آب‌های تیره Dark Waters – مارک رافلو در این فیلم درام بازی تاثیرگذاری ارائه میکند

امتیاز دهید post

ویژگی‌های اصلی داستان‌های درام با موضوع فعالان محیط زیست در آب‌های تیره Dark Waters نیز مانند ساخته‌های موفق دیگر این ژانر از جمله «نورما ری»، «ماتوان»، «سیلک‌وود» و «نفوذی»، به چشم می‌خورد. «آب‌های تیره» داستانی تاثیرگذار در مورد وکیل افشاگری است که پس از سال‌ها تحقیق و فعالیت، پرده از راز کمپانی شیمیایی دوپونت، که با استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، مانند تفلون، باعث مسمومیت مصرف‌کنندگان خود شده بود، برداشت.

همچنین بخوانید:
شمارش معکوس Countdown – فیلمی دلهره‌آور با داستانی قابل‌پیش‌بینی و خسته‌کننده

تاد هینز در این ساخته خود که تفاوت زیادی با فیلم‌های قبلیش دارد، روش هنری روایت‌گری خود را کنار گذاشته است و با رویکردی واقع‌گرایانه که کاملا مناسب این داستان است، این ماجرای هیجان‌انگیز را روایت کرده است. مارک رافلو در نقش وکیلی که با وجود سختی‌های زیاد دست از هدف خود برنمی‌دارد، بازی می‌کند.
این داستان نوشته ماریو کورآ و متیو مایکل کارناهان، در طول ۱۷ سال و از سال ۱۹۹۸ روایت می‌شود.

ماجرا از آن‌جایی شروع می‌شود که کشاورزی در ویرجینیای غربی سعی دارد وکیل محیط‌ زیستی اهل سینسیناتی به نام راب بیلوت (با بازی رافلو) را متقاعد کند که ضایعات صنعتی اطراف مزرعه‌اش باعث کشته شدن گاو‌ها و مسموم شدن زمین‌های زراعی‌اش شده است. نکته جالب این است که راب وکیل کمپانی‌های شیمیایی، از جمله دوپونت، است.
ماجرای واقعی آب‌های تیره را به چند دلیل نمی‌توان خیلی دراماتیک روایت کرد: داستانی طولانی و با سابقه زیادی است، اتفاقات آن حتی بیشتر از عمر برخی از شخصیت‌های درگیر در این ماجرا، ادامه داشته است، تحقیقات شخصیت اصلی داستان شامل کاغذبازی‌های زیادی است، بسیاری از لوکیشن‌های داستان خسته‌کننده و بی‌رنگ و رو است، برخی از شخصیت‌ها، از جمله خانواده بیلوت کار خاصی به غیر از سرکار و کلیسا رفتن انجام نمی‌دهند و در نهایت شاهد تغییرات خیلی زیادی نیستیم. این سبک از روایت داستان، ناراحت‌کننده اما صادقانه است، نگاهی که بسیاری از مردم به زندگی دارند.

با این وجود، پتانسیل ساخت فیلمی درام را تقریبا در هر داستانی می‌توان پیدا کرد و این ماجرا نیز از این قاعده مستثنی نیست. ماجراهای درام این فیلم پس از صحبت راب با کشاورزی به نام ویلبور تننت (با بازی بیل کمپ)، که علاوه بر ۲۰۰ گاو خود، در شرف از دست دادن سلامتیش نیز بود، شروع شد، او با عصبانیت به راب گفت: “به من میگی اوضاع کاملا خوبه!” اگر بیلوت می‌دانست که چه چیزی در انتظارش است، بعید بود خود را وارد این ماجرا می‌کرد، اما این کشاورز و زندگی رو به نابودیش، بیلوت را به حدی درگیر این ماجرا کرد که در نهایت سلامت خود و رابطه با همسرش سارا (با بازی آن هاتوی)، را نیز به خطر انداخت.
تنها یکی از همکاران بیلوت در دفتر حقوقی‌شان از او حمایت کرد، تام ترپ (با بازی تیم رابینز). پس از بررسی مدارکی پیچیده و صرف زمان زیادی، تحقیقات بیلوت او را به ماده‌ شیمیایی، به نام پی‌اف‌او‌آی، که تقریبا ۵۰ سال پیش ساخته شده بود، رساند که شرکت دوپونت مقادیر زیادی از آن را در زمین‌های اطراف تخلیه کرده بود.

تیم رابینز

تاثیری که این اتفاق بر مردم این قسمت از جهان گذاشت، ناراحت‌کننده است، از کشاورزانی که شغل خود را از دست دادند تا تمام کسانی که از نظر اقتصادی ضرر کرده‌اند. نمایشی از شهروندانی که چاره دیگری جز ماندن ندارند، کسانی که، مانند خانواده بیلوت، تمام عمر خود را برای یک شرکت و یا یک نفر کار می‌کنند و تنها فعالیت دیگر آن‌ها رفتن به کلیسا است.
برخلاف افشاگران معمول داستان‌ها، بیلوت عصبانی و آماده حمله نیست، او هم مانند خیلی از طرفداران قانون، نمی‌تواند از کنار چنین تخلف بزرگی از قانون و ظلمی که در حق مردم شده است، به راحتی بگذرد. در قسمتی از فیلم آب‌های تیره Dark Waters، راب به همسرش تاریخچه کوتاهی از پی‌اف‌او‌آی می‌دهد و برایش توضیح می‌دهد که در زمان جنگ جهانی دوم، مشخص شد که این ماده شیمیایی باعث به وجود آمدن سرطان در موش‌ها می‌شود. اما سود بیش از یک میلیارد دلار در هر سال تولید تفلون برای دوپونت، باعث شد که این کمپانی به تنهایی و بدون نظارت دولت، به تولید آن ادامه داد.

آب‌های تیره

با گذشت زمان، سلامت خود بیلوت نیز در خطر قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد که او نتیجه تلاش‌های خود را نخواهد دید. درگیری بیلوت و کمپانی دوپونت سال‌ها به طول انجامید تا بالاخره در سال ۲۰۱۵ این ماجرا خاتمه پیدا کرد.
هینز بدون محدود کردن خود و نگرانی از زیادی علمی شدن داستانش، بیشتر بر روی پیام آب‌های تیره Dark Waters و بازیگرهایش تمرکز کرده است و داستانش را باور‌پذیر و غیر‌نمایشی، روشی که کاملا مناسب این ماجرا است، روایت کرده است. اد لاچمن، فیلم‌بردار فیلم «دور از بهشت»، «من اینجا نیستم»، «میلدرد پیرس» و «کارول»، در این پروژه نیز با هاینز همکاری داشته است و فیلم‌برداری خاص او در این فیلم، یادآور کارهای دهه ۷۰‌ او است.
رافلو با بازی فوق‌العاده خود در نقش محوری‌ترین شخصیت داستان، فیلم آب‌های تیره را از آن خود کرده است. رابینز در نقش رییس بیلوت و هاتاوی در نقش همسر راب، زن کاتولیک معتقد، در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این مطلب از نوشته تاد مک‌کارتی در سایت هالیوود ریپورتر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته آب‌های تیره Dark Waters – مارک رافلو در این فیلم درام بازی تاثیرگذاری ارائه میکند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط