۵ فیلم نمادین برتر دهه ۱۹۳۰

امتیاز دهید post

چنان‌چه پیش‌تر نمی‌دانستید، دهه ۱۹۳۰، دهه بسیار ویژه‌ای برای فیلم‌سازی بود. برخی از بزرگترین آثار کلاسیک این صنعت در طول این ده سال اکران شدند و ما نیز در این مطلب قصد داریم به پنج فیلم نمادین شاخص دهه ۳۰ میلادی نگاهی بیندازیم. البته که برای نگارش این متن بسیاری از این فیلم‌ها به‌ناچار کنار گذاشته شده‌اند.

شماره ۱ – بربادرفته ۱۹۳۹ Gone With the Wind
کارگردان: ویکتور فلمینگ

فیلم روایت‌گر داستان بین زنی که دوست دارد دیگران را اداره کند (با بازی ویوین لی) و مردی گستاخ (با بازی کلارک گیبل) است؛ و عاشقانه آشفته و خشن آن‌ها در طول دوره‌های جنگ داخلی آمریکا و زمان بازسازی.
این فیلم مفتخر به دریافت هشت جایزه اسکار شد و در آن سال با تصاحب جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازیگر کاراکتر اصلی خود، جایزه بهترین نقش مکمل زن برای یک نقش مکمل،‌ جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین فیلم در میان دیگر رقیبان، پیشتاز بود. بربادرفته علاوه‌بر تصاحب این هشت جایزه، در پنج بخش دیگر نیز نامزد دریافت جایزه گردید.

درآمد ناخالص جهانی برای این فیلم بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بود.

شماره ۲ – جادوگر شهر اُز ۱۹۳۹ Wizard of Oz
کارگردان: ویکتور فلمینگ

جادوگر شهر اُز Wizard of Oz

داستان درباره دورثی گیل (با بازی جودی گارلند) و چگونگی دور شدنش از مزرعه خانوادگی خود در کانزاس به دلیل یک طوفان و فرود آمدنش در سرزمین جادویی اُز است. او در زمان حضور در اُز، با دوستان جدیدش شروع به جست‌وجو می‌کند تا جادوگر (با بازی فرانک مورگان که بیش از چهار نقش در این فیلم ایفا کرده است.) را بیابد؛ تنها کسی که می‌تواند او را به خانه‌اش بازگرداند.
این فیلم مجموعاً در شش بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد و دو تا از آن‌ها را به دست آورد؛ جایزه اسکار بهترین ترانه (برای آهنگ Over the Rainbow که توسط هارولد آرلن ساخته شده و ترانه آن توسط ییپ هاربرگ نوشته شده است.) و بهترین موسیقی فیلم (برنده، هربرت استوتهارت بود.)
درآمد ناخالص جهانی برای این فیلم، نزدیک به ۲۵ میلیون دلار بود.

شماره ۳ – عصر جدید ۱۹۳۶ Modern Times
کارگردان: چارلی چاپلین

عصر جدید  Modern Times

عصر جدید آخرین فیلم “صامت” ساخته‌شده توسط چارلی چاپلین است و تصویری علیه دوران مدرن صنعتی شدن و ماشین ارائه می‌کند. این فیلم به‌واسطه داشتن جلوه‌های صوتی زیادی که باعث صحبت مردم می‌شود، جنجال‌های بی‌صدای بسیاری را به راه انداخت. در فیلم صحنه‌هایی از یک کارگر کارخانه (با بازی چارلی چاپلین) وجود دارد که در تلاش برای همگام شدن با ماشین‌ها، پیچ‌ومهره‌ها را محکم می‌کند. سپس او برای یک آزمایش انتخاب می‌شود؛ در این آزمایش توسط یک ماشین به او غذا داده می‌شود که همه این‌ها موجب می‌گردد زمان بیشتری برای کار کردن در اختیار کارگران قرار گیرد. این فیلم با چارلی که وقایع ناخوشایند بسیاری دارد، ادامه پیدا می‌کند.
عصر جدید نامزد دریافت هیچ‌یک از جوایز اسکار نشد اما با این وجود مجموعاً از بین پنج جایزه‌ای که نامزد شد مفتخر به دریافت چهارتای آن‌ها گردید.
علی‌رغم رسوایی‌ای که این فیلم امروزه یدک می‌کشد، موفقیتش در آن زمان سوال‌برانگیز بود زیرا جوایز زیادی را به دست نیاورد و از آنجا كه مجموع فروش ناخالص جهانی آن ۱۶۳.۵۷۷ دلار برآورد می‌شود، ما همچنان دوستش داریم!!

شماره ۴ – کینگ کونگ ۱۹۳۳ King Kong
کارگردان: مریان سی. کوپر

 کینگ کونگ King Kong

در این حماسه، عوامل فیلم‌سازی به یک جزیره گرمسیری، در یک مکان عجیب‌وغریب می‌روند تا صحنه‌ای از یک فیلم را فیلم‌برداری کنند. در آن‌جا آن‌ها خود را در برابر یک میمون عظیم می‌بینند. هیولا سپس به سمت ستاره زن بلوند (که برای ایجاد تضاد در فیلم، بین او و میمون انتخاب شده است) تیم پیش‌روی می‌کند. پس از آن، میمون به دام انداخته می‌شود و به نیویورک انتقال می‌یابد تا در معرض دید عموم قرار گیرد. اما در ادامه، اوضاع به نوبه خود بدتر می‌شود …
فیلم در زمان اکران، برنده هیچ جایزه‌ای نشد اما به‌طور کلی در طول عمر خود برای ده جایزه نامزد گردید و موفق شد سه‌تای آن‌ها را به خود اختصاص دهد.
در آن زمان فروش گیشه فیلم در حدود ۲.۸ میلیون دلار بود که امروزه بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.
با وجود همه این‌ها، موفقیت این فیلم غیرقابل‌انکار است زیرا از زمان اکران تاکنون پنج فرنچایز متفاوت برای آن ساخته شده است.

شماره ۵ – فرانکنشتاین ۱۹۳۱ Frankenstein
کارگردان: جیمز ویل

فرانکنشتاین Frankenstein

طرح داستانی بسیار ساده است. یک دانشمند دیوانه دسته‌ای از اجساد را جمع می‌کند، از هرکدام یک دسته از اعضای بدن را می‌گیرد و با استفاده از آن‌ها موجود زنده‌ای را خلق می‌کند. خیلی سرراست و مستقیم.
فقط یک یادداشت فرعی: فرانکنشتاین نام دانشمند است و نه “هیولا”.
در زمان اکران، این فیلم تنها در جشنواره فیلم ونیز ۱۹۳۲ نامزد دریافت جایزه شد اما از آن زمان به بعد، در هفت بخش نامزد شد و توانست چهار مورد از آن جوایز را به دست آورد.
این فیلم در مجموع ۱۲ میلیون دلار فروخت و منجر به تولد ۱۰ فیلم دیگر درباره فرانکنشتاین شد.

منبع: essentialhome.eu

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۵ فیلم نمادین برتر دهه ۱۹۳۰ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط