زیان‌های مرگبار ملاس چیست؟

امتیاز دهید post

ملاس حاوی مقادیر مونوکسید کربن است که جایگزین اکسیژن می‌شود و عملکرد گلبول‌های قرمز را مختل می‌کند.

به نقل از اخبار الیوم، ملاس یکی از انواع تنباکو است که طعم آن برای افراد قلیانی جذاب و متمایز است، زیرا برخلاف سیگار دود زیادی دارد.

ملاس از طریق ترکیب با عصاره تفاله میوه خشک شده مطابق با طعم و مزه مورد نظر مانند عطر و طعم لیمو و نعناع تازه درست می شود.

ملاس حاوی مقادیر زیادی نیکوتین و ده‌ها ماده سرطان زا و مضر است، علاوه بر این حاوی عناصر طعم و رایحه‌ای است که به استعمال کننده آن احساس طبیعی می‌دهد. شاید بارزترین نگرانی درباره ملاس مورد استفاده در قلیان این است که تحت هیچ گونه نظارت و پیگیری بهداشتی قرار نمی‌گیرد، به گونه‌ای که حاوی موادی است که خطر عوارض جانبی آن‌ها مشخص نیست؛ بنابراین روی جعبه‌های تنباکو، تصاویری از میوه‌های سالم کشیده می‌شود و مسلم است که تبلیغات رایج درباره طعم و رایحه جذاب آن تنها توجیهی گمراه کننده برای ایجاد این تصور در مصرف کننده است که این ترکیب ملاس چندان مضر نیست، بلکه بیشتر از میوه طبیعی مفید آن ترکیب شده است.

زیان‌های ملاس

آسیب‌های ناشی از استفاده از ملاس را نباید دست کم گرفت. این زیان‌ها در بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان ریه، دهان و مری، معده، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی و بسیاری از بیماری‌های کشنده خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این ملاس حاوی مقادیر مونوکسید کربن است که جایگزین اکسیژن می‌شود و عملکرد گلبول‌های قرمز را مختل می‌کند.

همچنین طعم دلپذیر ملاس جوانان را در معرض اعتیاد قرار می‌دهد و آن‌ها را به سمت مصرف روزانه سوق می‌دهد که باعث افزایش سطح نیکوتین در خون آن‌ها می‌شود و به دلیل تشدید و افزایش سطح سل ریوی، بیماری‌های انسداد مزمن ریوی و کاهش شدید و محسوس وزن کودکان تازه متولد شده به ریه‌ها و تنفس آسیب جدی وارد می‌کند.

علاوه بر این احتمال بروز بیماری‌های دهان، دندان و لثه، بی حالی و احساس خستگی مداوم، به ویژه در ساعات اولیه صبح، همچنین احساس خستگی مفرط، تنگی نفس و ضربان قلب سریع هنگام انجام هر گونه تلاش عضلانی را افزایش می‌دهد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط