۱۰ تا از بهترین فیلم ها و سریال هایی که از کتاب های اچ. جی. ولز الهام گرفته شده‌اند

امتیاز دهید post

اچ. جی. ولز یکی از آن‌دسته نویسندگان به‌واقع رویاگرا بود؛ مردی که قادر بود برخی از مهم‌ترین تحولات علمی قرن بیستم (و حتی بیست‌ویکم) را پیش‌بینی کند. آثار علمی- تخیلی وی نیز از نمونه‌های بارز این ژانر است و جای تعجب نیست که او را از پدران این ژانر می‌دانند.
همچنین تعجب‌آور نیست که آثار او به‌طور مکرر برای ساخت فیلم اقتباس می‌شوند که شاید مدیوم نهایی مدرنیته محسوب می‌گردد. در این مطلب از ده فیلمی نوشته‌ایم که از آثار اچ. جی. ولز الهام گرفته شده‌اند. رتبه‌بندی این فیلم‌ها براساس امتیاز IMDb صورت گرفته است.

همچنین بخوانید:
۱۰ المان مشترک همه فیلم‌های کریستوفر نولان

۱۰ – ۱۹۷۵ The Night That Panicked America
(۷.۰)

گرچه این فیلم از بعضی جهات کمی کلیشه‌ای به نظر می‌رسد (همانطور که برخی از منتقدان در آن زمان اشاره کردند) اما با این وجود، همچنان اجرای جالبی از یکی از بدنام‌ترین پخش‌های رادیویی در طول تاریخ این مدیوم است. این فیلم شبی را به تصویر می‌کشد که اورسن ولز جنگ دنیاها The War of the World اثر اچ. جی. ولز را با صدای بلند خواند و باعث وحشت گسترده‌ای در سراسر ایالات متحده شد زیرا برخی تصور می‌کردند که حمله واقعی بیگانگان در جریان است. بازیگران به‌واقع درخشانی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ از جمله پل شنار (کسی که نقش اَلهندرو سوسا را در صورت‌زخمی Scarface بازی کرد) که در نقش اورسن ولز در این فیلم حضور دارد.

۹ – ۱۹۷۹ Time After Time
(۷.۱)

Time After Time ولز

این فیلم تا حدودی ایده کنجکاوی‌برانگیزی دارد که براساس یک رمان ناتمام به همین نام نوشته کارل الکساندر ساخته شده است. فیلم، نویسنده اچ. جی. ولز را نشان می‌دهد که با استفاده از ماشین زمانش جک قاتل Jack the Ripper را تعقیب می‌کند. یک فیلم به‌واقع مجذوب‌کننده که به بررسی ایده‌های متنوعی مرتبط با تاریخ و ادبیات می‌پردازد. در این فیلم همچنین مالکوم مک‌داول در نقش اچ. جی. ولز و دیوید وارنر در نقش جک قاتل بازی می‌کنند. در اواخر دهه ۲۰۰۰ یک مجموعه تلویزیونی از آن الهام گرفته شد که متاسفانه تنها پس از پنج اپیزود لغو گردید.

۸ – مرد نامرئی ۱۹۸۴ The Invisible Man
(۷.۱)

مرد نامرئی ۱۹۸۴ ولز

به نظر می‌رسد که مرد نامرئی در بین رمان‌های ولز بیشترین فیلم اقتباسی را در پی داشته است. شاید به این دلیل است که چیزی کاملاً ترسناک، در رابطه با ایده انسانی که برای دیگران نامرئی است، وجود دارد. یک اقتباس به‌شدت وفادارانه از رمان اصلی که پخش آن در شش قسمت تاحدودی منطقی به نظر می‌رسد (بنابراین به آن فضای بیشتری برای توسعه طرح داستانی رمان می‌دهد) برخی از این واقعیت که نمایش کمی کند بود، شکایت داشتند اما ثابت شد که در خارج از مرزهای بریتانیا محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

۷ – جنگ دنیاها ۱۹۵۳ The War Of The Worlds
(۷.۱)

جنگ دنیاها ولز

تردیدی نیست که دهه ۱۹۵۰ هم زمان نوید و هم عدم‌اطمینان عمیقی بود؛ بمب اتمی همواره تهدیدی بالقوه برای تمام حیات روی زمین بوده است. می‌توان این اضطراب‌های در معرض نمایش را در این اقتباس ۱۹۵۳ از این رمان مشهور مشاهده کرد. فیلم نسبت به رمان اصلی آزادی‌هایی کسب کرده است؛ به‌عنوان مثال کوچ دادن داستان از انگلیس ویکتوریایی به کالیفرنیای جنوبی. این فیلم در آن زمان با استقبال خوبی از سوی منتقدین روبرو شد و تأثیر زیادی بر فیلم‌های علمی- تخیلی و مجموعه‌های تلویزیونی بعدی داشت.

۶ – دوستان پرشور ۱۹۴۹ The Passionate Friends
(۷.۲)

دوستان پرشور ولز

گرچه البته ولز بیشتر به‌خاطر رمان‌های علمی- تخیلی‌اش شهرت یافته است اما او همچنین انواع دیگری از داستان را نیز به نگارش درآورده است. مانند رمان دوستان پرشور The Passionate Friends که درباره زنی است که به همسرش خیانت می‌کند. نسخه فیلم که در سال ۱۹۴۹ اکران شد، خوب از آب درآمده و ستاره‌های آن به‌ترتیب آن تاد، کلود رینس و تروور هاوارد در نقش زن، شوهر و معشوقش هستند. کارگردان این فیلم دیوید لین است که کارگردانی فیلم‌های حماسی بزرگی نظیر پل رودخانه کوای The Bridge on the River Kwai، لورنس عربستان Lawrence of Arabia و دکتر ژیواگو Doctor Zhivago را برعهده داشت.

۵ – ۱۹۳۱ Island Of Lost Souls
(۷.۴)

Island Of Lost Souls ولز

یکی از ناراحت‌کننده‌ترین رمان‌های ولز، جزیره دکتر مورو است. این کتاب درباره مردی است که کشتی او در جزیره‌ای غرق می‌شود. این جزیره توسط یک دانشمند کنترل می‌شود که سعی دارد حیوانات را از طریق تاکتیک‌های آزمایشی به انسان تبدیل کند. در این نسخه فیلم‌شده، بازیگران به‌واقع مثال‌زدنی‌ای نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ از جمله چارلز لاتن دلپذیر در نقش دکتر مورو خودشیفته و بلا لاگوسی در نقش گوینده قانون.
این فیلم در انگلیس بسیار بحث‌برانگیز تلقی شد به‌طوری که از طرف سانسورکنندگان فیلم برای صدور گواهی‌نامه محروم گردید. گرچه اقتباس‌های دیگری نیز از این رمان ولز نیز وجود داشته است، اما این فیلم به‌طور گسترده از جانب منتقدان مورد توجه قرار گرفت چراکه این مورد شایسته بیشترین احترام بود.

۴ – مرد نامرئی ۲۰۰۰ The Invisible Man (سریال تلویزیونی)
(۷.۵)

مرد نامرئی ولز

گاهی اوقات یک مجموعه تلویزیونی می‌تواند مسائل فلسفی مطرح‌شده در رمان اصلی ولز را به روشی بررسی کند که فیلم به‌سادگی نمی‌تواند آن‌ها را در برگیرد. و این مورد قطعاً در رابطه با این مجموعه تلویزیونی محصول سال ۲۰۰۰ صدق می‌کند که تغییرات زیادی در منبع اصلی ایجاد شده است. سریال بر روی یک دزد سابق تمرکز کرده است که توسط یک سازمان جاسوسی استخدام می‌شود و اقدامات مختلفی روی وی اجرا می‌گردد که در نهایت منجر به نامرئی شدن او می‌شود. بازیگر وینسنت ونترسکا در نقش کاراکتر اصلی این فیلم حضور دارد (او بعدها با بازی در یک نقش مهمان در سریال دوستان friends و همچنین نقشی در Boston Common مشهور می‌گردد.)

۳ – ماشین زمان ۱۹۶۰ The Time Machine
(۷.۶)

ماشین زمان ولز

در این فیلم اقتباسی جذاب از رمان ماشین زمان اچ. جی. ولز، بازیگرانی چون راد تیلور و آلن یونگ (که بعداً با بازی در نقش صداپیشه اسکروج مک‌داک در Ducktales مشهور می‌شوند) بازی می‌کنند. این فیلم توسط استودیو مترو گلدوین مایر تولید شده است بنابراین ناگفته نماند که ارزش تولید بسیار عالی بوده است. اغلب نقدهای فیلم از جانب منتقدان مثبت بودند گرچه برخی اظهار داشتند که قصه‌گویی کمی کند بوده است. با این حال بیشتر منتقدان اتفاق نظر داشتند که جلوه‌های ویژه فیلم شایسته ستایش است و فیلم نامزد و برنده جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شد که این مهم به تقویت جایگاه سفر در زمان در سرگرمی‌های مدرن کمک کرد.

۲ – مرد نامرئی ۱۹۳۳ The Invisible Man
(۷.۷)

مرد نامرئی 1933 ولز

چیز به‌خصوصی در مورد فیلم‌های ترسناک تولیدشده در دهه ۱۹۳۰ وجود دارد. شاید این فیلم‌برداری سیاه‌وسفید باشد یا شاید این واقعیت باشد که هالیوود هنوز در حال کسب تجربه بود. هرچه که باشد، این تعقیب‌وگریز قدرتمند قطعاً در اقتباس سال ۱۹۳۳ از مرد نامرئی اچ. جی. ولز با درخشش کلود رینس (که برای اولین‌بار در یک فیلم آمریکایی ظاهر شد) وجود دارد. فیلم از آن زمان به یک قطعه نمادین سینما تبدیل شده است و تا حدودی بر بیشتر اقتباس‌های بعدی این رمان تأثیر می‌گذارد. همچنین در سال ۲۰۰۸ به ثبت ملی فیلم کتابخانه کنگره راه یافت.

۱ – سفر به ماه ۱۹۰۲ A Trip To The Moon
(۸.۲)

سفر به ماه ولز

این فیلم، یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فیلم‌های کوتاه تولیدشده در اوایل تاریخ سینما است که توسط ژرژ ملی‌یس، فیلم‌ساز فرانسوی، ساخته شده است. فیلم روایت‌گر داستان گروهی از دانشمندان است که راهی برای سفر به ماه می‌یابند و در آن‌جا با قبیله‌ای از انسان‌های ماه روبرو می‌شوند. اکثر مورخان بر این باورند که این فیلم تحت تاثیر تعدادی از کتاب‌های آن زمان، از جمله کتاب‌های نوشته‌شده توسط ژول ورن و کتاب اولین انسان‌ها در ماه The First Men in the Moon اچ. جی. ولز (که با فاصله بسیار اندکی قبل از ساخت فیلم منتشر شده بود) ساخته شده است.

این مطلب برگرفته از نوشته Thomas West در سایت screenrant است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ تا از بهترین فیلم ها و سریال هایی که از کتاب های اچ. جی. ولز الهام گرفته شده‌اند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط