فواید و خواص انگور برای سلامتی

امتیاز دهید post

در این بخش به اثرات فوق‌العاده‌ و خواص انگور برای سلامتی بدن نگاهی می‌اندازیم:

۱. درمان آسم

انگور ارزش درمانی دارد و از گذشته در درمان آسم استفاده می‌شده است. علاوه‌برآن، قدرت مرطوب‌کنندگی انگور چنان بالاست که می‌تواند رطوبت ریه‌ها را افزایش بدهد و از حملات آسمی بکاهد.

۲. تقویت استخوان ها

یکی از خواص انگور تقویت استخوان‌هاست. انگور منبع بی‌نظیری از ریزمغذی‌هایی چون مس، آهن و منگنز است و وجود تمامی این ریزمغذی‌ها برای تشکیل و استحکام استخوان مهم هستند. افزودن انگور به رژیم غذایی روزانه، جلوی بروز مشکلات مربوط به افزایش سن، ازجمله پوکی استخوان را می‌گیرد. وجود منگنز در بدن بی‌نهایت ضروری است و به سوخت‌وساز پروتئین، کلاژن سازی و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

۳. پیشگیری از بیماری قلبی

انگور مقدار اکسید نیتریک موجود در خون را، که جلوی تشکیل لخته خون در بدن را می‌گیرد، افزایش می‌دهد. علاوه‌بر‌آن، آنتی اکسیدهای انگور از اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) که موجب گرفتگی رگ‌های خونی شده و دلیل اصلی بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی است، جلوگیری می‌کند. همچنین انگورها مقدار بسیار زیادی فلاونوئید دارند که نه‌تنها علت اصلی رنگ انگور هستند، بلکه آنتی اکسیدان‌های قوی‌ای نیز به‌حساب می‌آیند. دو نوع اصلی آنتی اکسیدان‌های انگور، رسوراترول (resveratrol ) و کوئرستین (quercetin)، می‌توانند عملکرد رادیکال‌های آزاد و اثرات مضر کلسترول بد خون روی رگ‌های خونی را خنثی کنند. درضمن، این دو نوع فلاونوئید آنتی اکسیدانی مانند پاک‌کننده‌ها عمل می‌کند، از تجمع پلاکتی می‌کاهد و سموم موجود در خون را فیلتر می‌کند.

۴. درمان میگرن

درمان میگرن یکی دیگر از خواص انگور است. آب انگور رسیده، درمان خانگی مهمی برای میگرن به‌حساب می‌آید. برای درمان میگرن باید صبح‌ها کمی آب انگور خالص و بدون ترکیب با آب معمولی، نوشید. آب انگور و عصاره‌ی دانه‌ی انگور سردردهای میگرنی را درمان می‌کنند. سردردهای میگرنی دلایلی مختلفی مانند عدم تعادل شیمیایی بدن، خواب کم، تغییرات آب‌ و هوایی یا کمبود مواد مغذی در بدن می‌تواند داشته باشد. آنتی‌اکسیدان‌های این میوه به درمان دردهای میگرنی می‌پردازد.

۵. درمان یبوست

انگورها برای درمان یبوست و برطرف کردن آن، بسیار مؤثرند. آنها در دسته‌ی خوراکی‌های ملین قرار دارند، زیرا حاوی اسید ارگانیک، قند و سلولز هستند. همچنین با تنظیم عملکرد ماهیچه‌های روده و معده، یبوست مزمن را درمان می‌کنند. انگورها غنی از فیبرهای نامحلول هستند و پس از مصرف، هنگام عبور از مجرای گوارشی دست‌نخورده باقی می‌مانند. وقتی حجم فیبر افزایش می‌یابد، تشکیل مدفوع و خروج آن از بدن به‌راحتی انجام می‌شود. اما هنگام وجود مدفوع آبکی یا اسهال، از مصرف انگور باید پیشگیری کرد. فیبر نامحلول نمی‌تواند آب مدفوع را به خود جذب و آن را خشک کند. انگور، فیبر محلول چندانی ندارد.

۶. تسکین سوء‌ِهاضمه

خواص انگور تنها به موارد بالا خلاصه نمی‌شود. انگور نقش مهمی در بدهضمی دارد. این میوه از حرارت بدن می‌کاهد و سوء‌ِهاضمه و سوزش معده را درمان می‌کند. همچنین انگور به‌دلیل اینکه «خوراکی سبکی» است، هنگام درمان سوء‌ِهاضمه بیش از درمان‌کننده‌های دیگر به‌کار گرفته می‌شود.

۷. کاهش خستگی

آب انگور سفید و روشن، بخشی از آهن موردنیاز بدن را تأمین می‌کند و از خستگی می‌کاهد. کم خونی مشکل اساسی بسیاری از افراد است که با خوردن انگور می‌توانند سطح آهن و مواد معدنی بدن را در حدمتعادل نگه‌ دارند. کمبود آهن، فرد را دچار ضعف و خستگی می‌کند و از کارایی ذهن او می‌کاهد. آهن ماده‌ی معدنی مهمی است که روی تعدادی از عملکردهای بدن اثر می‌گذارد. اما آب انگور تیره نه‌تنها به مقدار آهن موجود در بدن چیزی اضافه نمی‌کند، بلکه از سطح آن هم می‌کاهد. همچنین نوشیدن آب انگور به‌سرعت به فرد انرژی می‌دهد.

۸. کنترل دیابت

اخیرا در تحقیقی درباره‌ی خواص انگور مشخص شده که عصاره‌ی آب انگور هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) را مهار می‌کند و می‌تواند در کنترل دیابت مؤثر باشد.

۹. درمان اختلال‌های کلیوی

انگور با افزایش ادرار می‌تواند میزان اسیدیته‌ی ناشی از اسیداوریک را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. همچنین موجب حذف اسیداوریک از دستگاه ادراری شده و بدین ترتیب از تنش و فشار روی کلیه‌ها کاسته می‌شود. انگورهای قرمز نیز اثر پاک‌سازی بسیاری روی بدن دارند و فواید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه نصیب تمام دستگاه‌های بدن می‌شود.

۱۰. توازن سطح کلسترول

ترکیبی شیمیایی‌ای به‌نام تروستیلبن (pterostilbene) در انگور وجود دارد که باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. این ترکیب بسیار شبیه آنتی‌اکسیدان سودمند رسوراترول و همچنین فلاونوئید موجود در انگورهاست. تحقیقات اولیه درمورد این میوه نشان داده است که یکی از خواص انگور این است که ویژگی ضدسرطانی و اثری عالی در کاهش کلسترول خون دارد. همچنین تصور بر این است که انگور می‌تواند از کاهش شناختی پیشگیری کند. علاوه‌برآن ساپونین (saponins ) موجود در پوست انگور به‌وسیله‌ی چسبیدن به چربی‌ها، جلوی جذب آنها را در بدن می‌گیرد.

۱۱. فعالیت ضدباکتریایی

انگور قرمز ویژگی‌های ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی‌ای دارد که می‌تواند فرد را از ابتلا به عفونت محفوظ نگه‌ دارد. آنها در برابر ویروس فلج اطفال و همچنین هرپس سیمپلکس (herpes simplex) که موجب بیماری‌هایی چون تبخال لب یا تبخال تناسلی می‌شود، به‌شدت مقاومت می‌کنند. همچنین بررسی‌ها نشان داده که آب انگور می‌تواند عفونت‌های باکتریایی روده و دستگاه‌های دیگر بدن را برطرف سازد.

۱۲. پیشگیری از سرطان سینه

به‌تازگی در تحقیقی مشخص شده که آب انگور سیاه یا بنفش در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر است. محققان پس از مدتی که به موش‌های آزمایشگاهی آب انگور دادند، متوجه کاهش چشمگیری در حجم تومور پستانی آنها شدند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انگورها برای پیشگیری همه‌ی انواع سرطان‌ها مفیدند، اما هنگام اقدامات پیشگیرانه در برابر سرطان سینه بسیار مؤثر عمل کرده‌اند. مواد شیمیایی خاصی در انگور وجود دارد که خود را به نواحی پیوند (که واکنش‌های شیمیایی در آن نقاط انجام می‌شوند) می‌رسانند و آروماتاز (تبدیل اندروژن به استروژن) را مهار می‌کنند. به‌نظر می‌رسد مهار ترشح استروژن در بدن زنان از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

۱۳. کاهش خطر آلزایمر

رسوراترول، که نوعی پلی‌فنول موجود در انگور است، از سطح پپتید آمیلوئید-بتا در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌کاهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انگور می‌تواند سلامت مغز را افزایش دهد و شروع بیماری‌های تحلیل‌برنده‌ی سیستم عصبی را به‌تأخیر بیندازد. در تحقیقی مشخص شد که آب انگور حتی می‌تواند عملکرد مغز افراد کهنسالی را که علایم خفیفی از نقص شناختی در آنها بروز کرده، بهبود بخشد. بررسی‌های بیشتری درحال انجام است تا ارتباط دقیق بین ترکیبات انگور و سیستم‌های عصبی تعیین شود.

۱۴. پیشگیری از تباهی لکه‌ی زرد

انگور قرمز می‌تواند جلوی از دست دادن بینایی مربوط به سن و تباهی لکه‌ی زرد را بگیرد. در تحقیقی مشخص شد، رژیم غذایی حاوی انگور سلامت چشم را تأمین می‌کند و آن را از بیماری‌های مربوط به شبکیه‌ که بینایی را به‌خطر می‌اندازد، مصون نگه‌ می‌دارد.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف سه وعده انگور در روز خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد چشم را بیش از ۳۶ درصد می‌کاهد. انگور می‌تواند در گذر زمان سلامت بینایی و تمام سیستم‌های اندامی‌مان را حفظ کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در هر دانه‌ی انگور، حساسیت به بیماری و صدمات ناشی از آن در بدن را کم می‌کنند.

۱۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

انگور قرمز نه‌تنها حاوی فلاونوئید و مواد معدنی است، بلکه انواع ویتامین‌ها را به‌وفور در خود دارد. بالا بودن مقدار ویتامین‌های C ،K و A در انگورها باعث سلامت بیشتر ارگان‌های بدن‌مان، به‌ویژه سیستم ایمنی بدن و نیز باعث جلوگیری از سرماخوردگی مداوم ما می‌شود.

۱۶. کاهش خطر ابتلا به آب مروارید

فلاونوئیدهای موجود در انگور حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند خطر رادیکال‌های آزاد را کاسته و جلوی صدمات آنها را بگیرند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند موجب بیماری‌هایی مانند آب مروارید، مشکلات قلبی-عروقی، سرطان و انواع متفاوت بیماری‌های مربوط به سن شوند. تباهی لکه‌ی زرد هم یکی از بیماری‌هایی است که معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد. خوشبختانه، آنتی اکسیدان‌ها ویژگی‌های ضدپیری دارند و نه‌تنها باعث‌ می‌شوند جوان‌تر به‌نظر بیایید، بلکه با دور کردن بیماری‌های مربوط به افزایش سن، مانند آب‌مرواید، احساس جوانی هم به شما می‌دهند.

۱۷. پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان هم ازجمله خواص انگور است. انگورها به‌دلیل وجود رسوراترول ضدالتهاب، ویژگی‌های ضدسرطانی قوی‌ای‌ دارند. رسوراترول به‌ویژه خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ و سینه را می‌کاهد. آنتوسیانین و پروآنتوسیانیدین موجود در انگور، ویژگی‌های ضدتکثیری داشته و از رشد عوامل سرطان‌زا پیشگیری می‌کنند. آب انگور نه‌تنها از خطر سرطان می‌کاهد، بلکه می‌تواند جلوی رشد و انتشار سلول‌های سرطانی را بگیرد. رنگ‌دانه‌های موجود در انگورها به‌طور کلی سیستم ایمنی بدن را در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها، درمان می‌کنند.

دیگر خواص انگور

انگور خشک‌شده یا همان کشمش سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند در درمان بسیاری از اختلال‌ها مانند یبوست، اسیدوز (کاهش سطح بی‌کربنات مایع خارج سلولی و قرار گرفتن ‌pH خون در محدوده‌ی اسیدی)، کم‌خونی، تب و اختلال عملکرد جنسی مؤثر باشد. کشمش به افزایش وزن سریع کمک می‌کند و از سلامت و یک‌پارچگی عملکرد چشم‌ها محافظت می‌کند.

مطالب مرتبط