۱۰ فیلم پرفروش غیرمنتظره در تاریخ سینما

امتیاز دهید post

فیلم‌های پرفروش سینما از هر ژانری می‌توانند باشند، در این لیست فیلم‌هایی را آورده‌ایم که فراتر از حد انتظار حاضر شدند و به فروش بسیار بالایی رسیدند.

۱۰- تنها در خانه Home Alone ۱۹۹۰

در تئوری، داستانی با حال و هوای کریسمس در مورد پسر بچه‌ای که در تعطیلات در خانه تنها مانده است و سعی می‌کند از شر دزدهایی که در خانه هستند خلاص شود، نمی‌تواند به فیلمی پرفروش تبدیل شود. در واقع کمپانی وارنر برادرز به دلیل بالا رفتن بودجه ساخت این فیلم، ساخت آن را متوقف کرد و بعدتر کمپانی فاکس حق ساخت آن را خریداری کرد. وارنر برادرز حتی فکرش را نمی‌کرد که یکی از فیلم‌های پرفروش سینما را از دست می‌دهد. تنها در خانه که در اواسط نوامبر سال ۱۹۹۰ اکران شد، تا اوایل فوریه سال ۱۹۹۱ در صدر جدول فیلم‌های پرفروش آمریکا باقی ماند. ممکن است که حال و هوای کریسمسی آن باعث حفظ جایگاه آن در صدر جدول به مدت ۱۲ هفته شده باشد، با این‌حال کمدی جذاب این فیلم بود که آن را حتی تا ماه آوریل در جدول ده فیلم پرفروش نگه داشت. تنها در خانه که با بودجه ۱۸ میلیون دلاری ساخته شده بود، به پرفروش‌ترین فیلم کمدی اکشن آن سال‌ها تبدیل شد.

۲- خماری ۲۰۰۹ The Hangover

خماری

پیش از اکران آن، امید زیادی به موفقیت فیلم خماری نبود، و فقط نه به این خاطر که داستان آن‌ شباهت‌هایی به رفیق، ماشین من کجاست؟ داشت، بلکه به این دلیل که این فیلم بودجه ۳۵ میلیون دلاری در اختیار داشت و بازیگران آن با این‌که بازیگران گمنامی نبودند اما تا آن زمان نتوانسته بودند خود را ثابت کنند. علاوه بر آن تاریخ اکران آن هم‌زمان با فیلم سرزمین گمشدگان با بازی ویل فرل بود که کمپین تبلیغاتی قوی داشت. برخلاف انتظارها سرزمین‌ گمشدگان نقدهای منفی زیادی دریافت کرد و خماری با فروشی بیش از ۴۴ میلیون دلار در صدر جدول فیلم‌‌های پرفروش قرار گرفت و هم‌چنین نقدهای بسیار خوبی از منتقدین دریافت کرد. برای مدت زیادی خماری پرفروش‌ترین فیلم کمدی رده R در آمریکا بود و در نهایت به فروشی در حدود ۲۷۷ میلیون دلار در آمریکا و ۴۶۷.۵ میلیون دلار در سراسر دنیا رسید.

۸- بورات ۲۰۰۶ Borat

بورات

با این‌که ساشا بارون کوهن قبل از فیلم بورات، در فیلم‌های دیگری از جمله ماداگاسکار و شب‌های تالادگا بازی کرده بود، اما نام او آن‌قدر شناخته شده نبود. یکی از دلایل آن می‌تواند عدم علاقه او به انجام مصاحبه‌های شخصی باشد. او بیشتر با شخصیت‌هایی که بازی کرده بود شناخته می‌شد، مانند شخصیت علی جی. از فیلم علی جی. اینداهاوس که تنها ۲۵.۹ میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشت. به همین دلیل کسی انتظار زیادی از فیلم بورات نداشت. با وجود نقدهای بسیار مثبت، بورات در هفته اول اکران خود تنها در ۸۳۷ سینما در آمریکا به نمایش گذاشته شد. تمام بلیط‌های سینما در شمال آمریکا به فروش رفت و به دلیل استقبال زیاد از آن، از آخر هفته این فیلم در ۲۰۰۰ سینما نمایش داده شد. در نهایت این فیلم با بودجه ۱۸ میلیون دلاری توانست به فروشی بیش از ۲۶۲.۶ میلیون دلار برسد. بورات به یک داستان موفقیت آمریکایی تبدیل شد.

۷- فعالیت‌های فراطبیعی ۲۰۰۷ Paranormal Activity

فعالیت‌های فراطبیعی

ایده فعالیت‌های فراطبیعی ایده جدیدی نبود، چرا که قبل از آن پروژه جادوگر بلر، ایده مشابه با آن را داشت. در هر دوی این فیلم‌ها از تصاویر ویدیویی که با بودجه کمتر از یک میلیون دلار ساخته شده بود، استفاده شده است. هر دوی این فیلم‌ها به پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک تبدیل شدند. نکته جالب در مورد فعالیت‌های فراطبیعی، علاقه شدید مردم برای تماشای این فیلم بود. فعالیت‌های فراطبیعی در ابتدا فقط در ۱۲ سینما به نمایش گذاشته شده بود. کارگردان آن ارن پلی اعلام کرد که اگر مردم خواستار تماشای این فیلم در سینماهای بیشتری هستند، باید آن را درخواست کنند. که البته طرفداران این فیلم این‌کار را کردند و از روزهای بعد از آن، فعالیت‌های فراطبیعی در ۳۳ سینما و سپس در ۱۶۰ سینما به نمایش گذاشته شد و پس از آن به اکران جهانی رسید. این فیلم به فروشی بیش از ۱۹۳.۴ میلیون دلار در سراسر دنیا رسید. که این تنها شروع ماجرا بود، چرا که بعد از آن این مجموعه فیلم ادامه پیدا کرد.

۶- حس ششم ۱۹۹۹ The Sixth Sense

حس ششم - ام. نایت شیامالان

مدیر اجرایی کمپانی دیزنی، دیوید وگل شکی در موفقیت حس ششم نداشت، با این‌حال به نظر می‌رسید او تنها کسی است که این نظر را دارد. او فیلم‌نامه این فیلم را به مبلغ ۳ میلیون دلار خریداری کرد و به نویسنده آن، ام. نایت شیامالان سمت کارگردانی را نیز داد. کمپانی دیزنی از این‌که وگل بدون مشورت با دیگران این کار را انجام داده بود خیلی راضی نبودند. سونی احتمال موفقیت این فیلم را به قدری پایین می‌دید که حق تولید آن را به کمپانی اسپای‌گلس انترتینمنت واگذار کرد و تنها حق پخش و ۱۲.۵ درصد از فروش آن را برای خود نگه داشت. احتمالا سونی پس از دیدن موفقیت حس ششم و تبدیل شدن آن به پرفروش‌ترین فیلم در آمریکا برای پنج هفته متوالی، از این تصمیم خود پشیمان شد. این فیلم در نهایت به فروشی بیش از ۶۷۲.۸ میلیون دلار رسید.

۵- ماتریکس ۱۹۹۹ The Matrix

ماتریکس اکشن

سال ۱۹۹۹ با وجود فیلم‌های حس ششم و ماتریکس، سال فیلم‌های پرفروش بود. همه انتظار داشتند که فیلم جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح، فیلمی باشد که سینمای علمی تخیلی را متحول خواهد کرد. با این‌که تهدید شبح پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۹۹ بود، با این‌حال نتوانست آن‌طور که باید انتظارات را برآورده کند. در همین حال ماتریکس بدون این‌که با اقتباس از داستانی ساخته شود و به کارگردانی کسی که قبل از آن تنها یک فیلم مستقل را کارگردانی کرده بود، پس از اکران به صدر جدول فیلم‌های پرفروش رسید. علاوه بر موفقیت آن در فروش، ماتریکس به دلیل موضوع فلسفی و افکت‌های خاصش، به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد. ماتریکس ۱۷۱ میلیون دلار در آمریکا و ۴۶۵.۳ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروش داشت.

۴- نابودگر ۱۹۸۴ The Terminator

نابودگر - سفر در زمان

ماتریکس اولین فیلم رده R نبود که فراتر از حد انتظار ظاهر شد. ترمیناتور تنها چهار ماه پس از بازی آرنولد شوارتزنگر در فیلم کونان ویرانگر اکران شد. جیمز کامرون نیز هنوز در حال اثبات خود به عنوان یک فیلم‌ساز بود. با این‌که بسیاری از منتقدین فیلم ترمیناتور را فیلمی خشن می‌دانستند، مخاطبان کاملا جذب این داستان و جنبه‌های اکشن و رمانتیک آن شده بودند. ترمیناتور توانست با بودجه ۶.۴ میلیون دلاری خود به فروشی در حدود ۷۸.۳ میلیون دلار در سراسر جهان برسد و شوارتزنگر و کامرون را به ستاره‌های با‌استعداد هالیوود تبدیل کند. این فیلم آغازگر مجموعه فیلم‌های ترمیناتور نیز بود.

۳- آرواره‌ها ۱۹۷۵ Jaws

آرواره‌ها

عجیب به نظر می‌رسد اما در گذشته فیلم‌هایی با بودجه‌های کم اکران‌های گسترده‌تری داشتند. ساخته‌های پرخرج‌تر اول در شهرهای بزرگ‌تر اکران می‌شدند و پس از این‌که شهرت آن بیشتر می‌شد، در سایر شهرهای دیگر به نمایش گذاشته می‌شد. بنابراین وقتی آرواره‌ها در ۴۰۹ سینما در آمریکا اکران شد، همه انتظار فیلمی درجه دو را داشتند. آرواره‌ها به کمک تبلیغات زیادی که داشت توانست در هفته‌های اول اکران به فروشی بیش از ۷ میلیون دلار برسد که البته این مبلغ با مبلغ فروش نهایی آن قابل مقایسه نیست. آرواره‌ها توانست رکورد فروش فیلم پدرخوانده در آمریکا را بشکند. موفقیت این فیلم باعث تغییر سیستم اکران فیلم در هالیوود شد.

۲- تایتانیک ۱۹۹۷ Titanic

تایتانیک - مرگ

در ابتدا به نظر می‌رسد تایتانیک یکی از ناموفق‌ترین فیلم‌های سینما شود. این فیلم که قرار بود در تابستان اکران شود، به دلیل مشکلات در تولید در ماه دسامبر اکران شد. این فیلم با بودجه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار، پرهزینه‌ترین فیلم ساخته شده در آن زمان بود. همان‌طور که ترمیناتور ثابت کرد، نباید جیمز کامرون را دست کم گرفت. تایتانیک در هفته اول اکران خود ۲۸.۶ میلیون دلار فروش داشت. در هفته بعد با فروش ۳۵.۵ میلیون دلار در صدر جدول پرفروش باقی ماند. تایتانیک به مدت ۱۵ هفته متوالی جایگاه خود را در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم حفظ کرد. این فیلم با فروشی بیش از ۱.۸ میلیارد دلار در سراسر دنیا، در تاریخ سینما ماندگار شد.
قبل از این‌که فیلم شماره یک لیست را معرفی کنیم، بهتر است از چندین فیلم موفق دیگر که جایشان در این لیست خالی است، نام ببریم.

  • بزرگ‌ترین شومن (۲۰۱۷) The Greatest Showman
  • عروسی یونانی پر‌ریخت و پاش و بزرگ من (۲۰۰۲) My Big Fat Greek Wedding”
  • رژه پنگوئن‌ها (۲۰۰۵) March of the Penguins
  • داستان عامه‌پسند (۱۹۹۴) Pulp Fiction
  • الف (۲۰۰۳) Elf

۱- جنگ ستارگان ۱۹۷۷ Star Wars: Episode IV – A New Hope

جنگ ستارگان: قسمت چهارم - امیدی تازه

امروزه جنگ ستارگان معادل است با مجموعه فیلم پرفروش. با این‌حال اولین فیلم این مجموعه در زمان اکران خود آن‌قدر شناخته شده نبود. در واقع کمپانی فاکس امید زیادی به موفقیت این فیلم با بودجه ۱۱ میلیون دلاری نداشت. فاکس به جورج لوکاس، سازنده این فیلم، حق ساخت این مجموعه فیلم را داد. لوکاس نیز شک‌هایی در مورد این ساخته خود داشت و نگران بود که مخاطبین بزرگسال نتوانند با فیلمش ارتباط برقرار کنند. با این‌حال جنگ ستارگان به فیلم محبوب تماشاگران تبدیل شد. این فیلم در مجموع به فروشی بیش از ۷۷۵ میلیون دلار رسید، که در مقایسه با فروش کل این مجموعه فیلم، رقم زیادی نیست.

این مطلب از نوشته نیک اسپیک در سایت واچ موجو گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ فیلم پرفروش غیرمنتظره در تاریخ سینما اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط