته آلفرد هیچکاک

امتیاز دهید post

فیلم توطئه‌ی خانوادگی Family Plot دستاورد مسحورکننده‌ی آلفرد هیچکاک است که در آن به طرزی استادانه و با کنترلی همه‌جانبه بر مولفه‌های سینمایی، از خلال پیرنگی شدیداً پیچیده از کمدی به درام حرکت می‌کند. فیلمنامه‌ی شوخ و پرکنایه‌ی این اثر، که از رمان بریتانیاییِ ویکتور کانینگ، به اسم “الگوی رین‌برد” برای یک صحنه‌پردازی کالیفرنیایی و بسترِ مختص آن اقتباس شده، الگویی از ساخت‌و‌پرداخت سناریو و اقتباس به شمار می‌رود؛ همچنین انتخاب بازیگران فیلم به طرزی بی‌مانند و عالی صورت گرفته است. در این فیلم بروس درن و باربارا هریس زوجی را تشکیل می‌دهند که توجه اولیه‌ی فیلم ابتدا به آنها مطوف می‌شود، آنها یک راننده‌ی تاکسی و یک روانشناس دروغین و جعلی هستند که سعی دارند یک وارث را پیدا کنند که ثروت هنگفتی به او رسیده اما سال‌هاست که گم شده. در این فیلم درن در ایفای نقشش کمابیش نامعقول و عبث به نظر می‌رسد و با این‌حال به طرز عجیبی جذاب جلوه می‌کند؛ در مقابل، هریس پر از شور و احساس و هیجان ظاهر می‌شود. ویلیام دیون در فهرستِ موجودات رند و چموش هیچکاکی جایگاه و مرتبه‌ای والا را به خود اختصاص داده است در حالیکه کارن بلک در رابطه با دیون دمدمی‌مزاج و خوش‌زبان طنینی عمیق و پرشدت را جلوه‌گر می‌سازد.

گفتنی است که جک‌ نیکلسون نتوانست بازی در نقش جرج لوملی را در این فیلم بپذیرد چون در حال بازی در فیلم دیوانه از قفس پرید One Flew Over the Cuckoo’s Nest بود. همچنین گفته می‌شود که زمانی در جریان فیلمبرداری توطئه‌ی خانوادگی Family Plot بازیگر این فیلم، بروس درن از سِر آلفرد هیچکاک پرسید که چرا او را برای این نقش برگزیده است؟ هیچکاک پاسخ داد، “چون آقای Packinow برای ایفای همین نقش چند میلیون دلار خواسته بود، و هیچ [هیچکاک] از این پول‌ها توی دست و بالاش ندارد.” کمی طول کشید تا بروس درن متوجه شود که منظور هیچکاک از آقای Packinow کسی نیست مگر همان آل پاچینو Pacino که به این ترتیب به خاطر مسائل مالی از بازی در این فیلم استاد دلهره انصراف داده بود زیرا به خاطر گل‌کردن و درخشیدن در فیلم‌هایی چون پدرخوانده، 1972، The Godfather و سرپیکو، Serpico ،1973 و دیگرها حسابی دستمزدش را بالا برده بود. همچنین توطئه‌ی خانوادگی Family Plot تنها فیلم هیچکاک به شمار می‌رود که آهنگسازی‌اش را جان ویلیامز بر عهده داشته است.

توطئه خانوادگی Family Plot 1976

سِر آلفرد هیچکاک حق اقتباس رمان را حوالی آگوست 1972 خریداری کرده بود، یعنی چهار سال قبل از ساخت فیلم و سه ماه قبل از شرکت فیلمش، جنون، Frenzy ،1972 در جشنواره‌ی کن. این فیلم، آخرین اثر هیچکاک پیش از مرگش در هشتاد سالگی در 29 آپریل 1980 به شمار می‌رود. جالب است که فیلم‌های او اغلب با شاخص‌ها و نشانه‌های بارزِ جغرافیایی و عوارض مشهور محیطی مشخص می‌شده‌اند (مثلا کوهستان راشمور در شمال از شمال‌غربی، 1959، North by Northwest و مجسمه‌ی آزادی خرابکار، Saboteur ،1942 اما در توطئه‌ی خانوادگی Family Plot هیچکاک عامدانه و آگاهانه تصمیم گرفت که لوکیشن فیلم عاری از هرگونه جلوه‌ی مکان‌نمای برجسته و معرف باشد، بدون هیچ شاخص مکانی و جغرافیاییِ قابل تشخیص، و بر طبق همین رویکرد زیباشناختی بود که توطئه‌ی خانوادگی Family Plot در شهرهای لس‌آنجلس و سن‌فرانسیسکو فیلمبرداری شد.
منابع سایت ورایتی و IMDB

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته فیلم توطئه خانوادگی Family Plot 1976 ساخته آلفرد هیچکاک اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط