توضیح هفته دوم بارداری

امتیاز دهید post

هفته دوم بارداری زمانی است که باید بدانید هنوز باردار محسوب نمی‌شوید و بدن شما در دو هفته اول در حال آمادگی برای لقاح احتمالی است.

در واقع آغاز دوره تخمک گذاری در هفته دوم و ابتدای هفته سوم بارداری انجام می‌شود و با علائمی همچون ترشحات واژن، درد در زیر شکم، لکه بینی و تغییر در دمای بدن همراه است. اکثر ماماها و پزشکان شمارش حاملگی را از اولین روز آخرین دوره قاعدگی محاسبه می‌کنند. ممکن است در هفته دوم بارداری روزهای پراسترسی را تجربه کنید ولی باید بدانید برای شروع یک بارداری موفق بهتر است به بایدها و نبایدهای این هفته توجه داشته باشید.

هفته دوم بارداری

در شروع هفته دوم بارداری پریودی شما تمام شده و در پایان این هفته تخمک گذاری خواهید داشت. در صورت باردار بودن، آغاز دوره تخمک گذاری در هفته دوم و ابتدای هفته سوم بارداری (روز سیزدهم تا روز شانزدهم) انجام می‌شود. در اواخر هفته دوم بارداری، جنسیت جنین در همان لحظه لقاح و بارور شدن تخمک مشخص خواهد شد. تا زمانی که هورمون‌های بارداری در سیستم بدن به اندازه کافی نباشد، علائم بارداری به سرعت ظاهر نمی‌شوند. در هفته چهارم که پریودی شما قطع می‌شود سطح هورمون بارداری در بدن شما به اندازه کافی افزایش پیدا می‌کند که این عامل باعث بروز علائم حاملگی در شما می‌شود.

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری

در هنگام تخمک گذاری با علائم طبیعی روبه‌رو خواهید شد که وضعیت مادر را در این هفته نشان می‌دهد. این علائم شامل موارد زیر هستند.

1. ترشحات واژن

با عمل تخمک گذاری بافت ترشحات واژن شفاف و لیزتر شده و با به پایان رسیدن عمل تخمک‌گذاری، ترشحات ضخیم و مات می‌شوند. اما نگران نباشید به مرور زمان این ترشحات از بین خواهند رفت.

2. درد در زیر شکم و لکه بینی

بسیاری از بانوان در زمان تخمک گذاری دچار دردهایی در زیر و اطراف شکم می‌شوند و ممکن است در طی تخمک گذاری لکه بینی داشته باشند. نکته حائز اهمیت آن است که دیدن این لکه‌ها به معنی شروع دوره پریود شما نسیت بلکه به عنوان خونریزی تخمک‌گذاری شناخته می‌شود.

3. تغییر دمای بدن

در زمان تخمک گذاری دمای بدن تغییر می‌کند به همین علت قبل از بارداری دمای بدن مادر بالا خواهد رفت. برای مشخص کردن زمان تغییر دمای بدن باید هر روز صبح آن را اندازه‌گیری کنید. برای رسیدن به یک الگوی ثابت بهتر است چند ماه دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنید چرا که لقاح قبل از افزایش دما انجام می‌شود.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

هورمون استروژن باعث بالا رفتن ضخامت و پرخون شدن دیواره رحم می‌شود. این مسئله موجب چسبیدن جنین به دیواره رحم شده و می‌تواند منبع تغذیه‌ای برای او باشد. نکته جالب آن است که جنین در هفته دوم شبیه به یک تخم‌مرغ است. جنین در این هفته فاقد قد و وزن بوده چرا که شما هنوز در زمان باروری قرار دارید و لقاحی انجام نشده است. برای بالا بردن احتمال بارداری بهتر است زمان درست تخمک‌گذاری را به خاطر داشته باشید.

سونوگرافی هفته دوم بارداری

انجام سونوگرافی در این هفته توصیه نمی‌شود چرا که جنین رشد قابل ملاحظه‌ای در این هفته ندارد و اساسا دیده نمی‌شود. تنها چیزی که در هفته دوم با انجام سونوگرافی قابل مشاهده است یک لخته خون بسیار کوچک در درون رحم شما می‌باشد.

علائم طبیعی در هفته دوم بارداری

پیدایش برخی علائم علاوه بر تست بارداری می‌تواند به شما از بارداری خبر دهد و توجه‌تان را به خود جلب کند. این علائم را می‌توان در قالب تغییرات خلق و خو، درد مختصر یک طرفه تخمدان، استفراغ و حالت تهوع، تکرر ادرار، خستگی و خواب‌آلودگی مشاهده کرد. از دیگر علائم طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

1. ترشحات رحمی

در زمان تخمک‌گذاری ترشحات رحم شبیه به سفیده تخم مرغ (شفاف و رقیق) می‌شود. این ترشحات برای بانوان به نظر ناخوشایند است اما نشانه‌ای از هفته دوم بارداری است.

2. درد و تورم سینه‌ها 

در روند تخمک‌گذاری تغییرات هورمونی باعث حساسیت و متورم شدن سینه‌ها می‌شود. همچنین احساس درد در این ناحیه را نیز تجربه خواهید کرد.

3. افزایش میل جنسی

در زمان تخمک‌گذاری میل جنسی بانوان نسبت به قبل بیشتر شده و اقدام به رابطه جنسی برای آن‌ها خوشایند خواهد بود.

4. تغییرات گردن رحم

با آن که شما متوجه این علامت در بدن خود نمی‌شوید اما باید بدانید که در زمان تخمک گذاری گردن رحم بازتر، بلندتر و نرم‌تر می‌شود.

5. لکه‌ بینی

به طور طبیعی ممکن است در زمان تخمک‌گذاری شاهد لکه‌هایی بر روی لباس زیر خود باشید. این لکه‌ها ممکن است به رنگ قرمز یا قهوه‌ای باشد.

عوامل هشداردهنده در هفته دوم بارداری 

1. درد یک طرفه شکم

احساس درد مداوم در یک طرف شکم نشانی از کسیت تخمدانی است. بسیاری از کسیت‌های تخمدانی مشکل آفرین نیستند ولی تعدادی دیگر مسبب مشکلات بزرگی از جمله سقط جنین می‌باشند. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هرگونه درد مداوم شکمی به پزشک خود اطلاع دهید.

2. خونریزی یا لکه بینی 

خونریزی و لکه بینی در قاعدگی طبیعی است ولی اگر این لکه بینی و خونریزی به طور مداوم و مکرر مشاهده شود حتما از پزشک خود در این زمینه کمک بگیرید.

تغذیه و رژیم غذایی در هفته دوم

1. مصرف اسیدفولیک یا یدوفولیک

استفاده از فولیک اسید و آهن برای مادران ضروری است و باید به نوع و دوز مصرف آن که توسط پزشک مشخص می‌شود توجه کرد. استفاده از این ویتامین در طول بارداری برای مادران حیاتی است چراکه خطر نقص لوله عصبی را از بین خواهد برد. این ویتامین در انواع سبزیجات برگ سبز به فراوانی یافت می‌شود.

2. از مصرف نشاسته و شیرینی بیش از حد بپرهیزید

مصرف بیش از حد شیرینی و خوراکی‌هایی مانند دونات و کیک را کم کنید. از آرد سفید و قندهای سفید تصفیه نشده، همچنین چربی‌های اشباع حذر کنید. استفاده بیش از اندازه از این قبیل چربی‌ها، ویار بارداری را افزایش می‌دهد.

3. استفاده از میوه و سبزیجات

از سبزیجات و میوه‌های رنگی تازه استفاده کنید. از این راه می‌توانید ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن‌تان را فراهم کنید.

4. عادت تغذیه مناسب

مصرف بی رویه کافئین (قهوه، کاپوچینو، چایی و…) خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. پس بهتر است جایگزین‌های سالم، مقوی و بهداشتی را مورد استفاده قرار دهید.

پدران در هفته دوم بارداری

نقش پدر در هفته دوم بارداری بسیار مهم است چراکه سلامتی او و عادات زندگی‌اش بر سلامت و آینده فرزند تاثیر گذار می‌باشد. لازم است آن‌ها در عادات مخربی که تاکنون داشته‌اند تجدید نظر کنند. عاداتی همچون سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا مصرف مواد مخدر می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی و آینده فرزند خود داشته باشد.

مطالب مرتبط