معرفی گیاه دارویی بابونه معجزه می کند

SONY DSC
امتیاز دهید post

بابونه نامی عمومی است که برای انواع مختلفی از گیاهان هم‌خانواده با مینای چمنی (از تیرهٔ کاسنیان) به کار می‌رود. در طب سنتی از دو گونه از این گیاهان، شامل بابونه آلمانی و بابونه رومی برای ساخت خیسانده و دمنوش استفاده فراوان می‌شود، هر چند هیچ گونه شواهدی علمی بر تأثیر بابونه در سلامتی یا بیماری وجود ندارد.

معرفی بابونه

گل بابونه به علت عطر خوبش بسیار محبوب است. بدون شک این گل، پرکاربردترین گل آرامش بخش در دنیای غرب است. مثلا آنها از بابونه برای تهیه چای و دم نوش بسیار استفاده می‌کنند.
اگر به گل و گیاهان خوشبو علاقه‎مند هستید مطلب گل و گیاهان آپارتمانی معطر رو هم مطالعه کنید.
بابونه متعلق به اروپا، شمال آفریقا و مناطق گرم آسیاست. گل بابونه بسیار معطر و خوش‌بوست؛ در واقع عطر آن مخصوص خودش است و با سایر گلها متفاوت است.
گل بابونه از گلبرگ‌های سفید و مرکزی زردرنگ تشکیل شده است. بابونه گل ملی کشور روسیه است. بابونه به طرز گسترده در تهیه دارو و اقلام معطر و آرایشی کاربرد دارد.
با گُل‎سِتان همراه باشید تا معرفی گل بابونه ،نماد و موارد مصرف آن را بدانید.

تاریخچه

نام لاتین بابونه، chamomile  است. این کلمه برگرفته از واژه ای یونانی و به معنی “سیب زمین” است. داستان ان به مصر باستان برمی‌گردد، جایی که دم کرده آن به عنوان درمانی برای سرماخوردگی استفاده می‌شده است. رومی‌ها از بابونه به عنوان نوشیدنی و حتی عصاره‌ای برای  بخور هم استفاده می‌کردند.

نماد و معنی

بابونه نماد انرژی، تحمل سختی‌ها و تشویق کردن است.

انواع

امروزه برای راحت‌تر شدن دسته بندی بابونه، بخصوص برای مصرف خوراکی، آن‌ها را در دسته بابونه رومی و بابونه آلمانی قرار می‌دهند.
هر دو نوع شامل روغنهای اصلی و آنتی اکسیدان‌های مفید هستند و به بدن برای بازسازی و کسب انرژی کمک می‌کنند.

روش نگهداری بابونه

نور

بابونه هم در نور کامل و هم در سایه نسبی به خوبی رشد می‌کند. اگرچه گیاه در صورت دریافت نور کامل خورشید شکوفه دهی بهتری خواهد داشت، اما در مناطق بسیار گرم قرار گرفتن در سایه نسبی انتخاب مناسب‌تری برای بابونه به نظر می‌رسد.
بابونه آلمانی گیاهی خزنده است و می‌تواند به ارتفاع 20 الی 60 سانتی متر برسد.
شکوفه‌های بابونه معمولا در اواخر بهار ظاهر می‌شوند. اما اگر آن را هرس کرده یا برگهایش را برداشت کنید شکوفه دهی ممکن است کمی دیرتر انجام شود.

آبیاری

بابونه به مقدار زیادی از آب نیاز نداشته و یک آبیاری متعادل برای آن کافی است. بهتر است بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک به خوبی خشک شود.

دما و رطوبت

خوشبختانه بابونه قادر است در هوای گرم تابستان نیز در کمال سلامت به زندگی خود بپردازد! بالاترین دمای قابل تحمل برای بابونه، 37 درجه سانتی گراد است. چون در برابر خشکی کاملا مقاوم است، بنابراین به رسیدگی خاصی در زمینه رطوبت هوا نیازی ندارد.

خاک

برای داشتن زیباترین گلهای بابونه، باید آن را در منطقه‌ای نورگیر و در خاکی ارگانیک و متعادل بکارید. خاک انتخابی باید از نظر دارا بودن عناصر ضروری تعادل داشته و خیلی غنی نباشد.
اگرچه بابونه در خاک‌های فاقد مواد مغذی نیز رشد می‌کند، اما در این صورت ساقه اش شل‌تر خواهد بود.
بابونه نسبت به Ph مشخصی از خاک حساس نبوده و رنج خنثی بین5.6 الی 7.5 را ترجیح می‌دهد.

کوددهی

نیازی نیست به بابونه کود بدهید. در حقیقت، آن در بعضی مناطق مانند یک گونه علف مهاجم شناخته می‌شود! چون بدون نیاز به کوددهی، با سرعت بالایی رشد می‌کند.

سمی بودن

بابونه برای انسانها سمی نیست. اگرچه تا کنون خطر خاصی توسط بابونه برای حیوانات خانگی ذکر نشده است، اما بهتر است مواظب باشید که آنها بابونه را نخورند؛ چون ممکن است دچار عوارض گوارشی شوند.

روش کاشت

بابونه را از طریق تقسیم ریشه و یا کاشت دانه می‌توان پرورش داد. بذر بابونه را در بهار بکارید.
بابونه برای رشد به نور زیاد خورشید، خاک غنی و زه‌کشی شده و کود نیاز دارد. بهتراست خاک آن شنی باشد.
آن را به میزان کافی آبیاری کنید، طوری که هرگز خاک آن کاملا خشک نشود. بعد از پایان گلدهی، گیاه را ببرید تا برای گلدهی سال بعد آماده شود.

برداشت گل ها

از برگها و گل بابونه آلمانی برای تهیه دم نوش استفاده می‌شود. اگر شما نیز دوست دارید چای بابونه را امتحان کنید، زمانی که گلهای آن کاملا باز شدند آنها را از گیاه جدا کنید. آنها را می‌توانید به صورت تازه مصرف کرده و یا خشک کنید و برای استفاده در فرصتی دیگر کنار بگذارید.
اگر احساس کردید برگهای آن چای شما را بیش از حد تلخ می‌کند، مصرف آن را متوقف کرده و فقط از گلهای بابونه استفاده کنید.

آفات و بیماری

خوشبختانه اکثر حشرات از بابونه فاصله می‌گیرند. جالب است بدانید بابونه به عنوان گیاه دافع حشرات از بوته‌های خیار استفاده می‌شود. اما با این وجود، گاهی شته‌ و تریپس (ریشک بال) برای این گیاه ایجاد دردسر می‌کنند. هر دو این آفات به راحتی با شسته شدن گیاه از بین رفته و یا با صابون‌های ضدعفونی کننده نابود می‌شوند.

معطربودن

بابونه بسیار معطر است. عطر آن شیرین و کمی شبیه به عطر سیب است.

مواردمصرف

از بابونه استفاده‌های زیادی می‌شود.بابونه معطر است و خاصیت دارویی فراوانی دارد، پس بعید نیست که ده‌ها خاصیت برای ان ذکر کنیم!
از عطر خوش بابونه در صنعت عطرسازی و از روغن آن در صنعت آرایشی استفاده می‌شود.
دم نوش بابونه برای بهبود کیفیت خواب، تسکین دادن درد معده، عوارض قائدگی، درمان بواسیر، سرما خوردگی، کنترل دیابت و عملکرد ضدسرطانی استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط