معرفی مستند ۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight

امتیاز دهید post

وقتی مردم از من می‌پرسند که آیا مدرسه‌ی فیلمسازی رفته‌ام. جواب می‌دهم که نه، سینما رفته‌ام
مستند ۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو با اسم اختصاری QT8: The First Eight ساخته تارا وود محصول ٢٠١٩ است كه توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب كند؛ و در سایت روتن تومتز امتیاز ٩١ از صد را به خود اختصاص دهد. تارا وود بعد از ساخت مستند پرتره ریچارد لینكلیتر 21Years: Richard Linklater در سال ٢٠١٤ توانست خود را به‌عنوان یك پژوهشگر سینمایی و همچنین یك مستندساز حرفه‌ای تثبیت كند. او درمستند اخیرش هم با جمع‌کردن بسیاری از بازیگران و عوامل مهم فیلم‌های تارانتینو روبروی دوربین خود یكی از جامع‌ترین فیلم‌ها را درباره تارانتینو كبیر ساخته است. چهره‌های شناخته‌‍شده‌ای، همچون جنیفر جیسن لی، ساموئل ال. جکسون، دایان کروگر، کرت راسل، کریستف والتس، جیمی فاکس و بروس درن در این مستند روبروی دوربین این فیلم ساز قرارگرفته‌اند. کارگردان، در مستند ۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight تاریخچه فیلم‌سازی تارانتینو را از اواخر دهه هشتاد میلادی و با روایت تلاش‌های او برای ساخت فیلم آغاز می‌كند. اینكه چگونه تارانتینو در ابتدا مجبور می‌شود فیلم‌نامه‌های خود را برای ساخته‌شدن به كارگردانان مطرحی كه درآن زمان مورد اعتماد استودیوها بودند بسپارد.
تارا وود در این مستند به دو فیلم عشق حقیقی ساخته تونی اسكات و فیلم قاتلین بالفطره ساخته الیور استون اشاره می‌كند و این سؤال را مطرح می‌کند كه مهم‌ترین فیلم ساز دهه نود سینمای جهان چطور پول ساخت اولین فیلم خود را از ایفای نقش بدل الویس پرسلی در یك شوی تلویزیونی به دست می‌آورد و روایت می‌کند كه چگونه عوامل فیلم سگ‌های پوشالی باید خودشان از خانه لباس می‌آورند در تمام مدت فیلم‌برداری خودشان مسئولت نگهداری و مراقبت از یکدست لباسشان را بر عهده داشتن‌اند تا از گزند رنگ‌های مصنوعی قرمز فیلم كه به‌جای خون استفاده می‌گردیده در امان بماند. از زبان‌ همه بازیگران فیلم می‌شنویم كه چگونه تارانتیو در پشت‌صحنه فیلم رفتار می‌کرده و چگونه برای اولین بار آن‌ها با این‌گونه متد آشنا شده بودند.

تصاویر آرشیوی دیده نشده

در این مستند تصاویر آرشیوی بسیار جذابی از فستیوال كن كه تارانتینو به‌عنوان یك فیلم اولی با فیلم سگ‌های انباری در آن شركت می‌كند ارائه می‌دهد. فستیوال كنی كه جایزه ویژه هیئت‌داورانش را ارزانی پدیده آن سال می‌کند و راه را هموار برای نخل طلای فیلم داستان عامه‌پسند در سال ١٩٩٤. مستند به مدد عکس‌ها و فیلم‌هایی كمتر دیده‌شده و همچنین تعاریف بازیگران نشان می‌دهد كه چگونه تمام شهر كوچك كن تحت تأثیر حضور تارانتینو و دست‌اندرکاران فیلم داستان عامه‌پسند قرار می‌گیرند.
تارا وود با استفاده انیمیشن‌هایی با طراحی کاراکتر‌هایی اغراق‌شده قصه مهمانی بر روی كشتی که در آن تارانتینو یک‌تنه شب را به سلطه خودش درمی‌آورد؛ را به جذاب‌ترین شکل ممکن روایت می‌کند. این کارگردان و عاشق سینما با كمك تدوین مصاحبه‌های همكاران تارانتینو به‌درستی مسیر فیلم‌سازی این نابغه را ترسیم می‌کند و توضیح می‌دهد كه چگونه تارانتینو بعد از موفقیت غیرقابل‌پیش‌بینی داستان عامه‌پسند به سراغ پروژه شخصی جكی بروان می‌رود تا با این كار كمی از فشار انتظارات بكاهد. قصه انتخاب بازیگران جكی بران خود می‌تواند پیرنگ یك فیلم بلند قرار بگیرد.

غایبین بزرگ مستند QT8: The First Eight

۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight

بعد از جكی براون و كمی دور ماندن از حواشی دوباره تارانتینو با دو فیلم بیل را بکش ١ و بیل را بکش: بخش 2 به صفحه اول روزنامه‌ها بازمی‌گردد، در اینجا به‌درستی به فیلم خوره بودن تارانتنو اشاره می‌شود كه چگونه از همه المان‌های فیلم‌های دوران كودكی و نوجوانی‌اش بهره می‌گیرد و امضای خود را زیر آن می‌گزارد. اینكه چگونه او كارش را در فیلم كلوپی قدیمی آغاز می‌کند و دانش سینمایی را به‌جای اینكه در کلاس‌های آموزشی و دانشگاه‌ها كسب كند بی‌واسطه از خود سینما كسب كرده است. البته مستند ۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight به این امر هم اشاره می‌کند كه باید هوش و ذكاوت ذاتی تارانتینو را داشته باشی تا به این مرحله و جایگاه برسی وگرنه بسیاری دیگری هم فیلم خوره و كارمند ویدیوکلوپ بودند و هستند اما توانایی خلق یک فریم از فیلم‌های تارانتینو رو هم ندارند.
غایبین بزرگ مستند ۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight كه هم در بخش داستان عامه‌پسند و هم هنگامی‌که درباره بیل را بکش‌ها صحبت می‌شود: اما تورمن و جان تراولتا هستند. تراولتا به خاطر هم‌زمانی ساخت این مستند و پروژه آنجیلا جولی (فیلم By the Sea) امكان‌ همكاری را با این پروژه نداشته است و اما تورمن بنا به دلایل شخصی حاضر به همكاری نشده است. كه به نظر این تصمیم برمی‌گردد به سهل‌انگاری كه بر سر یكی از صحنه‌های رانندگی فیلم بیل را بکش اتفاق افتاده است، تصادفی كه باعث جراحت و آسیب شدید این بازیگر می‌شود. اتفاقی كه در مستند به‌تفصیل به آن پرداخته می‌شود.

تارانتینو نژادپرست

۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight

بعد از تمركز مفصل بر روی بیل را بکشها مستندساز به سراغ پروژه مشترك تارانتینو و رفیق، همكار و به قول خودش برادرش رابت رودریگز می‌رود فیلم Death Proof را به‌عنوان قسمتی از یك فیلم دوبخشی می‌سازد. تصاویری آرشیوی و كمتر دیده‌شده از فستیوال فیلم‌هایی كه محل نمایش بی مووی‌های موردستایش این دو كارگردان است را در این قسمت مستند در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و بازیگر اصلی فیلم از احیای زندگی هنری‌اش توسط تارانتینو صحبت می‌کند.
تارا وود سه فیلم حرامزاده‌های لعنتی، جنگوی زنجیرگسسته و هشت نفرت‌انگیز را در یك بخش و با نقاطی مشترك و مؤلفه‌هایی یكسان موردبحث قرار می‌دهد و طرحی را پیش می‌كشد كه توسط منتقدین و مخالفان جنگو مخصوصاً بیشتر به آن پرداخته شد و آن‌هم استفاده از اصلاح نیگر برای خطاب قرار دادن یك سیاه‌پوست. جالب اینجاست كه برای تفصیل بیشتر این بحث به سراغ مصاحبه‌های ساموئل ال جكسون و جیمی فاكس می‌رود كه هم به‌عنوان بازیگر فیلم و هم به‌عنوان یك رنگین پست به اظهارنظر درباره این فیلم می‌پردازند؛ و با مقایسه فیلم تارانتینو با فیلم دوازده سال بردگی از فیلم جنگو و اساساً نوع نگاه تارانتینو تمام‌قد دفاع می‌کنند.

روزی روزگاری در هالیوود

۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight

۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight تا سال ٢٠١٨ به جلو می‌آید به‌پیش تولید فیلم روزی روزگاری در هالیوود می‌پردازد. شخصی‌ترین فیلم تارانتیو كه به قول خودش رومای من (اشاره به فیلم روما كه یك اثر تماماً شخصی از زندگی آلفانوسو كواروان) است می‌پردازد. روزی روزگاری در هالیوود كه فیلمی بسیار عجیب و غیرقابل‌پیش‌بینی بود در روند فیلموگرافی تارانتینو منتقدان رو به دسته كلی تقسیم كرد بخشی كه سرسختانه طرفدار و هوادار فیلم بودند و برخی هم كه بشدت روی‌گردان از آن. چیزی كه در برخورد با آخرین فیلم تارانتینو دست همه‌کسانی كه به تماشای فیلم نشستن‌اند مشترك بود بیان نیاز كه برای درك و دریافت این فیلم باید یك شناخت كافی و وافی فرهنگ آمریكا مشخصاً فرهنگ‌عامه آمریكا از دهه كه قصه فیلم در آن رخ می‌دهد داشته باشیم و دو در كنار آن و شاید با اولویتی بیشتر شناخت كامل از خود تارانتینو نگاهش به سینما دل‌مشغولی‌هایش و اساس فیلم‌هایی كه تا به امروز ساخته. مستند تارا وود، ۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight دریچه بسیار خوبی برای شناخت این كارگردان بزرگ تاریخ سینمای معاصر است؛ و كمكی شایان برای درك و دریافت بهترِ فیلم روزی روزگاری در هالیوود. تماشای آن را از دست ندهید.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته معرفی مستند ۲۱ سال با کوئنتین تارانتینو QT8: The First Eight اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط