آشنایی کامل با میوه آناناس

امتیاز دهید post

آناناس میوه ای رایج در همه ی کشور ها می باشد و مردم مصرف آنها به صورت تازه ، خشک و آبمیوه میل می کنند. در آمریکای مرکزی جنوبی ، آناناس نه تنها به خاطر طعم شیرین آن ارزش دارد بلکه قرنهاست که برای درمان مشکلات هضم و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی و مشخصات آناناس

آناناس یکی از میوه های مناطق گرمسیری است که سرشار از ویتامین ، آنزیم و آنتی اکسیدان ها می باشد. با توجه به مشخصات آناناس، این میوه به تقویت سیستم ایمنی بدن ، ایجاد استخوان های قوی و کمک به سوء هاضمه کمک کنند. آناناس حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و منگنز است. با توجه به مشخصات آناناس راهی مناسب برای بدست آوردن فیبر و برملاین مهم رژیم غذایی (آنزیمی) هستند. آناناس نام رایج گیاهی گرمسیری از گونه های   Ananas comosus است. ( همچنین به عنوان A. sativus   شناخته می شود) و در خانواده bromeliad (Bromeliaceae) است. آناناس دارای برگ های بلند و شمشیری است. این میوه، میوه ی بومی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است.

مشخصات آناناس شامل آنزیم های هضم

یکی از مشخصات این گیاه شامل وجود آنزیم های گوارشی در آن است که به عنوان برملین  (Bromelain  ) شناخته می شود. آناناس به دلیل داشتن فیبر و آب، به جلوگیری از یبوست و ترویج منظم دستگاه گوارش سالم کمک می کند. آنها به عنوان پروتئازها برای بدن عمل می کنند. به این صورت که بلوک های ساختمانی خود مانند اسید های آمینه آمینه و پپتیدهای کوچک تجزیه می کنند. پس از تجزیه مولکول های پروتئین ، آنها به راحتی در روده کوچک جذب می شوند. این فرآیند می توانید برای افرادی که مبتلا به نارسایی لوزالمعده می باشد، مفید باشند.

 

دارای آنتی اکسیدان های برای مبارزه با بیماری ها

یکی دیگر از مشخصات میوه  این است که دارای آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها مولکولی هستند که برای مقابله با استرس اکسیداتیو در بدن کمک می کند. استرس اکسیداتیو وضعیتی است که رادیکالهای آزاد بیش از حد در بدن وجود دارد و در صورت ارتباط با بدن،  باعث ایجاد آسیب هایی می شوند که با التهاب مزمن ، سیستم ایمنی ضعیف و بسیاری از بیماری های مضر مرتبط هستند.

آشنایی با مشخصات آناناس و جلوگیری از سرطان

سرطان یک بیماری مزمن است که با رشد سلول های کنترل نشده رشد می کند. پیشرفت سرطان معمولاً با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط است. مطالعات متعددی نشان داده اند مشخصات آناناس و ترکیبات آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. یکی از این ترکیبات به آنزیم های گوارشی به نام برملین مرتبط می شود. مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که برملین ممکن است به مبارزه با سرطان نیز کمک کند. طبق مطالعات انجام شده برملین رشد سلولهای سرطانی پستان را سرکوب کرده و به مرگ سلول کمک میکند. با توجه به مشخصات این میوه ، مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده اند که برملین ممکن است باعث افزایش تولید سلول های سفید در بدن شود، سلول های سرطانی را کاهش دهند و یا آنها را نابود کند.

آناناس دردهای آرتریت را کاهش می دهد

آرتریت بیش از ۵۴ میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد ، اما بیشتر آنها به التهاب در مفاصل مربوط می شود. از آنجا که آناناس حاوی برملین است و دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است برای افرادی که آرتروز التهابی دارند ، به عنوان تسکین دهنده درد عمل کند.

یک مطالعه در بیماران مبتلا به آرتروز نشان داده که مصرف مکمل هضم که حاوی برملین است، همانند داروهای دیکلوفناک به تسکین درد کمک میکند. با این حال هنوز مشخص نشده که آیا برملین می تواند برای درمان طولانی مدت برای علائم آرتریت باشد یا نه.

بهبودی بعد از عمل جراحی بعد از مصرف آناناس

مصرف آناناس مدت زمان لازم برای بهبودی از جراحی را کاهش دهد. و این به دلیل خاصیت ضد التهابی برملین است. یکی از مشخصات آناناس که شامل برملین است در به بهبودی التهاب ، تورم ، کبودی و درد را که اغلب پس از عمل جراحی اتفاق می افتد، کمک میکند.

خطرات مصرف آناناس

مسدود کننده های بتا ، نوعی دارو  است که معمولاً برای بیماری های قلبی تجویز می شود. این دارو می تواند باعث افزایش سطح پتاسیم در خون شود. غذاهایی پتاسیم بالایی دارند، باید در هنگام مصرف این دارو در حد اعتدال مصرف شوند. با توجه به مشخصات این میوه ، مصرف زیاد پتاسیم می تواند برای افرادی که کلیه آنها کاملاً عملکردی ندارند مضر باشد. اگر کلیه های شما قادر به از بین بردن پتاسیم اضافی از خون نباشند ، می تواند کشنده باشد.

پیشگیری از آسم

یکی از مشخصات این میوه  و خاصیت آن در مواد مغذی آن است. خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقدار زیادی از مواد مغذی خاص مصرف می کنند کمتر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در غذاهای گیاهی به رنگ نارنجی ، زرد و سبز تیره مانند آناناس ، انبه ، پاپایا ، زردآلو ، کلم بروکلی ، طالبی ، کدو تنبل و هویج یافت می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که برملین نیز می تواند در کاهش علائم آسم نقش داشته باشد.

باروری

رژیم های غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها باعث بهبود باروری در زنان و مردان می شود. از آنجا که رادیکالهای آزاد می توانند به سیستم تولید مثل آسیب برساند ، غذاهایی با فعالیت آنتی اکسیدانی زیاد مانند آناناس برای افرادی که قصد باردار شدن را دارند توصیه می شود. آنتی اکسیدان های موجود در آناناس مانند ویتامین C، بتاکاروتن،  ویتامین ها، مواد معدنی مس ، روی و فولات دارای خواصی هستند که هم روی باروری مرد و هم زن تأثیر می گذارد.

آناناس گزینه ای مناسب برای غذا با هضم آسان

میوه را  می توان را تازه ، کنسرو یا به صورت منجمد خریداری کرد. با توجه به مشخصات آناناس و مفید بودن این میوه برای بدن می توانید آن را با اسموتی، سالاد یا پیتزاهای خانگی مصرف کنید.

در اینجا چند ایده آسان برای استفاده از آناناس در وعده های روزانه گفته شده:

صبحانه: آناناس ، زغال اخته و اسموتی ماست یونانی

سالاد: سالاد مرغ کباب گرمسیری ، بادام ، زغال اخته و آناناس

ناهار: همبرگر خانگی هاوایی (همبرگر گوشت گاو با انگشتر آناناس)

شام: ژامبون پخته شده با آناناس و گیلاس

دسر: سالاد میوه آناناس

مطالب مرتبط