رتبه‌بندی 9 فیلم برتر شان کانری

امتیاز دهید post

سِر شان کانری در سن نود سالگی در خواب درگذشت. و در حالی که تقریباً حدود دو دهه می‌شد که این بازیگر نظرگیر را بر پرده سینما ندیده بودیم، اما تاثیرات او فراتر از این است که صرفاً شیوه‌ی سفارش‌دادن یک مارتینی برای خودمان را تغییر دهد (دیالوگ معروف او را به یاد آورید «یه مارتینی، قاطیش کن، همش نزن»). شان کانری آخرین بار در سال 2003 در نقش آلن کوارترمین در فیلم انجمن نجیب‌زادگان عجیب League of Extraordinary Gentlemen بر پرده‌ی سینما ظاهر شد.
کانری به خاطر بازی در نقش جیمز باند، جاسوس سرویس اطلاعاتی بریتانیا، در اولین سری از فیلم‌های جیمز باند که بی‌تردید یکی از بهترین بازی‌های او نیز بود، شهرت خوبی کسب کرد. اولین پیشرفت بزرگ او در سال 1962 رخ داد، هنگامی که این بازیگر جوان، بازی در نقش جاسوس مبادی آدابی را در پیش گرفت که به مشهورترین شخصیت سریالی در تاریخ سینما بدل شد. اولین فیلم جیمز باند، دکتر نو، این فرصت را برای کانری فراهم ‌آورد تا بیش از بیست سال نقش جیمز باند را بازی کند، او در سال 1983 برای آخرین بار در نقش جیمز باند انتقام‌جو در فیلم دیگر هرگز نگو هرگز Never Say Never Again ظاهر شد. .
برای آگاهی بیشتر شما در ادامه نام هفت فیلم جیمز باند که شان کانری در آن‌ها حضور داشت را به ترتیب تاریخی آورده‌ایم:
دکتر نو، 1962، Dr.No، از روسیه با عشق، 1963، From Russia With Love، گلدفینگر، 1964، Goldfinger ، گلوله آتشین، 1965، Thunderball، تنها دو بار زندگی می‌کنی، 1967، You Only Live Twice، الماس‌ها ابدی‌اند، 1971، Diamonds Are Forever و هرگز نگو هرگز، 1983، Never Say Never Again.
کانری بازی‌های موفق و متنوعی در برابر دوربین از خودش ارائه داد و جایزه‌ی بهترین نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم تسخیرناپذیران، 1987، The Untouchable برایان دی‌پالما از آن خود کرد، او در این فیلم نقش پلیسی را بازی می‌کند که با کمک الیوت نس، مامور فدرال، (با بازی کوین کاستنر)، سردسته‌ی خلافکاران شیکاگو، ال کاپون (با بازی رابرت دنیرو) را به زیر می‌کشد.

همچنین بخوانید:
پنج بازی به‌یادماندنی شان کانری

«تو بهش می‌گی شانس، من بهش می‌گم سرنوشت»، با توجه به این نقل قول از شخصیت او در فیلم مردی که می‌خواست سلطان باشد The Man Who Would Be King، احتمالاً شان کانری، هم یک‌خورده شانس آورده بود و هم یک‌خورده سرنوشتش این بود که ردپای محوناشدنی‌اش در تاریخ سینما باقی بماند.
با وجود اینکه گستره‌ی مسیر حرفه‌ای شان کانری به بیش از نیم قرن می‌رسد، فکر نمی‌کنم لازم باشد از کمک پروفسور هنری جونز (ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی Indiana Jones and The Last Crusade) بهره بگیریم تا در «اکتشاف» فراموش‌نشدنی‌ترین فیلم‌های شان کانری به ما کمک کند. ما در اینجا طی «اکتشاف» فیلم‌های مورد علاقه‌مان هیچ چیز «محرمانه‌ای» نداریم.
سه امتیاز اضافه دارید اگر بتوانید نام سه دوست دختر جیمز باند شان کانری را بگویید. احتمالاً پاسخ این پرسش برای شما سخت خواهد بود، پس پرسش ساده‌تری می‌پرسیم. آیا می‌توانید تنها نام سه تا از دوست دختران جیمز باند را بگویید که در پنجاه و هشت سال پخش سری‌های جیمز باند حضور داشتند.

از روسیه با عشق 1963 From Russia With Love

در دومین حضور شان کانری در نقش جیمز باند، این جاسوس بریتانیایی در پی کشتن دکتر نو، باید به استانبول برود و به فرار یک کارمند روسی کنسولگری کمک کند، او در این بین لکتور (یک ماشین رمزنگاری که ماموران سی‌‌آی‌ای و سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا مدت زمانی طولانی به دنبالش هستند) را دوباره به دست می‌آورد. تاتیانا رومانوف (کارمند روسی رمزنگاری) ناخواسته پایش به این ماموریت باز می‌شود، او در واقع در اقدامی مامور 007 را اغوا می‌کند و به دام می‌اندازد، تا اسپکتر بتواند انتقام مرگ دکتر نو را از او بگیرد.

یافتن فارستر 2000 Finding Forrester

یافتن فارستر 2000 Finding Forrester - شان کانری

این درام در سال 2000 به کارگردانی گاس ون سنت ساخته شد. جیمز والاس نوجوان (با بازی راب براون) بر سر یک شرط‌بندی، وارد آپارتمان خلوت و دنج ویلیام فارستر، برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر می‌شود. والاس که به وسیله‌ی فاستر غافلگیر شده، کوله‌پشتی‌اش را ول می‌کند و پا به فرار می‌گذارد. فاستر بعد از اینکه نوشته‌های آن نوجوان را ویرایش می‌کند، کوله‌پشتی‌ جوانک را از پنجره‌ی خانه‌اش به بیرون خانه پرتاب می‌کند. در نهایت این دو با هم دوست می‌شوند و هر دو مجبور می‌شوند وضعیت‌هایی را تجربه ‌کنند که تا پیش از این تجربه نکرده بودند و هیچ ایده‌ای درباره‌اش نداشتند.

شکار برای اکتبر سرخ 1990 The Hunt for Red October

شکار برای اکتبر سرخ 1990 The Hunt for Red October

این فیلم اقتباسی است از رمانی به همین نام اثر تام کلنسی، جک رایان (با بازی الک بالدوین) یک تحلیل‌گر سی‌آی‌ای است که باید از اهداف مارکو رامیوس (با بازی کانری) کاپیتان زیردریایی شوروی سر در دربیاورد، کاپیتانی که آرزویش پناهنده‌شدن در آمریکا است. دست آخر رامیوس، طبق یک برنامه‌ی ساختگی موجب اشغال زیردریایی می‌شود، او هر چه زودتر پیش از آنکه کشور خودش زیردریایی را منهدم کند، یا به‌عنوان یک مهاجم دیده شود و به دست کشوری که می‌خواهد در آن پناهندگی بگیرد، غرق شود، باید آن را تحویل آمریکا بدهد.

صخره 1996 The Rock

 صخره 1996 The Rock - شان کانری

زیست‌شیمی‌دان اف‌بی‌آی، استنلی گوداسپید (با بازی نیکلاس کیج) با جان میسون (با بازی شان کانری) جفت و جور می‌شود، تنها شخصی که تا به حال توانسته است از زندان آلکاتراز که در آن زندانی بوده فرار کند. این بار او و گوداسپید، به همراه تیم SEAL باید به‌طور پنهانی، بدون اینکه شناسایی شوند، به زندان آلکاتراز که اکنون یکی از جاذبه‌های توریستی جزیره است نفوذ کنند و مانع تیمی از نیروهای دریایی شوند که بعد از دزدیدن یک گاز وی‌ایکس زرادخانه‌ای جزیره الکاتراس را به اشغال خود درآورده‌اند. این گروه دو نفره و تیم SEAL باید به استحکامات زندان آلکاتراز نفوذ کنند و پیش از اینکه آن‌ها موشکی حاوی این گاز مرگ‌‌آور را به سمت سان‌فرانسیسکو شلیک کنند، عملیات آن‌ها را خنثی کنند.

دکتر نو. 1962 Dr. No

دکتر نو. 1962 Dr. No - شان کانری

اولین فیلمی که موجب سربرآوردن یک شخصیت شمایلی و مهم در تاریخ سینما می‌شود و از قضا شان کانری نقش آن را بازی می‌کند، فیلم دکتر نو است، ماجرای این فیلم درباره‌ی یک جاسوس انگلیسی به نام جیمز باند است. در همان آغاز، جیمز باند به جامایکا می‌رود تا به بررسی ماجرای ناپدید‌شدن (به قتل رسیدن) یک مامور سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا بپردازد. دکتر نوی شرور، که با اسپکتر، سازمان بین‌المللی جنایی کار می‌کند، در پی آن است تا پرتاب یک فضاپیمای آمریکایی از فلوریدا را با امواج پرقدرت رادیویی مختل کند. در این فیلم همچنین اولین دختر مور علاقه‌ی جیمز باند به نام هانی رایدر (با بازی اورزولا اندرس) معرفی می‌شود.

مردی که می‌خواست سلطان باشد 1975 The Man Who Would Be King

شان کانری در مردی که می‌خواست سلطان باشد

این فیلم بر اساس رمان کوتاهی از رودیارد کیپلینگ به همین نام ساخته شده است، همچنین کیپلینگ به‌عنوان راوی (که کریستوفر پلامر آن را به تصویر می‌کشد) در این فیلم حضور دارد. دو کهنه‌سرباز، دنیل دراوت (با بازی شان کانری) و پیچی کارنهان (با بازی مایکل کین) که در هندوستان اقامت دارند، تصمیم می‌گیرند که بر کل کشور فرمانروایی کنند. البته آن‌ها متوجه‌ی کفیریستان (واقع در افغانستان امروزه) می‌شوند و تصمیم می‌گیرند در عوض حکمران این منطقه‌ی دورافتاده‌ شوند. اقدامات آن‌ها موجب می‌شود داستانی چشمگیر رقم بخورد، و این حکایت با کیپلینگ آغاز می‌شود و با او به پایان می‌رسد.

ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی 1989 Indiana Jones and The Last Crusade

ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی شان کانری

فیلم ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی بر همه‌ی بینندگان آشکار کرد که پروفسور هنری جیمز (با بازی شان کانری) باید در دو فیلم قبلی ایندیانا جونز نیز حضور پیدا می‌کرد، شیمی حضور او و هریسون فورد با هم بر پرده‌ی سینما معرکه است. بسیار نادر است که سومین فیلم از یک مجموعه فیلم بتواند تقریباً قسمت اصلی و آغازین را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. در فیلم‌های قبلی ایندیانا جونز در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم باید صندوق عهد افسانه‌ای را پیش از آنکه به دست آلمانی‌ها برسد پیدا کند. او در این فیلم به همراه پدرش تیمی را تشکیل می‌دهند تا جام مقدس را از دست آلمانی‌ها نجات دهند. ما همچنین در این فیلم متوجه می‌شویم که ایندیانا کجا علاقه‌مند می‌شود تا کلاه نمدی و ژاکتی چرمی به تن کند که به خصیصه‌ی شخصیت او بدل می‌شوند. بله، حتماً شما الان به دنبال این فیلم می‌گردید تا به تماشایش بنشینید. من هم وقتی در حال نوشتن این متن بودم، این کار را کردم.

گلدفینگر 1964 Goldfinger

گلدفینگر ۱۹۶۴ Goldfinger - دهه 1960

در این فیلم ما شاهد بازگشت جیمز باند هستیم، اما این بار او روانه‌ی آمریکا شده است. بانک انگستان کشف می‌کند که در جایی کسی دست به احتکار مقدار زیادی طلا زده است، و مامور 007 باید به مغز متفکر پشت این توطئه‌ی متهورانه رسوخ کند. آوریک گلدفینگر قصد دارد تا اقتصاد جهانی را با حمله به فورت ناکس، محل نگهداری شمش‌های طلای خزانه‌داری آمریکا واقع در ایالت کنتاکی، مختل کند. پوسی گلور (خلبان گلدفینگر) و آدجاب (ملازم گلدفینگر که با پرتاب کلاهی مرگبار دست به کشتار می‌زند) برای اولین بار در این فیلم معرفی می‌شوند.

تسخیرناپذیران 1987 The Untouchable

تسخیرناپذیران شان کانری

شان کانری تنها جایزه‌ی اسکارش (بهترین نقش مکمل) را برای بازی در نقش یک پلیس عصا قورت‌داده، به نام جیم مالون در فیلم تسخیرناپذیران برایان دی پالما می‌گیرد. او با کمک الیوت نس (با بازی کاستنر)، سرکرده‌ی اوباش شیکاگو، ال کاپون را در بحبوحه‌ی فساد شایع در میان نیروهای پلیس شیکاگو به زیر می‌آورند. آیا می‌توانید فیلم دیگری را نام ببرید که کوین کاستنر و شان کانری با هم در آن بازی می‌کنند؟ یک اشاره: تنها فیلمی که کانری در آن نقشی کوتاه دارد.

نویسنده و منبع: کلی آبنی، سایت THE MANUAL

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته رتبه‌بندی 9 فیلم برتر شان کانری اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط