۵ فیلم نمادین برتر دهه 1950

امتیاز دهید post

اکنون وقت آن است که به دهه 1950 برویم و آثار سینمایی بزرگی که این دهه برای ما به ارمغان آورد، را به تماشا بنشینیم. بیایید نگاهی بیندازیم به پنج فیلم نمادین شاخص دهه ۵۰ میلادی. به یاد داشته باشید، این فیلم‌ها براساس تاثیری که در پی داشته‌اند، رتبه‌بندی شده‌اند؛ چه در گیشه، جوایز تقدیری و چه صرفاً به این دلیل که یک فیلم بزرگ محسوب می‌شوند.

همچنین بخوانید:
۵ فیلم نمادین برتر دهه ۱۹۴۰

شماره ۱ – سرگیجه 1958 Vertigo
کارگردان: آلفرد هیچکاک

سرگیجه به‌عنوان شاهکار هیچکاک در نظر گرفته می‌شود. داستان در مورد یک کارآگاه از سانفرانسیسکو است که از اکروفوبیا (ترس از ارتفاع) رنج می‌برد. او شروع به تحقیق در مورد همسر یکی از دوستانش می‌کند؛ کسی که رفتار عجیب‌وغریبی از خود نشان می‌دهد و در ادامه به‌طرز خطرناکی شیفته او می‌شود.
سرگیجه در مراسم اسکار 1959 در بخش‌های بهترین کارگردانی هنری، بهترین طراحی صحنه و بهترین صدا نامزد دریافت جایزه گردید اما هیچ‌یک از آن‌ها را برنده نشد. به غیر از آن‌ها، در سایر جوایز سینمایی نیز در ۱۲ مورد نامزد شد که توانست هشت‌تا از آن‌ها را به دست آورد.
درآمد ناخالص داخلی کل این فیلم ۷.۳ میلیون دلار بود.

شماره ۲ – سانست بلوار 1950 Sunset Boulevard
کارگردان: بیلی وایلدر

سانست بلوار 1950

داستان این فیلم، درباره یک فیلم‌نامه‌نویس است که استخدام شده تا بر روی فیلم‌نامه‌ای راجع به یک ستاره فیلم‌های صامت محوشده، کار کند و سپس او درمی‌یابد که در حال کار روی یک رابطه است.
ستاره‌های این فیلم ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون و اریش فن اشتروهم هستند.
این فیلم با نامزدی برای ۳۶ جایزه و برنده شدن نیمی از آن‌ها، به نتیجه چشم‌گیری دست یافت. این ۱۸ جایزه شامل سه جایزه اسکار بهترین نگارش داستان و فیلم‌نامه، بهترین کارگردانی هنری- صحنه‌پردازی دکوراسیون و بهترین موسیقی می‌شود. سانست بلوار همچنین برای ۸ جایزه اسکار دیگر در چهار بخش بهترین بازیگری، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین فیلم و بهترین فیلم نیز نامزد دریافت جایزه شد.

به‌لحاظ فروش در گیشه نیز، کل درآمد این فیلم در شمال ۵ میلیون دلار بود.

شماره ۳ – پنجره عقبی 1954 Rear Window
کارگردان: آلفرد هیچکاک

پنجره‌ی عقبی 1950

داستان درباره یک عکاس است که در خانه‌اش بر روی ویلچر زمین‌گیر شده است و زمانش را با جاسوسی کردن از همسایه‌هایش می‌گذراند. او متقاعد می‌شود که یکی از آن‌ها قتلی را مرتکب شده است.
این کلاسیک هیچکاک از بازیگران فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد که شامل جیمز استوارت، گریس کلی و وندل کوری می‌شود.
پنجره عقبی در مجموع برای ۱۸ جایزه نامزد شد و موفق گردید شش‌تا از آن‌ها را برنده شود. در مراسم اسکار 1955 در چهار بخش نامزد دریافت جایزه شد که شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه‌نویسی، بهترین فیلم‌برداری و بهترین ضبط موسیقی می‌شود.
درآمد حاصل از فروش داخلی این فیلم مبلغ چشم‌گیر ۳۶.۸ میلیون دلار بود.

شماره ۴ – همه‌چیز درباره ایو 1950 All About Eve
کارگردان: جوزف ال. منکیه‌ویچ

همه ­چیز درباره­ ایو

داستان این فیلم در مورد چگونگی القا و “نفوذ” یک دختر به زندگی یک بازیگر تئاتر سالخورده و حلقه ستاره‌ای دوستان ستاره است.
همه‌چیز درباره ایو به‌دلیل همکاری بتی دیویس، آن بکستر و جرج سندرز اهمیت مضاعف پیدا کرد.
این فیلم عملکرد شگفت‌انگیزی در فصل جوایز داشت؛ شش جایزه را در بخش‌های بهترین بازیگری نقش مکمل مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه‌نویسی، بهترین طراحی لباس، بهترین صدا و در نهایت بهترین فیلم، از آن خود کرد. همه‌چیز درباره ایو فاتح بی‌چون‌وچرای اسکار 1951 بود.
مجموع فروش ناخالص مادام‌العمر این فیلم ۸.۵ میلیون دلار بود.

شماره ۵ – پل رودخانه کوای 1957 The Bridge on the River Kwai
کارگردان: دیوید لین

 پل رودخانه کوای 1957 The Bridge on the River Kwai

یک فیلم عظیم دیگر از دهه 1950 ؛ پل رودخانه کوای روایت‌گر داستان یک کلنل بریتانیایی است. پس از آن‌که وی با یک فرمانده ژاپنی به اختلافاتی برخورد می‌کند به‌همراه مردانش برای ساختن یک پل بر رودخانه کوای فرستاده می‌شود. ضمن این‌که آن‌ها بی‌اطلاع از متفقینی هستند که برای تخریب پل نقشه کشیده‌اند.
این فیلم به‌طور کامل بر اسکار 1958 چیره شده بود؛ هفت جایزه را از بین هشت جایزه‌ای که نامزده شده بود، به دست آورد. تنها جایزه‌ای که از دست رفت، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود. از پیروزی‌های پل رودخانه کوای در این مراسم، می‌توان به جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین کارگردانی، بهترین نویسندگی، بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین فیلم و بهترین موسیقی اشاره کرد.
در مجموع پل رودخانه کوای نامزد ۳۷ جایزه شد و ۳۰ جایزه را از آن خود کرد. شگفت‌آور است، مگرنه؟
مجموع فروش ناخالص داخلی مادام‌العمر این فیلم ۲۷.۲ میلیون دلار و در سراسر جهان ۳۰.۶ میلیون دلار بوده است.

منبع: essentialhome.eu

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۵ فیلم نمادین برتر دهه 1950 اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط