توضیح هفته سوم بارداری

امتیاز دهید post

بعد از انجام لقاح و با شروع هفته سوم بارداری سفر طولانی با مسافری که به همراه دارید آغاز شده و به معنای واقعی اولین هفته از حاملگی خود را تجربه می‌کنید.

در این هفته جنین برای لانه گزینی آماده شده و در صدد پیدا کردن نقطه‌ای برای چسبیدن و تغذیه است. مادران نیز با علائمی مانند لکه بینی، طعم و مزه فلز در دهان و ویار مواجه می‌شوند. همچنین مایع آمنیوتیک در پایان هفته سوم بارداری در اطراف توده سلولی جمع می‌شود و حفره پر از مایعی را به وجود می‌آورد که در ماه‌های بعد به عنوان کیسه آب شناخته می‌شود. با توجه به اینکه در همان ابتدای بارداری قرار دارید با افزودن یک رژیم غذایی سالم و ورزش در برنامه ر‌وزانه‌تان سلامتی خود و جنین‌ را تا پایان دوران بارداری حفظ نمایید.

هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری اسپرم و تخمک با یکدیگر برخورد کرده و اسپرم راه خود را به درون تخمک باز می‌کند و عمل لقاح صورت می‌گیرد. در این هنگام توده سلولی در رحم ثابت شده و شما رسما یک زن باردار شناخته می‌شوید. توجه داشته باشید که جنین اکنون در مرحله بلاستوسیست قرار دارد. بلاستوسیست در واقع توده‌ای متشکل از صد سلول یا بیشتر است. جنین در این مرحله برای لانه گزینی آماده شده و در صدد پیدا کردن نقطه‌ای برای چسبیدن و تغذیه است.

وضعیت مادر در هفته سوم بارداری

به طور متوسط مادر در حالت جسمانی خود احساس خیلی خاصی نخواهد داشت و اولین تغییراتی که شما در این هفته شاهد آن هستید لکه‌های خونی است که ناشی از فروریختن تخم بارور شده در دیواره رحم می‌باشد. به طور متوسط یک الی دو روز این لکه بینی طول می‌کشد و با دوره عادت ماهانه متفاوت است. این مرحله شامل لکه‌ بینی لانه گزینی است و بسیار کوتاه است و تعداد معدودی از بانوان متوجه آن می‌شوند. همچنین مایع آمنیوتیک در پایان هفته سوم بارداری در اطراف توده سلولی جمع می‌شود و حفره پر از مایعی را به وجود می‌آورد که در ماه‌های بعد به عنوان کیسه آب شناخته می‌شود.

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری جنین با چشم قابل دیدن نیست و برای دیدن آن باید از میکروسکوپ استفاده کرد. در این هفته کودک به اندازه یک کنجد به سایز یک میلی متر است. به منظور آن که رشد جفت به اندازه کافی نبوده، جنین اکسیژن و مواد غذایی خود را از طریق سلول‌های گردش خون که متشکل از تونل‌های میکروسکوپی است دریافت و مواد زائد را دفن می‌کند. در این مرحله جفت جنین برای تکامل خود شروع به تولید هورمون HCG می‌کند که وظیفه آن القای دستورات جدید به رحم است. به فرمان هرمون HCG هیچ تخمکی توسط تخمدان‌ها آزاد نمی‌شود و هورمون پروژسترون و استروژن برای جلوگیری از خونریزی دیواره رحم در بدن مادر افزایش می‌یابد.

علائم مادر در هفته سوم بارداری

ویار غذاهای خاص 

احتمالا تغییر ذائقه در این هفته به سراغ شما خواهد آمد و نسبت به بعضی غذاها هیچ تمایلی ندارید و حتی بوی آن نیز شما را اذیت می‌کند. همچنین از این پس بعضی بوها و غذاها برای شما دلچسب و مورد علاقه می‌شود. معمولا تغییرات ذائقه در مورد چای، قهوه، غذاهای سرخ شده و تخم مرغ زیاد اتفاق می‌افتد.

خستگی

خستگی می‌تواند ناشی از هورمون‌های بارداری باشد. این احساس خستگی نگران کننده نیست ولی اگر احساس شما باعث گوشه گیری و افسردگی در دوران بارداری شود نیاز به بررسی و صحبت با روانشناس و پزشک متخصص وجود دارد.

ترشحات واژن

تغییرات هورمون بارداری واژن را تحریک  کرده تا ترشحات بیشتری داشته باشد. این ترشحات در اوایل بارداری معمولا به صورت غلیظ، شیری و سفید است. اگر ترشحات بوی بدی نداشته باشد هیچ ارتباطی با عفونت ندارد. البته ترشحات واژن در هفته سوم رایج نیست و همه زنان آن را تجربه نمی‌کنند.

حس بویایی بالا

این حس به علت هورمون استروژن ایجاد و خود یکی از علل اصلی بارداری محسوب می‌شود. توجه داشته باشید یکی از علائم مادران در هفته‌های اول بارداری طعم و مزه فلزی در دهان است که یکی از علل آن می‌تواند بوی ناخوشایند و قوی باشد.

همچنین از دیگر علائم مادر در هفته سوم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

_ تکرر ادرار

_ بالا رفتن دمای بدن

_ نفخ کردن

_ متورم شدن سینه‌ها و احساس درد در سینه

_ حالت تهوع یا استفراغ به خصوص در هنگام صبح

_ گرفتگی عضلات به خصوص در ناحیه پا

تغذیه در هفته سوم بارداری

خوردن روزانه آهن و فولیک اسید برای سلامت شما و جنین بسیار مهم است. همچنین می‌توانید خوردن آهن را با مواد غذایی شامل آهن شروع کنید. مصرف این مواد می‌تواند بر اساس ارزش غذایی به جگر، ماهی و میگو، گوشت قرمز، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات با برگ‌های سبز از جمله اسفناج، مصرف حبوباتی مانند عدس، کشمش، میوه‌های خشک، برگ هلو و زردآلو و… تقسیم کرد.

توجه داشته باشید از مصرف مواد مخدر و نوشیدنی الکلی اجتناب کنید. مصرف مکمل‌های گیاهی که به عنوان کرم و یا پماد استفاده می‌شود و خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار( قهوه، نسکافه و…) را به حداقل ممکن برسانید. همچنین از نوشیدن آب در تعداد دفعات بالا غافل نشوید. نوشیدن آب به شادابی پوست و کاهش عوارض کشیدگی و افتادگی پوست بعد از بارداری کمک می‌کند.

ورزش در هفته سوم بارداری

ورزش در دوران بارداری را فراموش نکنید. البته اگر بارداری شما جزء حاملگی پرخطر نباشد انجام ورزش و فعالیت بدنی بلامانع است و می‌تواند برای شما مفید نیز باشد و در کاهش فشارهای زایمان به شما کمک کند. ورزش‌هایی همچون شنا، ایروبیک، یوگا، پیاده روی و… می‌تواند برای سودمند باشد. همچنین ورزش کردن به تناسب اندام در دوره بارداری کمک کرده و از اضافه وزن بیش از حد جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر بازگشت به تناسب اندام بعد از زایمان را نیز راحت‌تر می‌کند.

نکات مهم هفته سوم بارداری

با ورود به این مرحله از بارداری بهتر است توصیه‌هایی را در جهت سلامت خود و فرزند دلبندتان رعایت کنید. مشورت با پزشک در این هفته از بارداری می‌تواند در سلامت شما و جنین نقش موثر داشته باشد چرا که می‌تواند با راهنمایی‌های خود شما را از عوامل آسیب‌زا و فشارهای دوران بارداری دور کند. همچنین مادران در این دوران استرس و اضطراب‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند که بهره بردن از مشاوره روانشناسی می‌تواند به بهداشت روانی آن‌ها در این دوران و تجربه زایمانی دلنشین کمک کند.

لازم به ذکر است با تشخیص بارداری بهتر است از رنگ کردن موهای خود دست نگه دارید چرا که این کار به دلیل مواد شیمیایی که در رنگ مو وجود دارد باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود. بهتر است رنگ کردن موها را بعد ازگذراندن سه ماه اول انجام دهید.

مطالب مرتبط