چرا فیس بوک و اپل یکدیگر را دوست ندارند؟

امتیاز دهید post

رقابت های بزرگ شرکتی مثل کوکاکولا و پپسی ، بوئینگ و ایرباس ، مک دونالد و برگر کینگ تمایل دارند که یک چیز مشترک داشته باشند: رقابت برای همان تجارت

به همین دلیل اختلافات فیس بوک و اپل خیلی جذاب است.

هر دو آنها جزء شرکت های بزرگ فناوری هستند و این تنها شباهت این دو شرکت با هم است.

تقریبا تمام درآمد فیس بوک از طریق تبلیغات است اما تنها بخش کوچکی از درآمد اپل از تبلیغات تامین می شود و بیشتر درآمد آن از طریق دستگاه ها و فروشگاه App آن تامین می شود.

این دو شرکت واقعاً با یکدیگر رقابت ندارند، آنها فقط به یکدیگر علاقه ای ندارند.

طی سالها تیم کوک از شرکت اپل گفته است که فیس بوک با کاربران خود به عنوان محصول برخورد می کند (منظور کسب درآمد فیس بوک از تبلیغات) و به حریم خصوصی آنها تجاوز می کند.

در طرف مقابل مارک زاکربرگ می گوید محصولات اپل بی جهت گران هستند و انگیزه هایی مخفی از انتقاد به فیس بوک دارند.

سال گذشته، طبق ادعای نیویورک تایمز، اپل حتی ابزارهای توسعه دهنده فیس بوک را قطع کرد.

آخرین دفعه از درگیری آنها در هفته گذشته بود که روابط دو شرکت را بدتر از قبل کرده است.

آقای کوک رئیس فعلی اپل

نمک به زخم پاشیدن

در ابتدای سال جاری اپل اعلام کرد که برای کنترل بیشتر داده ها بر روی افراد امکاناتی به نام App Tracking Transparency را معرفی می کند.

نکته مهم در مورد این برنامه این است که مشتریان باید داده های خود را انتخاب کنند و به برنامه تحویل بدهند تا برنامه از آن ها استفاده کند.

این یک مشکل بزرگ برای فیس بوک است چرا که آنها برای کسب سود تبلیغاتی هدفمند را می فروشند و صریحا بیان کرده اند که این امر به تجارت آن ها آسیب می زند.

این بی توجهی به حریم خصوصی کاربر همچنان در حال گسترش است.

البته اپل تغییرات پیشنهادی را به سال آینده موکول کرده است تا به توسعه دهندگان فرصت دهد تا خود را آماده تغییرات کنند.

مدیران فیس بوک به صراحت اعلام کرده اند که هدف اپل جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات کاربران است.

شرکت فیس بوک واکنش نشان داده و اعلام کرده: “اپل از موقعیت غالب خود در بازار برای ترجیح داده شدن در جمع آوری داده های استفاده می کند. در حالی که استفاده از این داده ها برای رقبای خود را غیر ممکن کرده است.”

فیس بوک می گوید:”اپل ادعا می کند که این کار مربوط به حفظ حریم خصوصی است، اما این کار مربوط به سود است”

این حرکت شرکت اپل مانند پاشیدن نمک به زخم است. در گزارش ها آمده است که در سال 2010 استیو جابز که بنیان گذار شرک اپل است در مورد حفظ حریم خصوصی به فیس بوک هشدار داده بود.

همچنین در سال 2018 آقای کوک رئیس فعلی اپل نیز گفت که اپل نیز می تواند مانند فیس بوک به استفاده از داده ها برای فروش تبلیغات بپردازد ولی تصمیم گرفتند که این کار را انجام ندهند.

آقای راجر مک نامی یک سرمایه دار است که کتابی به نام زاکد در انتقاد از فیس بوک و بنیانگذار آن (مارک زاکربرگ) نوشته است. او نیز طرفدار فیس بوک نیست.

او بیان می کند: “فرهنگ شرکت اپل توانمند سازی مشریان است، ولی در طرف مقابل فیس بوک به بهره برداری از کاربران خود می پردازد.”

“از نظر تاریخی ، اپل دلایل زیادی برای انتقاد از افراد دیگر داشته است و ترجیح داده است این کار را انجام ندهد.”

“من فکر می کنم این ادای احترامی است برای اینکه آنها رفتار فیس بوک را چقدر توهین آمیز می دانند.”

ایا فیس بوک فکری در ذهن دارد؟ آیا واقعا اپل سعی دارد از سلطه خود در بازار برای مسدود کردن رقبا استفاده کند؟

اگرچه تجارت تبلیغاتی اپل نسبتاً کم است ، اما مورگان استنلی پیش بینی می کند درآمد آن از تبلیغات طی چند سال آینده به شدت رشد کند.

بنابراین آیا اپل می خواهد با کسب اطلاعات کاربران فیس بوک به سود بیشتری برسد؟ این کار عاقلانه هست ولی خیلی عجیب.

مارک زاکربرگ رئیس فیس بوک

سود بیشتر یا حریم خصوصی

یکی از رایج ترین تبلیغات تلویزیونی ایالات متحده در پاییز امسال ، یک برنامه حفظ حریم خصوصی اپل است.

تبلیغ با این مضمون بیان می شود: “بعضی چیزها نباید به اشتراک گذاشته شوند در این راه آیفون به شما کمک می کند تا آن ها را حفظ کنید”

با توجه به این تبلیغ اپل به وضوح بیان می دارد که حریم خصوصی بسیار مهم است پس استفاده از این داده ها برای کسب سود بیشتر از جانب اپل بسیار عجیب است.

البته یکی از اتقاداتی که به اپل می شود این است که این شرکت در فروشگاه App خود نسبت به توسعه دهندگان بی انصافی می کند و آنها را ناچار به پذیرش شرایط ناعادلانه می کند. تا از این طریق سود بیشری کسب کند.

تنها گذر زمان نشان می دهد که آیا اپل در حرف خود صادق است و به حریم خصوصی احترام می گذارد یا این که از داده ها برای کسب سود بیشتر و خارج کردن رقبا از گوی رقابت استفاده می کند؟

آنچه که مشخص است، احترام به حریم خصوصی افراد هر روز دارد کمتر می شود و شرکتهای مختلف برای کسب سود بیشتر هر روز بیشتر به حریم خصوصی افراد تجاورز می کنند.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط