معرفی بادام زمینی و خواص درمانی آن

امتیاز دهید post

بادام زمینی یکی از مغزهای پر خاصیت و بسیار خوشمزه است که علاقه مندان بسیار زیادی دارد.

نام علمی

Arachis hypogaea L.، نام فرانسه‌ی بادام زمینی Pistache de terre و نام انگلیسی آن Pea nut می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی بادام زمینی، پسته زمینی، فول سودانی، بادام خاکی و بادام شامی نامیده شده است.

تیره گیاه

پروانه‌واران Leguminosae

نوع گیاه

بوته

مشخصات ظاهری

گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌های راست و خمیده، برگ‌های آن مرکب، شانه‌ای و دارای دو زوج برگچه‌ی بیضی شکل می‌باشند. گل‌های آن کوچک، زرد رنگ و دمگلها خمیده به طرف زمین و متمایل شده به سطح خاک و به تدریج در خاک فرو می‌روند.میوه‌اش ناشکوفا، طول میوه 2 تا 5 سانتی‌متر، پوسته‌ی میوه ناصاف، مخطخط، نخودی کمرنگ با دو تحدب، ترد و شکننده و محتوی یک الی دو دانه یا مغز در هر بخش از میوه است. مغز داخل میوه دارای پوست خارجی است و پس از جدا شدن پوست، مغز بادام زمینی سفید مایل به زرد و دولپه‌ای می‌باشد.

طبیعت مغز بادام

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن معتدل است.

رویش جغرافیایی

در نواحی گرم و مرطوب کشورها خصوصاً در کشورهای آفریقایی و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی و جنوبی کشور کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی بادام زمینی بدون پوست

آب، پروتئین، مواد چرب، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های B3, B2, B1 در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده

مغز بادام

نحوه مصرف

به طور معمول مغز بادام زمینی مصرف خوراکی دارد.

خواص درمان

افزاینده شیر و تقویت کننده ریه و طحال، نرم کننده سینه و مسکن سرفه‌های خشک، مقوی و تقویت کننده نیروی جنسی، حفظ کننده سلامتی بدن در برابر بیماری‌ها و تأمین کننده ویتامین‌های لازمه، متعادل کننده قند خون و بهترین ماده غذایی برای بیماران قندی می‌باشد. در ضمن برای رفع یبوست، درد معده و عقب‌ماندگی ذهنی نیز مفید است.

تذکر

بادام زمینی با این که بسیار مقوی است به علت این که دارای روغن‌های اشباع شده می‌باشد کلسترول خون را بالا برده و باعث تصلب شرائین می‌شود. بنابراین آنهایی که دارای بیماری قلبی بوده و یا کلسترول خونشان بالا است باید از خوردن آن خودداری کنند.

مطالب مرتبط