رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های چارلی کافمن براساس فیلم‌نامه‌های‌شان

امتیاز دهید post

هیچ‌کس به‌طور کامل مانند فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان چارلی کافمن، در مشخصات روان خود فرو نمی‌رود. و به این ترتیب تعریف و تمجید از کار او از جانب مخاطبان و منتقدان، بازه وسیعی از کاملاً مثبت گرفته تا تماماً متحول‌کننده را شامل می‌شود. اما چه چیزی باعث می‌شود فیلم‌های او بسیار عالی شوند؟ وقتی به برخی از این بهترین فیلم‌نامه‌ها می‌اندیشید، به نظر می‌رسد هرچقدر نویسنده خاص‌تر شود، داستان جهانی‌تر می‌شود. و هیچ‌کس به اندازه کافمن نمی‌تواند این نظریه را اثبات کند. در این مطلب فهرستی از بهترین فیلم‌های چارلی کافمن گردآورده شده است که براساس فیلم‌نامه‌های‌شان رتبه‌بندی شده‌اند.

۷ – ذات آدمی ۲۰۰۱ Human Nature

گرچه ذات آدمی در رده آخر این لیست قرار گرفته اما فیلم‌نامه آن همچنان به‌طرز استثنایی هوشمندانه است؛ و داستان به اندازه کافی غنی و الهام‌بخش است. نوعی تمسخر پوچ در باب گرایش‌های حیوان‌شناسی و حیوان‌گرایی جامعه و تمایل ما به رام کردن آن‌ها است؛ نگاهی به معنای “متمدن” بودن.
قهرمان (ها)، ناتان و لیلا، با مردی در جنگل در حال پیاده‌روی ملاقات می‌کنند. ناتان یک دانشمند است و تصمیم می‌گیرد این مرد را سوژه بعدی خود قرار دهد. “پاف”، همان‌گونه که او نام‌گذاری کرد، با تمایلات جنسی حیوان‌گونه‌اش دست‌وپنجه نرم می‌کند که فقط با گردن‌بند الکتریکی ناتان مهار می‌شوند.
در نیمه اول فیلم، پاف می‌آموزد چگونه انگیزه‌های جنسی خود را کنترل کند، انگلیسی یاد بگیرد و حتی شراب خوب بنوشد. و کافمن صدای کمدی به‌طرز محبت‌آمیزی عجیب‌وغریب خود را به ما نشان می‌دهد.
ناتان مردی سطحی و بی‌عاطفه است که هیچ تصوری از خودش و این‌که چگونه اعمالش بر دیگران تاثیر می‌گذارند، ندارد. کنایه از آنچه که متمدن به نظر می‌رسد.
یکی از جملات مورد علاقه من در فیلم‌نامه؛ وقتی که ناتان به پاف می‌گوید: “در زمان تردید به خاطر داشته باش: هرگز آنچه را که واقعاً می‌خواهی انجام دهی، انجام نده.
مابقی صحنه با طعنه و کنایه اشباع شده است چراکه ناتان از تصمیماتی بالغانه و بزرگسالانه صحبت می‌کند. تا به این‌جا ما ناتان را می‌شناسیم؛ پسری که هر کاری بخواهد بدون توجه به عواقب آن انجام می‌دهد.
این مفهوم که تمدن از جنگل تقلید می‌کند، یا این‌که جنگل می‌تواند به‌همان اندازه که خطرناک است، پرورنده نیز باشد، بسیار مجذوب‌کننده است. اگرچه شاید کمی توسعه‌نیافته باشد. ماهیت هجوآمیز این نقطه ممکن است برای یک زمان یک‌ساعت‌ونیمه کمی زیادی کم‌مایه کشیده شده باشد. اما چارلی کافمن چنان نویسنده بزرگی است که حتی اگر در این زمینه تفسیر موضوعی را بخوانید، برای طرفداران سرگرم‌کننده خواهد بود.

۶ – اعترافات یک ذهن خطرناک ۲۰۰۲ Confessions of a Dangerous Mind

اعترافات یک ذهن خطرناک - چارلی کافمن

چارلی کافمن توانایی عجیبی در مرتبط با واقعیت ساختن هرکسی دارد. هرکسی. اعترافات یک ذهن خطرناک براساس وقایع حقیقی مجری برنامه سرگرمی و قاتل مشهور CIA، چاک باریس است. در واقع براساس “اعترافات یک ذهن خطرناک: اتوبیوگرافی غیرمجاز”، نوشته باریس است که حقایق مشکوکی دارد.
اما به هرصورت چارلی کافمن نویسنده بی‌عیب‌ونقصی برای این نوع داستان‌ها به نظر می‌رسد (یک شخصیت متناقض در یک دنیای داستانی عجیب‌وغریب که همه دوست دارند آن را تماشا کنند.)
چارلی کافمن در صفحه اول به ما اطلاع می‌دهد که فیلم‌نامه واقعیت کامل نیست، بلکه در واقع یک “نمایش مجدد …” است.
سم راکول با اختلاف بهترین نقش است. جرج کلونی این فیلم را کارگردانی کرد، اما او و کافمن چندان با هم کنار نیامدند. جای تاسف است که روابط کاری آن‌ها به نتیجه نرسیده است اما فیلم تمام‌شده مطمئناً هم برای نویسنده و هم برای کارگردان خود یک دستاورد بزرگ است.

۵ – بخش‌گویی، نیویورک ۲۰۰۸ Synecdoche, New York

بخش‌گویی، نیویورک - چارلی کافمن

نخستین کارگردانی چارلی کافمن، بخش‌گویی، نیویورک، به‌طرز غم‌انگیزی شگفت‌آور یا به‌طرز شگفت‌آوری غم‌انگیز است. این فیلم مورد علاقه من در مجموعه فیلم‌های او نیست، اما فیلم‌نامه، مفهوم و اکثر جملات آن تقریباً جادویی هستند.
کارگردان تئاتر، کیدن کوتار، خانه‌اش در سکنکتدی، نیویورک را ترک می‌کند و به منهتن نقل مکان می‌کند. او گروهی از بازیگران را دور هم جمع می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها زندگی‌شان را در سازه‌های شهر ساختگی خود سپری کنند.

۴ – انومالیسا ۲۰۱۵ Anomalisa

 انومالیسا  - چارلی کافمن

انومالیسا، یک فیلم انیمیشنی استاپ‌موشن تاریک است که موفقیت دیگر فیلم‌های چارلی کافمن را کسب نمی‌کند. اما به‌طور کلی بسیار شگفت‌انگیز و عمیقاً مهیج است. صحنه‌ها غنی از آرزو هستند و انیمیشن بسیار واقع‌گرایانه است. البته تقریباً کمی هم ناراحت‌کننده است. فیلمی که فقط چارلی کافمن می‌توانست ساخته باشد.

۳ – جان مالکوویچ بودن ۱۹۹۹ Being John Malkovich

جان مالکویچ بودن - چارلی کافمن

این فیلم به‌راحتی می‌تواند جایگاه دوم را به دست آورد اما من فعلاً آن را این‌جا ترک می‌کنم زیرا در این سطح از عظمت، تقریباً شخصی می‌شود. شروع فعالیت حرفه‌ای چارلی کافمن با جان مالکوویچ بودن اتفاق می‌افتد. این یکی از خلاقانه‌ترین فیلم‌نامه‌هاست و بازی‌ها، کارگردانی و فیلم‌برداری به‌همان خوبی نویسندگی است.

۲ – اقتباس ۲۰۰۲ Adaptation

اقتباس - چارلی کافمن

منحصربه‌فرد بودن این فیلم‌نامه ناشی از منحصربه‌فرد بودن داستان اصلی آن است. در واقعیت، چارلی کافمن با اقتباس از The Orchid Thief سوزان اورلئان گلاویز شده بود. اقتباس یک نمایش تخیلی از این مسابقه مبارزه‌ای است.
چارلی کافمن خود را به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس هالیوودی در تلاش برای اقتباس از کتاب در فیلم‌نامه می‌نویسد. نیکلاس کیج یکی از اجراهای مورد علاقه من را ارائه می‌دهد و نگارش آن چیزی خارق‌العاده به حساب نمی‌آید اما در واقع مفهوم کلی است که نبوغ دارد.

۱ – درخشش ابدی یک ذهن پاک ۲۰۰۴ Eternal Sunshine of the Spotless Mind

درخشش ابدی یک ذهن پاک  - چارلی کافمن

پیش از نوشتن درباره درخشش ابدی یک ذهن پاک، کمی گیج می‌شوم. این یکی از آن دسته فیلم‌هایی است که هرجور تصورش را بکنید، میخ‌کوب‌تان می‌کند. نویسندگی، کارگردانی، فیلم‌برداری و انتخاب بازیگران به اندازه‌ای که قابل‌تعریف کردن باشد، بی‌نقص است. جول بریش (جیم کری) و کلمنتاین کراچینسکی (کیت وینسلت) کاملاً برای یکدیگر عالی هستند. کاش می‌توانستم برای همیشه آن‌ها را تماشا کنم، اگر تهدیدی برای خراب کردن دنباله‌ای نیست که آن‌ها دارند.
اما درخشش فیلم‌نامه فقط در گسترش کاراکترها یا جملات تحریک‌کننده قلب نیست. ساختار فیلم‌نامه و نحوه ارائه اطلاعات كافمن به ما جایی است كه نبوغ او را در معرض دید قرار می‌دهد.
فیلم داستان یک زوج را به‌صورت غیرخطی دنبال می‌کند. آن‌ها فرایندی را تجربه می‌کنند که شخص دیگری از حافظه‌شان پاک کرده است. فیلم دارای لایه‌ای از تفاوت‌های ظریف و قدرتمند است تا برای چندین‌بار قابل‌تماشا کردن باشد. قبل از این‌که متوجه شوید ممکن است بخواهید دوباره آن را تماشا کنید.
و در عین حال، بسیار ساده است (اگر درد را پاک کنید، عشق را پاک می‌کنید.) این فیلم‌نامه به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌نامه‌های همه زمان‌ها شناخته می‌شود، جای تعجب نیست که اسکار را از آن خود کرد.
ما برای مدتی از چارلی کافمن اثر قابل‌توجهی ندیده‌ایم اما در سال ۲۰۲۰ فیلم من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم I’m Thinking of Ending Things از او اکران شده است. این فیلم براساس رمان این رید ساخته شده و کافمن نویسندگی و کارگردانی کار را خود بر عهده گرفته است. تنها مسئله این است که این فیلم در نهایت کجای این لیست قرار خواهد گرفت.

منبع: studiobinder.com

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های چارلی کافمن براساس فیلم‌نامه‌های‌شان اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط