۳۲ فیلم مهم دهه ۱۹۷۰

امتیاز دهید post

در طول تاریخ، فیلم‌هایی وجود داشته‌اند که در جهت تعریف یک نسل خدمت کرده‌اند. هر نسل مورد بحث به کمک اثری که در طول آن مدت اکران شده، جایگاه سینمایی خود را پرورش داده است و به‌راحتی می‌توان گفت که هیچ دهه خاصی به‌لحاظ کیفیت، قصه‌گویی و جذابیت، نسل دیگر را غصب نکرده است. اگر دوره قابل‌توجه‌تری در فیلم‌سازی وجود داشته باشد، مطمئناً از دهه ۱۹۷۰ نام برده می‌شود که انواع مختلفی از فیلم‌های محبوب طرفداران مثل بیگانه Alien، کری Carrie، جن‌گیر The Exorcist، پدرخوانده The Godfather و جوزی ولز یاغی The Outlaw Josey Wales بر این واقعیت صحه می‌گذارند.
مطمئناً در مورد فیلم‌های دهه‌های ۸۰، ۹۰ و ۰۰ نیز می‌توان همین را گفت اما دهه ۷۰ برای تعدادی از ایده‌های معاصر که هرگز پیش‌تر امتحان نشده بودند به‌عنوان یک دوره آزمایشی (به بیانی محل آزمایش) عمل کرده است. در این دوره قصه‌گویی، نویسندگی و تحلیل کاراکتر مهم بودند؛ به‌طور بحث‌برانگیزی چیزی فراتر از آن‌چه که امروزه وجود دارد. تاکیدی که بر افکت‌های با بودجه زیاد، CGI و جذابیت‌های بصری وجود داشت، در این دوره برجسته‌تر از هرزمان دیگری بود. در مطلب پیش‌رو، ما درباره فیلم‌های مورد علاقه‌مان از دهه ۷۰ میلادی نوشته‌ایم و اطمینان حاصل کرده‌ایم که این لیست شامل تعدادی از رقیبان برتر این دوره و همچنین برخی از کلاسیک‌های تحت راداری می‌شود که نشانه‌های خود را درون جهان شیفتگان کالت قرار داده‌اند.

همچنین بخوانید:
۵ فیلم نمادین برتر دهه 1960

دیوارنویسی آمریکایی ۱۹۷۳ American Graffiti
کارگردان: جرج لوکاس
ژانر: کمدی

این فیلم کلاسیک داستان گروه کوچکی از دوستان در شهرکی واقع در کالیفرنیا در طول تابستان ۱۹۶۲ را دنبال می‌کند؛ زمانی که آن‌ها دوره عجیب‌وغریبی را بین فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه و رفتن به کالج می‌پیمایند. از دختران زیبا، اتومبیل‌های پرسرعت، شیطان‌پرستان جوان و حتی چند نزاع با یک باند محلی، بازیگران پرهیاهو و مهارنشدنی این فیلم از اعماق بلوغ جوانی گام برمی‌دارند و پیرامون سوالاتی مرتبط با دوستی، عشق، اشتیاق و هدف تعمق می‌کنند. همه این‌ها در حالی است که همواره از این تغییر اجتناب‌ناپذیر آگاه هستند.

محله چینی‌ها ۱۹۷۴ Chinatown
کارگردان: رومن پولانسکی
ژانر: رازآلود/ جنایی

محله چینی‌ها CHINATOWN

از نظر ظاهری، شاید محله چینی‌ها برای‌تان شبیه به یک درام جنایی متوسط به نظر برسد؛ اما اگر کمی عمیق‌تر شوید، یک داستان فوق‌العاده نوشته‌شده را می‌یابید که مملو از پیچ‌وخم‌ها و چرخش‌های جالب است. جک گیتس به بینندگان معرفی می‌شود؛ یک کارآگاه خصوصی در لس‌آنجلس ۱۹۷۳ که تخصصش پرونده‌های خیانت همسران است. پس از مراجعه مشتری جدیدی که به اقدامات همسرش علاقه‌مند بود، گیتس به‌دنبال آقای هولیس مالوری، سرمهندس شرکت آب و برق لس‌آنجلس، فرستاده می‌شود تا در تلاشی خیانت وی را اثبات کند. روزها از پس هم می‌آیند و می‌روند. گیتس با به انجام رساندن انواع و اقسامی از فرایندهای بی‌نتیجه، مالوری را دنبال می‌کند. اما دیری نمی‌پاید که او این مرد را با زن جوان ناشناخته‌ای می‌یابد (کسی که مشخصاً همسرش نیست.) این‌طور به نظر می‌رسد که کار جیک تمام شده است اما با مشخص شدن اطلاعات لحظه‌آخری بعد از اتمام ماجرای مالوری، او متوجه می‌شود که هدفش ممکن است قربانی یک طرح پیچیده‌تر شود و او فقط گروگانی برای یک بازی بسیار بزرگتر است.

اژدها وارد می‌شود ۱۹۷۳ Enter the Dragon
کارگردان: رابرت کلوز
ژانر: اکشن/ ماجراجویی

بروس لی اژدها وارد میشود Enter the Dragon

دهه ۷۰ میلادی پر از فیلم‌های رزمی فوق‌العاده بود، اما تعداد کمی از آن‌ها توانستند به‌مانند اژدها وارد می‌شود در گذر زمان همچنان ارزش خود را حفظ کنند. این فیلم، مبارز افسانه‌ای، بروس لی را دنبال می‌کند؛ کسی که به یک تورنمنت جزیره‌ای مرگبار می‌رود که میزبانش یکی از برجسته‌ترین بازرگانان تریاک در جهان است. لی در آن‌جا وظیفه حفاظت از راپر و ویلیامز را نیز برعهده دارد؛ دو کهنه‌سرباز جنگ ویتنام که برای هدف خاصی تصمیم به ورود به این تورنمنت را دارند. همان‌گونه که احتمالاً حدس زده‌اید همه چیز به‌همان راحتی‌ای که پیش‌بینی شده بود، جلو نمی‌رود؛ فیلم این سه نفر را در کشمکشی میان زندگی و مرگ می‌گذارد و به یکی از بهترین فیلم‌های طرح‌ریزی‌شده در جهان هنرهای رزمی منتج می‌شود.

جن‌گیر ۱۹۷۳ The Exorcist
کارگردان: ویلیام فریدکین
ژانر: وحشت/ تریلر

جن‌ گیر ۱۹۷۳ The Exorcist

جن‌گیر ماده خام دیگری از جهان وحشت است؛ فیلمی که به یک نماد فرهنگی بدل گشته و میان بسیاری از منتقدان مشتاق هالیوود محبوبیت پیدا کرده است. داستان آن در واشینگتن، دی.سی. اتفاق می‌افتد. یک بازیگر زن پس از آن‌که به تغییری خطرناک در شخصیت دختر دوازده‌ساله‌اش پی می‌برد، از دیگران درخواست کمک می‌کند. بعد از آن‌که در می‌یابیم او ممکن است تحت تاثیر یک موجود غیرعادی قرار گرفته باشد، فیلم یک کشیش جوان و روبه‌ترقی از دانشگاه جورج‌تاون و یک کشیش سالخورده را معرفی می‌کند. این کشیش پیر یک تاریخچه با حضور شیطانی نامشخص دارد که داستان‌های شخصی هریک از آنان را به یکدیگر متصل می‌کند و آن‌ها را برای یک آزمایش قدرت گرد هم می‌آورد.

پدرخوانده ۱۹۷۲ The Godfather
کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
ژانر: جنایی/ درام

پدرخوانده ۱۹۷۲ The Godfather

اگر در جست‌وجوی یک درام مافیایی برای راضی کردن شوق‌وذوق‌تان هستید، هرگز زمان بهتری از حالا برای شیرجه رفتن درون جهان پدرخوانده فراهم آورده نشده است. “دان” ویتو کورلئونه، کاراکتر مرکزی فیلم، یک رئیس مافیایی نیرومند در شهر نیویورک است. مایکل، کوچک‌ترین پسرش، از تجارت خانوادگی دور شده است و تصمیم می‌گیرد که زندگی جنایی برای او نباشد. او باعث می‌شود ویتو توانایی خود را برای باقی ماندن به‌عنوان موجودی قابل‌احترام در سواحل شرقی زیر سوال ببرد. بعد از ظهور یک رقیب جدید در شهر، ویتو بیشتر مورد آزمایش قرار می‌گیرد و او را به بن‌بست می‌رساند که می‌تواند آینده خانواده کورلئونه را به خطر بیندازد. همه این‌ها باعث می‌شود که پسر بی‌میل او در زمان جنگ با خانواده‌های مافیایی منطقه، مشعل را حمل کند.

گریس ۱۹۷۸ Grease
کارگردان: رندل کلایسر
ژانر: موزیکال/ عاشقانه

گریس ۱۹۷۸ Grease  ژانر موزیکال

فیلم‌های معدودی وجود دارند که به اندازه گریس خاطره‌انگیز باشند؛ فیلمی با یک موسیقی متن که گستردگی زمانی دارد، یک رقص‌آرایی که به‌لحاظ فرهنگی مرتبط است و نمایش هنرمندانی که برخی از بهترین بازیگران این عصر هستند. جای تعجب نیست که این فیلم تقریباً به هر لیست مربوط به دهه ۱۹۷۰ زینت می‌بخشد. در سال ۱۹۵۹ در کالیفرنیا، گروهی از نوجوانان طرفدار موسیقی دور هم جمع می‌شوند تا از آخرین روزهای انتهایی تعطیلات تابستانی خود لذت ببرند. دنی زوکو، رهبر چرم‌پوش باند T-Birds گریس‌زننده و سندی اولسنِ فرشته‌مانند پیش از بازگشت به مدرسه به‌سادگی شیفته یکدیگر می‌شوند. آن‌ها بعدتر پی می‌برند که هر دو در یک کلاس حضور خواهند داشت. اکنون، با وجود شهرت زوکو به‌عنوان یک شورشی در معرض خطر، او و اولسن باید راهی بیابند به این جهت که واقعیت‌های دشوار اختلاف را هدایت کنند. در حالی که همچنان از ارتباط‌شان آگاه‌تر می‌شوند.

آرواره‌ها ۱۹۷۵ Jaws
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
ژانر: تریلر/ وحشت

آرواره‌ها ۱۹۷۵ Jaws

اگر هرگز نمی‌خواهید به حجم وسیعی از آب در یک نور یکنواخت نگاه کنید، به جای امنی پناه ببرید و به تماشای آرواره‌ها بنشینید. داستان این فیلم در جزیره آمیتی، یک شهر کوچک ساحلی رخ می‌دهد؛ جایی‌که اکثر قریب به اتفاق درآمد آن از گردشگری حاصل می‌شود. پس از پیدا شدن بقایای یک قربانی حمله کوسه در ابتدای شلوغ‌ترین فصل شهر، کلانتر مارتین برودی توصیه می‌کند این جزیره سواحل خود را تعطیل کند تا این‌که مقصر پیدا شود. اما همان‌طور که انتظار دارید، این موضوع برای صاحبان مغازه‌های مختلف شهر مناسب نیست. نتیجتاً آخر هفته بعد یک قربانی دیگر پیدا می‌شود که منجر می‌شود در آمیتی جایزه‌ای را برای سر کوسه قرار دهند. به‌ناچار مجموعه‌ای از شکارچیان و ماهی‌گیران جزیره را شلوغ می‌کنند؛ از جمله کوینت، یک شکارچی کوسه که بیشتر سال‌های عمر خود را صرف شناخت موجودات ساکن در اعماق دریا کرده است. اما پس از یک درگیری دلخراش با این درنده، کوینت و برودی متوجه می‌شوند که این کوسه یک نمونه معمولی نیست و نتیجه آن به تلاش لرزاننده اما ترسناک این زوج برای پاکسازی اقیانوس از جانور منتهی می‌شود.

راننده تاکسی ۱۹۷۶ Taxi Driver
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
ژانر: درام

راننده تاکسی ۱۹۷۶ Taxi Driver

راننده تاکسی یک کالت کلاسیک است که در طول سالیان مورد تعریف و تمجید اکثریت سینمادوستان قرار گرفته است. فیلم روایت‌گر داستان یک تفنگدار سابق و کهنه‌سرباز جنگ ویتنام به‌نام تراویس بیکل است. او می‌خواهد دریابد که چرا جهان به چنین وضع غم‌انگیزی فروپاشیده شده است. او دچار بی‌خوابی شدیدی است و شب‌ها در خیابان‌های شهر نیویورک رانندگی می‌کند. اما در طول روز، او وقتش را با ولگردی کردن در مکان‌های کم‌اهمیت و انجام کارهای بیهوده می‌گذراند. او درباره این‌که چه چیزی در جهان درست و غلط است، نظرات خودش را دارد. اما یکی از علاقه‌مندی‌های شخصی‌اش بتسی است؛ دختری که کارمند کمپین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، سناتور چارلز پلانتین، است. بعد از آن‌که شیفته او می‌گردد، دست به کار می‌شود تا جهان را جای بهتری هم برای خودش و هم برای اطرافیانش سازد که در نهایت منجر به آشنایی او با آیرس، یک روسپی دوازده‌ساله، می‌شود و تراویس برای نجات او از چنگال متی،‌ اقدام می‌کند.

سوپرمن ۱۹۷۸ Superman
کارگردان: ریچارد دانر
ژانر: علمی- تخیلی/ ماجراجویی

سوپرمن ۱۹۷۸ Superman

ممکن است سوپرمن در حال حاضر یک افسانه باشد،‌ اما صرف این‌که چندین‌بار در داستان او تجدید نظر شده و دوباره به تصویر کشیده شده است؛ نشان می‌دهد تعداد کمی از ابرقهرمانان وجود دارند که بتوانند در برابر جسارت او ایستادگی کنند. تمرکز فیلم بر Kal-El (سوپرمن) است؛ یک پسر “بیگانه” که از سیاره کریپتون به زمین، درست قبل از نابودی‌اش، فرستاده شده است. کال تحت مراقبت دو کشاورز زمینی به‌نام‌های جون و ماتا کنت قرار می‌گیرد. آن‌ها او را بزرگ می‌کنند تاجایی که به اندازه کافی قوی شود و بتواند از توانایی‌های خود استفاده کند. بعد از دور شدن از منطقه روستایی و رفتن به نبرد جنایی در شهر بزرگ، کنت هویت سوپرمن را تایید می‌کند؛ یک قهرمان ابرانسانی که روزهایش را به‌عنوان یک گزارش‌گر مبتدی می‌گذراند و شب‌هایش را با پاک کردن خیابان‌‌ها از شر سپری می‌کند.

جنگ ستارگان: امیدی تازه ۱۹۷۷ Star Wars: Episode IV – A New Hope
کارگردان: جرج لوکاس
ژانر: علمی- تخیلی

جنگ ستارگان: امیدی تازه ۱۹۷۷ Star Wars: Episode IV - A New Hope

جنگ ستارگان برای مدت مدیدی میان طرفداران ژانر علمی- تخیلی، محبوبیت فراوانی داشته است. اگر تاکنون با داستان آن آشنایی پیدا نکرده‌اید،‌ قصه حول جدای لوک اسکای‌واکر و کاپیتان هان سولو تمرکز دارد. آن‌ها با مهم‌ترین شخصیت‌های کهکشان متحد می‌شوند، به این جهت که با امپراطور مقابله کنند؛ یک موجود شیطانی که به دنبال براندازی و کنترل دورترین نقاط فضاست. در اولین فیلم این سری، پرنسس لیا، شخصیتی حیاتی در شورش علیه امپراطوری، توسط دارث ویدر، رهبر قدرتمند مجموعه و یکی از نمادین‌ترین شرورهای همه زمان‌ها، گرفته می‌شود. دروید R2-D2 و C-3PO،‌ لوک و هان، دست به کار می‌شوند؛ آن‌ها باید از نیروهای ویدر بگریزند، راهی برای آزادی پرنسس از چنگالش بیابند و در نهایت هم صلح را به کهکشان بیاورند.

در ادامه به تعدادی دیگر از فیلم‌های مهم دهه ۷۰ میلادی اشاره کرده‌ایم:

  • بیگانه ۱۹۷۹ Alien
  • زمین‌های لم‌یزرع ۱۹۷۳ Badlands
  • خرس‌های بدخبر ۱۹۷۶ The Bad News Bears
  • حمله به کلانتری ۱۳ ۱۹۷۶ Assault on Precinct13
  • کری ۱۹۷۶ Carrie
  • پرتقال کوکی ۱۹۷۱ A Clockwork Orange
  • هری کثیف ۱۹۷۱ Dirty Harry
  • ارتباط فرانسوی ۱۹۷۱ The French Connection
  • مکس دیوانه ۱۹۷۹ Mad Max
  • خانه حیوانات ۱۹۷۸ National Lampoon’s Animal House
  • جوزی ولز یاغی ۱۹۷۶ The Outlaw Josey Wales
  • ماه کاغذی ۱۹۷۳ Paper Moon
  • تب شب یکشنبه ۱۹۷۷ Saturday Night Fever
  • شفت ۱۹۷۱ Shaft
  • ضربه محکم ۱۹۷۷ Slap Shot
  • اسموکی و بندیت ۱۹۷۷ Smokey And The Bandit
  • سولاریس ۱۹۷۲ Solaris
  • بیسکویت سبز ۱۹۷۳ Soylent Green
  • سلحشوران ۱۹۷۹ The Warriors
  • تپه خرگوش‌ها ۱۹۷۸ Watership Down
  • مرد حصیری ۱۹۷۳ The Wicker Man
  • ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی ۱۹۷۱ Willy Wonka And The Chocolate Factory

این مطلب برگرفته از نوشته Chris West در سایت hiconsumption.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.[/quote]

نوشته ۳۲ فیلم مهم دهه ۱۹۷۰ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط