نقد فیلم جواهرات تراش نخورده Uncut Gems – ایفای نقشی بی‌نظیر از آدام سندلر

امتیاز دهید post

آدام سندلر تا به حال در این سال‌ها نقش‌های عجیب و خودخواهانه‌ی زیادی را بازی کرده است. اما درجواهرات تراش نخورده Uncut Gems یکی از عجیب‌ترین شخصیت‌های ۳۰ سال حرفه‌ی کارش‌اش را جلوی دوربین برده است. فیلم بعدی کارگردانان جاشوآ و بنی سفدی بعد از «اوقات خوش»، درست در حال و هوای همان فیلم است. جواهرات تراش نخورده Uncut Gems بعد از «عشق پریشان» اولین فیلمی است که قدرت‌های بازیگری سندلر را به زیبایی به تصویر کشیده است.

همچنین بخوانید:
۲۰ دلیل خوشحالی عاشقان سینما در سال ۲۰۱۹

اگر جواهرات تراش نخورده Uncut Gems مخاطب را سردرگم و گیج کرده و او را تشویق کند از روتین عجیب زندگی این مرد سردربیاورد، در حقیقت کار خودش را به خوبی انجام داده است. به هر حال نباید از یاد ببریم که فیلمی از برادران سفدی است.
شخصیت هاوارد (آدام سندلر) در این فیلم به معنای واقعی کلمه، اوضاع به‌هم‌ریخته‌ای دارد. همسرش دینا (ایدینا منزل) این موضوع را به روی او می‌آورد و واقعا هم حق دارد.

او با رابطه داشتن با یکی از کارکنان مغازه‌ی جواهر فروشی‌اش، زن جوان مهربانی به نام جولیا (جولیا فاکس)، به همسرش خیانت می‌کند و ازدواجش را به جدایی می‌کشاند. هاوارد دوست دارد وانمود کند هنوز برای او و دینا امیدی هست و تلاش می‌کند قبل از اینکه جداییشان را به خانواده‌هایشان اعلام کنند، شانسی دوباره داشته باشد. رابطه داشتن با یکی از کارکنانش، تنها یکی از مشکلات هاوارد سر کار است. به نظر می‌رسد او به همه‌ی محله‌ی دیاموند منهتن بدهکار است، که بیشتر آن نیز مربوط به بدهی‌هایش سر قمار می‌شود. تنها شانس او برای رهایی از تمام مشکلاتش، یک جواهر بزرگ تراش‌نخورده است که از اتیوپی قاچاق کرده است. هاوارد فکر می‌کند این سنگ در مزایده میلیون‌ها دلار فروش خواهد رفت. اما اول از همه هاوارد باید سنگ را داشته باشد تا بتواند آن را به مزایده بگذارد، که البته با توجه به شخصیت هاوارد کار بسیار سختی است چرا که او این سنگ را به ستاره‌ی لیگ بسکتبال آمریکا کوین گارنت که با دیدن این سنگ عاشق آن شده بود قرض داده است.
تصمیم هاوارد برای قرض دادن این سنگ به گارنت قاعدتا برای او خیلی بد تمام می‌شود، در نتیجه کل نیویورک را به دنبال برگرداندن جواهرش می‌گردد و در همین حین از دست طلب‌کارهایش فرار می‌کند.

در تمام طول فیلم او اوضاع خودش را بدتر و بدتر می‌کند، به طوری که معدنی که این سنگ از آن استخراج شده است در مقابل وضعیت او به چاله‌ای کوچک شباهت دارد. تقریبا در تمام موقعیت‌های این فیلم، هاوارد تصمیم اشتباهی می‌گیرد.
تمام این تصمیمات بد جواهرات تراش نخورده Uncut Gems را به اثری بی‌نظیر تبدیل می‌کند که القاگر تعلیقی خاص به مخاطب است. تقریبا از همان دقایق اول هاوارد در آن‌چنان خطری قرار دارد که تا ۱۳۰ دقیقه‌ی بعدی فیلم هم رفع نمی‌شود. با اینکه در بعضی مواقع تنش‌های فیلم کم می‌شود، اما سکانس‌هایی وجود دارند که این تنش‌ها چندین و چند برابر شده و اوضاع را حسابی بهم می‌ریزند. در حالی که این روزها همه در مورد خطرناک بودن «جوکر» صحبت می‌کنند، من بیشتر نگران جواهرات تراش نخورده Uncut Gems ام، که مطمئنا می‌تواند با ماجراهایش خیلی از تماشاگران را عصبی کند.

جواهرات تراش نخورده

قطعا پیش از این نیز سندلر که در فیلم‌های زیاد دیگری بازی کرده، ایفای نقش‌های قابل قبولی ارائه داده است، اما این فیلم یکی از بهترین بازی‌های او را در خود دارد: جواهرات تراش نخورده Uncut Gems موفق شده است شخصیتی را از این بازیگر بیرون بکشد پیش‌تر در فیلم‌‌های کمدی موفق او دیده بودیم، با این تفاوت که این بار این شخصیت غمگین‌تر و عمیق‌تر شده و در عین حال هنوز به طرز باورنکردنی بسیار خنده‌دار است.
جواهرات تراش نخورده Uncut Gems سیزده دسامبر بر روی پرده رفت.

و حالا نظر سایر منتقدین درباره‌ی این فیلم:

مت سینگر منتقد اسکرین کراش نوشته است:

جواهرات تراش نخورده Uncut Gems موارد زیادی از المان‌‌های همیشگی کارهای سفدی‌ها را در خود دارد، که از میان آن‌ها می‌توان به اعتیاد و درام خیابانی اشاره کرد، اما این فیلم برای این دو برادر، قدمی به حال و هوایی جدید به حساب می‌آید.

جواهرات تراش نخورده

این دو به مدت دو ساعت مخاطب را درگیر شرایط به‌هم‌ریخته‌ی هاوارد می‌کنند، شرایطی که نه فقط برای هاوارد بلکه برای بسیاری از افرادی که در زندگی او وجود دارند از جمله جولیا و کوین گارنت که اگر بخواهد می‌تواند آینده‌ی درخشانی به عنوان یک بازیگر داشته باشد، و لحظاتی هیجان‌انگیز و احساسی برای مخاطب رقم می‌زنند. هرچه فیلم جلوتر می‌رود پیش‌بینی‌ها در مورد پایان آن قوی‌تر می‌شود تا اینکه در نهایت پایان غیرمنتظره‌ی فیلم شما را کاملا شوکه می‌کند.”

اریک کوهن منتقد ایندی‌وایر در نقد خود آورده است:

جواهرات تراش نخورده Uncut Gems را کسانی که دوست دارند شخصیت‌های اصلی داستان افرادی دوست‌داشتنی باشند و یا از ارزش‌های اخلاقی پیروی کنند، نمی‌پسندند. اما باید گفت ماجرای هاوارد که مستاصلانه به دنبال پیدا کردن پولی است تا خودش را از شر مشکلاتش نجات دهد اما در حقیقت در همین حین مشکلات بیشتری را برای خودش به وجود می‌آورد، به شدت دیدنی است.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد فیلم جواهرات تراش نخورده Uncut Gems – ایفای نقشی بی‌نظیر از آدام سندلر اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط