نقد و بررسی فیلم متصرف Possessor – جدیدترین اثر کارگردان برندون کراننبرگ

امتیاز دهید post

اگر که پسر دیوید کراننبرگ باشید و فیلم‌سازی را انتخاب کرده باشید، احتمالا تنها دو راه پیش روی خود دارید. یا باید ژانری کاملا متفاوت از چیزی که پدرتان انتخاب کرده است را پیش بگیرید، مثلا فیلم‌هایی عاشقانه‌ و کمدی جلوی دوربین ببرید. به جز این، احتمالا باید بپذیرید که نمی‌توانید جلوی مقایسه شدن با پدرتان را بگیرید و فقط باید میراث نام کراننبرگ که خشونت، کابوس‌های تکنولوژیکی و آینده‌های نزدیک تاریک است را بپذیرید. انتخابی برندون کراننبرگ از اولین فیلم‌اش در سال ۲۰۱۲، ضد ویروس، مشخص شد. در این فیلم کلب لندری جونز در نقش کارمندی در یک کلینیک که پاتوژن افراد مشهور را به طرفدارانی که می‌خواستند به طریقی با آن سلبریتی ارتباط بگیرند می‌فروخت، بازی کرد. آخرین فیلم کراننبرگ، متصرف Possessor بیشتر از آثار قبلی این کارگردان در مسیری که کراننبرگ پدر ساخته است پیش می‌رود. این فیلم یک داستان مهیج احساسی درباره‌ی زنی به نام تاسیا ووس با بازی آندره‌آ ریسبرو است که عضوی از سازمانی است که در زمینه‌ی ترورهای صنعتی تلاش می‌کند. متصرف Possessor هم‌چنین به دنیاهای ساخته‌ی ویلیام گیبسون و وینچنزو نیز ادای احترام می‌کند. به طور خلاصه این فیلم تلاشی برای مطرح شدن در ژانر فیلم‌های علمی تخیلی و ترسناک کانادایی است.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی The 40-Year-Old Version- اولین تجربه‌ی کارگردانی رادا بلنک

متصرف Possessor در نهایت بیشتر شبیه اثباتی از سلیقه‌ی خوب کارگردان و توانایی‌هاش است؛ فیلمی که تماشای آن آزاردهنده است. داستان فیلم در یک تورنتوی ناآشنا روایت می‌شود، یک تورنتوی کراننبرگی در سال ۲۰۰۸. شرکتی که تاسیا برای آن کار می‌کند، ترماتون، در این شهر قرار دارد و اوضاع خوبی دارد. تاسیا بیشتر با رئیسش گردر با بازی جنیفر جیسون های در ارتباط است، یک کهنه‌کار زمینه‌ی تکنولوژی، زمینه‌ای که تاسیا نیز تخصصش در آن است. قتل‌هایی که ترماتون انجام می‌دهد قابل ردیابی نیستند چرا که توسط افراد دیگری انجام می‌شوند. ماموران درون سر میزبان انتخاب شده قطعه‌ای قرار می‌دهد و بعد تاسیا با استفاده از آن دستگاه با آن فرد بدشانس تلفیق شده و کنترل بدن آن‌ها را در دست گرفته و قتل‌ها را انجام می‌دهد. فیلم با داستان یکی از این ماموریت‌ها شروع می‌شود، که در آن تاسیا کنترل زن جوانی به نام هالی با بازی گابریل گراهام را در دست گرفته و او را در لابی یک هتل و بعد از آن در مهمانی‌ای که قرار بود در آن کار کند هدایت می‌کند. در آن‌جا تاسیا، در بدن هالی، با یک چاقو چند بار به مردی ضربه می‌زند. خون همه جا پخش می‌شود، هالی با حوصله خونی که میان انگشتانش ریخته شده را با دستمال پاک کرده و سپس تفنگ را درون دهانش می‌گذارد. همین لحظه پلیس‌ها سر می‌رسند و هالی تفنگ را به سمت آن‌ها می‌گیرد اما پلیس به او شلیک می‌کند.

اتفاقات زیادی در این حادثه طبق برنامه پیش نمی‌روند و سوال اصلی این جاست که چه چیزی برنامه‌ها را به هم ریخته است. ادامه‌ی فیلم متصرف Possessor حول ماموریت بعدی تاسیا روایت می‌شود، ماموریتی که طی آن تاسیا کنترل بدن کالین تیت با بازی کریستوفر ابوت را در دست می‌گیرد. این ماموریت نیز شروع خوبی نداشته و در مراحلی تاسیا کنترل از دستش خارج می‌شود.
Possessor دوم اکتبر پخش شد.

و حالا نظر منتقدین درباره‌ی این فیلم:

جیم اسلوتک منتقد اورجینال سین نوشته است:

“فیلم از طریق تصاویر و فیلم‌برداریش که کار کریم حسین بی‌نظیر است با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. متصرف Possessor فیلمی هنری است. البته نمی‌توان همین نظر را درباره‌ی شخصیت‌ها داد، شخصیت‌هایی که خیلی احساسات خود را بروز نداده و تنها وقتی در حال چاقو زدن به دیگران هستند می‌توان احساسات را در چهره‌ی آن‌ها دید. ممکن است در متصرف سوالات زیادی بی‌پاسخ باقی بمانند، اما فیلمی است که به زیبایی تخیل را در داستان دخیل کرده است.”

آندره‌آ ریسبرو در متصرف Possessor

جیمز براردینلی منتقد ریل‌ویوز نوشته است:

متصرف Possessor دو حالت دارد: حالت تاریک و حالت تاریک‌تر. وقتی بحث خشونت می‌شود، چیزی جلودار کراننبرگ نیست. او گودال‌‌هایی از خون راه می‌اندازد، گودال‌هایی که گاها از حجم طبیعی خون انسان نیز در آن‌ها بیشتر خون جمع می‌‌شود. خشونت فیلم آن‌چنان عمیق است که نمی‌توان آن را جدی گرفت، اما به نظر می‌رسد هدف نیز همین بوده است. “

پیتر دبروج منتقد ورایتی نوشته است:

“فیلم از نظر فنی بی‌نظیر است، به ویژه اگر بخواهیم بازی دو بازیگر اصلی فیلم را در نظر بگیریم. اوایل فیلم کراننبرگ تاسیا را در حال بررسی زبان بدن و نحوه حرف زدن کالین نشان می‌دهد، اما وقتی که بدنش را تصرف می‌کند، این ابونت است که باید راهی پیدا کند تا نشان دهد که ریسبرو کنترل بدنش را در دست گرفته است. که مثال خوب آن می‌تواند لحظاتی باشد که در آن او به اتفاقات غیرمنتظره (مثل صحنه‌ی برملا شدن یک خیانت یا ملاقات با شخصیت آیرا) واکنش‌‌هایی درست مشابه با تاسیا از خودش نشان می‌دهد. “

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد و بررسی فیلم متصرف Possessor – جدیدترین اثر کارگردان برندون کراننبرگ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط