نقد و بررسی دزد صادق Honest Thief ـ لیام نیسون طبق انتظار ما عمل می‌کند

امتیاز دهید post

(خطر لو رفتن داستان)
تماشاچیان مثل زمانی که برای دیدن اسب سواری جان وین یا رقصیدن کارمن میراندا با کلاه میوه‌ای روی سرش به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند، مشتاق دیدن انتقام گرفتن لیام نیسون هستند. خود فیلم می‌تواند عالی یا معمولی باشد، اما دیدن ستاره فیلم در حال انجام دادن همان کاری که انتظارش را داریم چیز دیگری است و لذت زیادی دارد. البته که لیام نیسون به تنهایی با آدم‌های شر داستان مبارزه می‌کند، اما دزد صادق Honest Thief به اعجاب‌انگیز بودن ربوده‌شده Taken نیست، با این حال جایگاهی بالاتر از ربوده‌شده ۳ Taken دارد.
نیسون نقش اصلی را در این فیلم بازی می‌کند و نقش یک دزد بانک را دارد که می‌خواهد خودش را تسلیم کند، اما در حقیقت دزد صادق Honest Thief متعلق به جای کورتنی در نقش یک مامور اف‌بی‌آی شیاد است که با تلاش برای دزدیدن پول شخصیت اصلی و کشتن هرکسی که سر راهش قرار بگیرد، قصد پیچیده کردن نیت اصلی نیسون را دارد.
کورتنی یکی از بازیگران مرد خوش‌تیپ است که هالیوود نتوانسته هیچ یک از آنها را به عنوان یک بازیگر نقش اول به صورت کلی شکل دهد. او در این فیلم به تماشاچی‌ها یادآور می‌شود که وقتی اجازه پیدا می‌کند در نقش یک شخصیت منفی که از انجام کارهای شرورانه‌اش لذت می‌برد بازی کند، بیشترین اثرگذاری را در کارش دارد؛ حتی اگر خود فیلم زیاد خاص نباشد (پیشنهاد می‌کنم جک ریچر Jack Reacher را هم تماشا کنید). برای یک بازیگر سینما، کسب تجربه در این زمینه بسیار خوب است.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی The War with Grandpa – کمدی با مخاطبانی کم سن و سال

نیسون در نقش تام بین گروه‌‌های حرفه‌ای به عنوان یک «دزد تمام‌عیار» که با مهارت از بانک‌های یک شهر کوچک سرقت می‌کند و هیچ ردی از خودش باقی نمی‌گذارد، شناخته می‌شود. تام پس از یک عملیات موفق، یک انبار در بوستون اجاره می‌کند و خیلی زود تحت‌تاثیر حضور آنی (کیت والش) منشی انبار قرار می‌گیرد. یک سال بعد، تام قصد دارد با آنی زندگی مشترکی را شروع کند، اما نمی‌خواهد گذشته مجرمانه او مانعی برای رابطه‌شان باشد. بنابراین او با سام (رابرت پاتریک) مامور اف‌بی‌آی قراری می‌گذارد: یک اعتراف کامل و برگرداندن تمام اموال دزدی در مقابل دو سال زندان با حق ملاقات در زندانی نزدیک بوستون.
از آنجا که عده زیادی مدعی «دزد تمام‌عیار» بودن هستند، سام برای اطمینان از این ادعا، نیونز (کورتنی) و هال (آنتونی راموس) را برای بررسی‌های بیشتر مامور می‌کند. تام کلید انبار اموال سرقتی را به این دو مامور می‌دهد و طبیعتا حساب‌وکتاب اموال با ورود آنها بهم می‌ریزد. نیونز با دیدن پول‌ها وسوسه شده و می‌خواهد هال را برای دزدیدن مدارک متقاعد و با خودش همراه کند. دو مامور برای کشتن تام برمی‌گردند، اما سام سر صحنه ظاهر می‌شود و نیونز او را مورد هدف گلوله قرار می‌دهد. تام با دیدن این صحنه فرار می‌کند. دو مامور خلافکار سراغ آنی می‌روند و او را می‌کشند و همین موضوع باعث خشمگین شدن تام می‌شود.
حضور آنی و رنجی که متحمل شد تنها یک عامل انگیزشی در داستان محسوب نمی‌شود.

رابطه خوب والش و نیسون نه تنها او را به یک شریک خوب برای تام که در تلاش برای اثبات بی‌گناهی‌اش به اوست تبدیل کرده، بلکه حضور او باعث می‌شود تماشاچی باور کند تام حاضر به دو سال فدا کردن زندگی‌اش برای اطمینان از ساخت یک زندگی مشترک کنار او است.
مارک ویلیامز کارگردان که با استیو آلیچ در نوشتن فیلم‌نامه نیز همکاری داشته، تقریبا هرگز تعلیق داستان را زیاد نمی‌کند و از طرفی صحنه‌های خاص به یاد ماندنی نیز خلق نکرده است؛ مثل فیلم‌های بدون توقف Non-Stop یا ناشناس Unknown که در میان ژانر آثار سرگرم‌کننده اما مضحک نیسون برجسته هستند. با این حال دزد صادق Honest Thief ریتم و سرعت خوبی دارد. مایکل پی شاوور تدوین‌گر اجازه نمی‌دهد سرعت از دور خارج شود و شلی جانسن فیلم‌بردار در هر صحنه جزئیات بصری زیبایی پیدا می‌کند؛ خواه مثلث تشکیل‌شده از ماشین‌های پلیس در صحنه بمب‌گذاری باشد و یا صحنه‌ای که والش و نیسون در ماشین مخفی شده‌اند و نور ترمز ماشین نیونز روی آنها افتاده است.
نکته خاصی درباره دزد صادق Honest Thief وجود ندارد، اما طرفداران لیام نیسون که اجرای متعهدانه و خونسردی را در ژانر مخصوص خودش اجرا کرده، بار دیگر از تقابل او در برابر آدم بدهای داستان از دیدن او خوشحال خواهند شد. امیدواریم والش و کورتنی با بازی بسیار خوب‌شان در فیلمی به نسبت معمولی، موفق به ارتقای نقش‌ها و پیشنهادهایشان شوند.

دزد صادق Honest Thief

این مقاله برگرفته از نوشته آلونسو دورالد در سایت thewrap.com است.

نظر سایر منتقدان درباره این فیلم چیست؟

مایکل اُسولیوان | The Washington Post

فیلم کمی بی‌تاب و بی‌قرار است، اما در این دوران متغیر، به طور غیر قابل توضیحی عمیقا اطمینان‌بخش است.

ایان فریر | Empire

نیمه دوم فیلم مسیر داستانی آشنایی دارد، اما دزد صادق Honest Thief پیچیدگی و گره‌های داستانی، طنز کنایه‌دار و حسی تازه از شخصیت‌هایش دارد که فراتر از این گونه ژانر خاص دیده می‌شوند.

فرانک شک | The Hollywood Reporter

درست مثل شخصیت مرکزی داستان، این فیلم بالاخره نیت‌های صادقانه‌اش را رو می‌کند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد و بررسی دزد صادق Honest Thief ـ لیام نیسون طبق انتظار ما عمل می‌کند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط