نقد Coastal Elites – مجموعه‌ای نمایشی از مونولوگ‌های درخور دوران کرونا

امتیاز دهید post

Coastal Elites در اصل قرار بود یک نمایش تئاتری از پل رودنیک باشد، اما به خاطر شیوع ویروس کرونا، نه تنها به یک فیلم تبدیل شد، بلکه بعد از بازنویسی و فیلم‌برداری از راه دور، به خوبی توانست وضعیت همه چیز در میانه‌ی دوران قرنطینه را به تصویر بکشد. این فیلم شامل پنج مونولوگ از پنج ستاره‌ی بزرگ است که مانند تماس‌های تصویری متداول این روزها، مستقیم با دوربین صحبت می‌کنند — کاری که خوب از آب در آوردنش ممکن است آسان نباشد، چراکه مخاطب آن افرادی‌اند که ساعت‌های کاری خود را به صحبت با افرادی که در صفحه نمایش می‌بینند صرف می‌کنند.
به کسانی که با شنیدن صدای ترامپ ممکن است کهیر بزنند باید هشدار بدهیم که صداهای او در تجمعات و کنفرانس‌های مطبوعاتی را در طول تیتراژ آغازین Coastal Elites خواهید شنید. سپس در ابتدا چهره‌ی بت میدلر را به مدت بیست دقیقه تماشا می‌کنیم، که نقش میریام نسلر را بازی می‌کند. او یک معلم بازنشسته‌ی یهودی ساکن نیویورک و بیوه است. در ژانویه‌ی سال 2020 هستیم و او در اتاق بازجویی نشسته است.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی روی صخره‌ها On The Rocks ـ بیل موری زیرک شما را مشتاق دیدن نیویورک خواهد کرد

او به خاطر یک بگو مگوی پر هیاهو دستگیر شده است که وقتی شروع شد که کلاه یکی از طرف‌داران احمق ترامپ را در یکی از کافه‌های استارباکس از سرش برداشت. او، همان‌طور که خواهید دید، پشیزی برای ترامپ ارزش قائل نیست.
نفر بعد مارک هسترمن، با بازی دن لوی، است — یک همجنسگرای اهل لس آنجلس که با تراپیست خود درباره‌ی تجربه‌ی دردناک اخیر خود صحبت می‌کند. ماه مارس است. او یک بازیگر است که سه بار برای نقش اولین ابرقهرمان همجنس‌گرا در یک فیلم بزرگ تست بازیگری داده است — و در دومین تست خود مجبور شده است این نقش را “بسیار همجنس‌گرایانه” بازی کند. حالا ماه ژوئن است و کالی جوزفسون، با بازی ایسا ری، با دوستی تماس می‌گیرد تا داستان خود در مورد ایوانکا ترامپ را به او بگوید. کالی آن دوستش را از مدرسه‌ی شبانه می‌شناخت و چون پدر کالی یک عضو هیئت‌مدیره‌ی بورس نیویورک و بسیار ثروتمند است، آن‌ها به کاخ سفید دعوت شده بودند، که در آن‌جا ایوانکا سعی کرده بود به او پیشنهاد دهد تا به عنوان دوست سیاه‌پوست او در انظار عمومی ظاهر شود و وجهه‌ی او را در میان کسانی که از او متنفر بودند بهتر کند.

Coastal Elites ایسا ری

جهت زمان معکوس می‌شود و به ماه می بر می‌گردیم. کلاریسا مونتگومری، با نقش‌آفرینی سارا پلسون، نهایت تلاش خود را می‌کند تا ویدیوی خود با موضوع مدیتیشن را اجرا کند. اما نمی‌تواند تمرکز خود را حفظ کند — “تصور کنید… که از فیسبوک و توییتر و زاناکس استفاده نمی‌کنید” — و برای مخاطبان ماجرای از دست دادن کنترل و دیوانه شدنش را تعریف می‌کند، وقتی که سعی داشت با خانواده‌اش در ویسکانسین که طرف‌دار ترامپ هستند و اعتقادی به ویروس کرونا ندارند، در قرنطینه بماند. حال به ماه آوریل بر می‌گردیم: شارین، با بازی کیتلین دور، یک پرستار است که از وایومینگ آمده تا در حین وضعیت وخیم حاکم بر نیویورک کمک حال دیگران باشد — زمانی که کامیون‌های یخچالی پر از اجساد بودند. او به دوربین می‌گوید که چه صحنه‌های وحشتناکی را دیده است، اما بیش از همه تجربه‌اش با بیمار مبتلا به کرونایی که به طرز خنده‌داری بی‌اعصاب بود و او را حسابی خندانده بود می‌گوید.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی جان سربا در وب‌سایت دیسایدر بود.

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

کیتلین دیور Coastal Elites

بروس میلر Bruce Miller | سیوکس سیتی ژورنال Sioux City Journal

Coastal Elites یک فیلم نود دقیقه‌ای قوی با پنج بازیگر است که می‌دانند چطور هر ثانیه‌ی آن‌را تماشایی‌تر کنند. ممکن است با نکات و موضع‌گیری‌های سیاسی که در آن تماشا می‌کنید موافق نباشید، اما قلب و روحی که پشت صحبت‌های آن‌هاست را قابل احترام خواهید دانست.

برایان لوری Brian Lowry | سی‌ان‌ان CNN

Coastal Elites جهت‌گیری سیاسی خود را عریان و بی‌پروا نشان می‌دهد، و تخریب و نقد ترامپ و تمام آن‌چه که او نماینده‌اش است، در این فیلم شبکه‌ی اچ‌بی‌او به وضوح به چشم می‌آید. با این وجود، در حالی‌که هیچ‌یک از پنج مونولوگ آن سعی در تغییر نظر مخاطب ندارند، خشم و سردرگمی حاصل از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی‌ آمریکا را به تصویر می‌کشد.

متیو گیلبرت Matthew Gilbert | بوستون گلوب Boston Globe

هنرمندی خاصی در تولید Coastal Elites به کار رفته است. هر کدام از بازیگران به اندازه‌ای در این فیلم زمان دارند و فیلم‌نامه‌ی رودنیک را جلو می‌برند که جملات قصار هوشمندانه و جذابی هم در لابلای آن دیده می‌شود؛ آن‌ها با مهارت بالایی توجه مخاطب را به طور متعادل بر روی خود و دیگران حفظ می‌کنند و از احساسی به احساس دیگر با ملایمت حرکت می‌کنند، در حالی‌که تعداد کات بسیار کمی در هر مونولوگ به چشم می‌خورد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد Coastal Elites – مجموعه‌ای نمایشی از مونولوگ‌های درخور دوران کرونا اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط