نقد و بررسی The War with Grandpa – کمدی با مخاطبانی کم سن و سال

امتیاز دهید post

اگر جنگ با پدربزرگ The War with Grandpa شما را یاد دعوایی در تعطیلات گذشته می‌اندازد، باید بگوییم که در اشتباهید. جنگ با پدربزرگ The War with Grandpa اسم فیلم کمدی خانوادگی شیطنت‌آمیزی است که بازیگران خوبی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند؛ که مثال خوب آن رابرت دنیرو است که در نقش پدربزرگ فیلم که اتاق نوه‌ی ۱۲ ساله‌اش را اشغال می‌کند، جلوی دوربین رفته است.
این فیلم که از کتاب رابرت کیمل اسمیت اقتباس شده است، به کارگردانی تیم هیل که کارگردانی مطرح در زمینه‌ی ساخت انیمیشن بوده و ساخت فیلم باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار را نیز در کارنامه دارد، جلوی دوربین رفته است. این فیلم خیلی سریع به یک جنگ داخلی تبدیل می‌شود، چرا که پیتر کلاس ششمی با بازی اوکس فیگلی که در سهره طلایی به ایفای نقش پرداخته بود، پدربزرگ اد را تهدید می‌کند تا اتاقش را خالی کند، وگرنه باید عواقبش را بپذیرد. پیتر بر خلاف مادرش، دختر اد با بازی اوما تورمن که انتخابی عجیب اما تاثیرگذار بوده است، کمی نگران پدربزرگش است. او فکر می‌کند پدربزرگش هنوز با غم از دست دادن همسرش کنار نیامده است و با چیزهایی از قبیل رانندگی مشکل دارد.
این جنگ از چندین شوخی تشکیل می‌شود، شوخی‌هایی که بار طنز فیلم را بر دوش می‌کشند. یکی از نکات مثبت فیلم حضور کریستوفر واکن، چیچ مارین و جین سیمور است. گاها پای پدر و مادر پیتر که با او به اندازه‌ی یک نسل فاصله دارند نیز به میان این دعواها کشیده ی‌شود. پیتر هم‌چنین فرزند وسط است و یک خواهر بزرگ‌تر و یک خواهر کوچک‌تر دارد که آن‌ها نیز با مشکلات خودشان دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این فیلم به همگی و به خصوص سالمندان فیلم، حسابی خوش می‌گذرد. نقش‌‌آفرینی در این فیلم را به حساب تعهد دنیرو به فعال بودن بگذارید و خیلی به محتوای فیلم دقیق نشوید، اگر چه دنیرو با بازی خودش کیفیت این فیلم را تا حد خوبی بالا برده است.
نکته‌ی ناراحت‌کننده این است که جنگ با پدربزرگ The War with Grandpa می‌توانست از فیلم‌های لایو اکشن خانوادگی باشد که به طور کاملا محترمانه قانون بغل ممنوع، درس گرفتن ممنوع ساینفیلد را زیر پا بگذارد. البته جای تعجب دارد که در این شرایط شیوع ویروس کرونا، چطور این فیلم در سینماها اکران شده است، فیلمی که در حد یک فیلم تلویزیونی است که تنها بازیگرانی بی‌نظیر را در خود دارد.
در هر حالت و زمانی که بچه‌ها این فیلم را ببینند، احتمالا از آن لذت خواهند برند. در عین حال، حال و هوای این فیلم بزرگ‌ترها را یاد اختلافات و دعواهای خانوادگی را بر سر چیزهای مختلف از سیاست گرفته تا اتاق بچه‌ها، می‌اندازد؛ اختلافاتی که عمیق‌تر از ارتباط عاطفی میان اعضای خوانده نیست
با این که جنگ با پدربزرگ The War with Grandpa ممکن است خیلی خوش‌ساخت نباشد، اما پیامی واضح و روشن برای مخاطبانش به همراه دارد.
جنگ با پدربزرگ The War with Grandpa نهم اکتبر پخش شد.

و حالا نظر سایر منتقدین درباره‌ی این فیلم:

آلونسو دورالده منتقد درپ نوشته است:

“فیلم‌هایی که مخاطب آن‌ها کودکان هستند، درست مانند غذای مخصوص کودکان، عموما در یکی از سه دسته‌ی زیر قرار می‌گیرند: “به دردنخور”، “ تماشایی”، و “ای، تاثیر طولانی مدتی نخواهد گذاشت” و مطمئنا جنگ با پدربزرگ در دسته‌ی سوم قرار می‌گیرد.”

بنجامین لی منتقد گاردین نوشته است:

“حتی وقتی که یک فیلم مخاطبی از طیف کم سن و سال‌تر دارد نیز باز هم راه‌هایی وجود دارد تا سطح فیلم را بالا برده و در عین حال همه چیز را قابل فهم به تصویر بکشید. این که لذت تماشا را از تمام مخاطبان بالای ۱۲ سال این فیلم بگیرید و تمرکزتان را بر روی گروه کوچکی از مخاطبان اصلی فیلم بگذارید و برای آن‌ها نیز در نهایت اثری تماشایی خلق نکنید، به نظر منطقی نمی‌رسد. جنگ و نبرد اصلی فیلم نیز آن‌قدرها تماشایی نیست. شوخی‌ها یکی از دیگری مسخره‌تر بوده و در کل فیلم این نکته توی ذوق می‌زند: با اینکه کارهای این پدربزرگ و نوه همراه با سر و صداهای زیادی هستند، اما فرد دیگری از خانواده آن را نمی‌شنود.”

جود درای منتقد ایندی‌وایر نوشته است:

“اگر با شنیدن حضور ستاره‌هایی مثل رابرت دنیرو، اوما تورمن، کریستوفر والکن، چیچ مارین و جین سیمور در کنار هم، انتظار یکی دیگر از شاهکارهای کوئنتین تارانتینو را دارید، کاملا قابل درک است. اما اگر که بلیت جنگ با پدربزرگ The War with Grandpa را بخرید، متوجه خواهید شد که متاسفانه این بازیگران بی‌نظیر، وقت‌شان را بر روی فیلم‌نامه‌ای درباره‌ی پسربچه‌ی لوسی که تصمیم‌ می‌گیرد از پدربزرگ مهربانش که تنها اتاقش را اشغال کرده است متنفر باشد، تلف کرده‌اند.”

استیو دیویس منتد آستین کرونیکال نوشته است:

“به طور قطع، دنیرو یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های حرفه‌ی کاری‌اش را از خود به یادگار گذاشته است. این فیلم بهتر بود به جای اکران سینمایی، از شبکه‌ی دیزنی پخش شود.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد و بررسی The War with Grandpa – کمدی با مخاطبانی کم سن و سال اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط