معرفی بهترین نقش‌آفرینی‌های وینونا رایدر به مناسبت تولدش

5/5 - (1 امتیاز)

وینونا رایدر تا به امروز بیش از سی سال از عمرش را به بازیگری در آثار مختلف گذرانده است. او گاهی در فیلم‌های ضعیف و گاهی در آثار مهم و عمیقی بازی کرده که هنوز هم ماندگار و دیدنی هستند. او تاکنون دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار و برنده گلدن گلوب و جایزه گرمی شده است. به بهانه تولد ۴۹ سالگی وینونا رایدر ۱۰ تا از بهترین نقش‌آفرینی‌هایش در فیلم‌ها را معرفی می‌کنیم.

همچنین بخوانید:
۱۰ فیلم علمی تخیلی که هیچکس موفق به درک معنی دقیق آنها نشد

۱۰. تلخی‌های واقعیت (۱۹۹۴) Reality Bites

جدا از مشمئزکننده بودن داستان این فیلم، وینونا رایدر در نقش یک دختر باوقار باکره با چهره‌ای دوست‌داشتنی ظاهر شده که آهنگ «شارونای من» را در بازار زیر لب می‌خواند یا در جایی دیگر سعی دارد علاقه‌اش به ایثن هاک را پنهان کند. او با نفوذی که داشت موفق شد بن استیلر را به عنوان هم‌بازی و کارگردان این کار استخدام کند.

۹. بوته آزمایش (۱۹۹۶) The Crucible

بوته آزمایش - دنیل دی لوئیس - وینونا رایدر

دانیل دی-لوئیس در نقش جان پراکتر به رایدر که در این اقتباس غنی از نمایشنامه آرتور میلر نقش ابیگیل سرکش را بازی می‌کند می‌گوید: «تو قبل از اینکه ۲۰ سالت شود سرت را به باد خواهی داد». رایدر با چشم‌های متورم به همراه بغضی که دارد، حرکت دوربین از بالا را کاملا غیرضروری جلوه می‌دهد.

۸. دختر، ازهم‌گسیخته (۱۹۹۹) Girl, Interrupted

دختر، از‌هم‌گسیخته - وینونا رایدر

هیچ ایرادی به اجرای رایدر در نقش یک دختر نوجوان که در یک آسایشگاه روانی گرفتار شده وارد نیست. او این فرصت را یافته تا تسلطش در نمایش دادن حالت مردد و وحشت‌زده در صورت را در یک نمایش احساسی درست‌وحسابی نشان دهد. اما هیچکس در کنار آنجلینا جولی که برای بازی در نقش لیزای روانی موفق به کسب اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شده، شانسی ندارد.

۷. ادوارد دست‌قیچی (۱۹۹۰) Edward Scissorhands

ادوارد دست قیچی - وینونا رایدر

رایدر برای دومین بار در فیلمی از تیم برتون در کنار جانی دپ بازی کرد. آنها در آن زمان رابطه عاشقانه‌ای با یکدیگر داشتند. دپ در سال ‍۱۹۹۰ پیش‌بینی کرد: «وینونا رایدر به لیلین گیش قرن بعدی تبدیل خواهد شد». لیلین گیش بازیگر آمریکایی با ۷۵ سال سابقه بازیگری است که در سال ۱۹۸۷ از دنیا رفت. رایدر در نقش دختری که به پسر داستان با دست‌های تیغه‌ایش علاقه‌مند شده بسیار احساسی و تاثیرگذار است.

۶. یک پوینده تاریک (۲۰۰۶) A Scanner Darkly

یک پوینده تاریک  - وینونا رایدر

رایدر با بازی در این فیلم علمی تخیلی اثر ریچارد لینکلیتر انتخاب سیاه و جالبی را شکل داده است. این فیلم شگفت‌انگیز با اقتباس از رمان فیلیپ کی. دیک ساخته شده و تصاویر آن پس از فیلم‌برداری به روش روتوسکوپی به صورت انیمیشن در آمده است. وینونا رایدر نقش دونا را بازی می‌کند که اعتیادش به ماده توهم‌زای دی او را از هر نوع تماس فیزیکی منزجر کرده است.

۵. بیتل‌جوس (۱۹۸۸) Beetlejuice

بیتل‌جوس  - وینونا رایدر

یک نوجوان بدخلق به نام لیدیا در این اثر کمدی ماورائی بی‌نظیر تیم برتون وجود دارد که روح شخصیت جن‌زده مایکل کیتون را در خانه‌شان می‌بیند. مهم‌ترین صحنه با بازی رایدر درست در پایان فیلم و هنگامی که شبیه به مری پاپینز طرفدار سبک راک مدام با آهنگی از هری بلافونته از پله‌ها بالا و پایین می‌رود رخ می‌دهد.

۴. قوی سیاه (۲۰۱۰) Black Swan

قوی سیاه - وینونا رایدر

ناتالی پورتمن برای بازی در نقش یک بالرین وسواسی در فیلم دارن آرونوفسکی که در آخر شکوفا شد، جایزه اسکار را به نام خود زد. اما وینونا رایدر در نقش یک بالرین کهنه‌کار که نمی‌تواند گذر از دوران اوجش را بپذیرد نیز به همان اندازه مکاشفه‌آمیز است. او با کنار زدن جنیفر کانلی، ریچل وایس و پارکر پوزی موفق به بازی در این نقش شد.

۳. زنان کوچک (۱۹۹۴) Little Women

زنان کوچک - وینونا رایدر

بازی در نقش جو مارچ دختر بزرگ خانواده مارچ در این فیلم هوشمند که تا حدی نادیده گرفته شد، نامزدی اسکار را برای رایدر به ارمغان آورد. این فیلم با اقتباس از رمان محبوب قرن ۱۹ به قلم لوییزا می الکات ساخته شده است. رایدر پروژه‌ای را بنیان کرد و گیلیان آرمسترانگ کارگردان استرالیایی (شغل درخشان من My Brilliant Career) را برای ساخت آن متقاعد کرد. کلیر دینز، کریستن دانست و کریستین بیل از جمله بازیگران مطرح این فیلم هستند.

۲. هذرها (۱۹۸۸) Heathers

هذرها - وینونا رایدر

رایدر در این کمدی سیاه جذاب به همراه کریستین اسلیتر در حال از بین بردن گروه‌های سنت‌گرای دبیرستان از جمله گروهی از دختران بدجنس به نان هذر هستند. این رفتار خشن بالاخره از بین می‌رود اما مثل این است که جان هیوز با جان واترز ملاقات کرده باشد.

۱. عصر معصومیت (۱۹۹۳) The Age of Innocence

عصر معصومیت - وینونا رایدر

کسانی که فکر می‌کنند لایه‌های پنهانی در شخصیت‌های بی‌روح گاه به گاه رایدر وجود دارد، باید بدانند که بازی او در درام تاریخی آرام مارتین اسکورسیزی به شدت اصلاح‌شده و با قدرت و طبق چیزی که در آرزویش بوده‌ایم به نمایش گذاشته شده است. او اولین نامزدی اسکارش را برای بازی در نقش می والاند دریافت کرد. رایدر نقش دختر معصومی را بازی می‌کند که نامزدش (دانیل دی-لوئیس) دلباخته دخترعموی او (میشل فایفر) می‌شود. راوی داستان (جوآن وودوارد) به سادگی ظاهری می طعنه می‌زند؛ «اگر تمام آرامش و خوبی او تنها یک حالت متناقض و پرده‌ای روی پوچی او باشد چه؟». با این حال رایدر حیله‌ای هوشمندانه از خود نشان می‌دهد که همه را شگفت‌زده کرد.

این مقاله برگرفته از نوشته رایان گیلبی در سایت theguardian.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته معرفی بهترین نقش‌آفرینی‌های وینونا رایدر به مناسبت تولدش اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط