نقد فیلم Cosmic Sin – گناه کیهانی

امتیاز دهید post

فیلم Cosmic Sin با بازی بروس ویلیس نه‌تنها یک افتضاح به تمام معنا است، بلکه خیلی راحت می‌تواند خود را نامزد یکی از بدترین فیلم‌های چند سال اخیر هم بکند. در ادامه با زومجی و نقد فیلم گناه کیهانی همراه شوید.

فیلم Cosmic Sin داستان گروهی از جنگجویان و دانشمندان را دنبال می‌کند که باید با موجودات فضایی مواجه شوند که ممکن است باعث انقراض نسل انسان‌ها شوند؛ موجوداتی انگل مانند که به سرعت مغز انسان‌ها را آلوده و آن‌ها را به میزبانان جدید خود تبدیل می‌کنند. ادوارد دریک وظیفه کارگردانی و نوشتن فیلمنامه گناه کهکشانی را بر عهده داشته و در این فیلم اکشن و علمی تخیلی شاهد حضور بازیگرانی چون بروس ویلیس، فرانک گریلو، برندون توماس لی، کوری لارج، پری ریوز، سی‌جی پری، لاکلین مونرو، کستاس مندیلر و آدلاید کین هستیم. حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا فیلم Cosmic Sin توانسته بروس ویلیس را به دوران اوجش در فیلم‌های اکشن بازگرداند یا یک شکست دیگر برای این بازیگر قدیمی و محبوب است؟

لینک دانلود فیلم گناه کیهانی Cosmic Sin 2021 از سایت هکس دانلود

فیلم Cosmic Sin از همان ابتدا نشان می‌دهد که نمی‌داند دنبال چه چیزی است و اصلا چه اتفاقاتی در دنیای آن در جریان است. ما فقط قرار است بدانیم که یک گروه بیگانه فضایی شرور در حال حمله به زمین هستند و اگر زودتر جلوی آن‌ها گرفته نشود، نسل انسان‌ها خیلی زود منقرض می‌شود. فیلم در تلاش است تا با دو جنبه اکشن و مرموز کار خود را به پیش ببرد و از یک طرف شخصیت‌های فیلم قرار است با موجوداتی انگل مانند مواجه شوند که خیلی زود کنترل انسان‌ها را در دست می‌گیرند و در مقابل هم شخص دیگری در تلاش است تا با این موجودات ارتباط برقرار کند و ظاهرا الگویی مانند فیلم Arrival را نیز مدنظر خود داشته است، اما خیلی زود فراموش می‌کند که اصلا چنین برنامه‌ای برای فیلم وجود داشته و خیلی زود پرونده این قضیه هم بسته می‌شود و در پایان هم عملا آب پاکی را روی دست بیننده می‌ریزد و مشخص نیست که پس تلاش این موجودات برای برقراری ارتباط چه چیزی بوده است و اصلا برنامه‌ای برای این موضوع در فیلم وجود داشته یا صرفا برای پر کردن و مرموز نگه داشتن موجودات فضایی در فیلم قرار داده شده است.

البته اگر فیلم Cosmic Sin در این بخش که اصلا مشخص نیست برنامه مشخصی برای آن داشته یا نه، شکست خورده پس حداقل امیدوار بودم که فیلم در بخش اصلی خود یعنی صحنه‌های اکشن موفق عمل کرده باشد و حداقل فیلمی اکشن و پر از هیجان را ارائه کند، اما خبر بد این است که این فیلم اکشن دقیقا بدترین چیزی است که می‌توانید در موردش فکر کنید. صحنه‌های اکشن فیلم Cosmic Sin به‌حدی سطحی و افتضاح است که واقعا سخت است که به آن‌ها یک صحنه اکشن حداقل قابل قبول هم بگویم و این صحنه‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که انگار بازیگران صرفا برای خودنمایی وارد این صحنه‌ها شده و قرار نیست تلاش خاصی بکنند و بیشتر از اینکه مبارزه‌ها جذاب باشد، بیشتر مثل یک مسابقه پینت بال است که دو طرف قرار است به‌صورت مستقیم به هم حمله کنند و اصلا نه تاکتیکی و نه برنامه‌ای برای به تصویر کشیدن آن وجود ندارد و شما صرفا باید منتظر خروج یک گروه فضایی از میان دود باشید که قرار است به آن‌ها شلیک شود و البته مسابقه پینت بال هم قطعا از صحنه‌های اکشن فیلم گناه کیهانی جذاب‌تر است.

بخش جالب‌تر این است با اینکه فیلم مدعی می‌شود بیگانه‌های فضایی به سرعت در حال پیشرفت هستند، اما نوع تاکتیک و حمله آن‌ها به‌حدی ابتدایی است که یه تیم از دبیرستان هم می‌توانست آن‌ها را حتی به شکلی بهتر شکست دهد. همچنین بد نیست بدانید که درجه سنی فیلم بزرگسال است، اما دقیقا نمی‌دانم که چگونه به این فیلم درجه سنی بزرگسال داده شده است؛ چرا که نه شاهد نبرد خیلی خشنی هستیم و نه خشونت خیلی خاصی فیلم دارد و به جز بخش اول، فیلم در بخش پایانی اصلا نشانه‌هایی از یک فیلم اکشن با چنین درجه سنی را ارائه نمی‌کند و صرفا شاهد یک اکشن بی روح و بسیار افتضاح هستیم. از همه بدتر داستان و روایت فیلم به شکل فاجعه‌باری است که تا پایان نه قرار است جوابی به سوالات ما داده شود و نه اصلا این موجودات فضایی انگیزه خاص و جالبی دارند؛ حالا مشخص نیست چگونه این همه شعار در ابتدای فیلم داده شد و نتیجه نهایی هم مثل یک سیلی به این شعارهای تو خالی بود و البته ممکن است سازندگان فیلم سنگ بزرگی را برداشته که اصلا نتوانسته آن را برای دقایق کوتاهی به درستی حمل کنند.

از همه بدتر شخصیت پردازی فیلم است که ما در اول فیلم تعریف و توصیف‌های جالبی از شخصیت جیمز فورد می‌شنویم و حالا زمانی‌که قرار است جیمز فورد را در میدان عملیات ببینیم عملا قرار نیست با چیز عجیبی مواجه شویم و اصلا مشخص نیست دلیل این همه توصیف و تعریف برای چه چیزی بوده و واقعا نکته خاصی در این شخصیت و نه در شخصیت‌های دیگر فیلم وجود ندارد. البته از دیالوگ‌های بسیار بد و ضعیف در فیلم Cosmic Sin هم نمیشه گذشته که باعث شده تا مشکلات داستانی و شخصیت پردازی فیلم دوچندان شود. از شخصیت پردازی و دیالوگ‌های ماندگار فیلم بگذریم وارد یکی از اسفناک‌ترین بخش‌های فیلم یعنی بازیگران آن می‌شویم. بدون تعارف بروس ویلیس در فیلم Cosmic Sin فاجعه است و اگر نمی‌خواهید تصور شما حتی از نسخه سالخورده و کاملا افت کرده این بازیگر محبوب فیلم‌های اکشن خدشه‌دار شود، اصلا از چند کیلومتری این فیلم اکشن هم رد نشوید، اما کاش ویلیس تنها بازیگر ضعیف فیلم بود.

عملا بازی‌های فوق‌العاده ضعیفی را در فیلم Cosmic Sin شاهد هستیم که قابل باور نیست چنین اجرایی در فیلم وجود دارد و حتی بازیگران تلاشی برای بهبود و بهتر به تصویر کشیدن شخصیت‌های خود نکرده و انگار صرفا از سر تکلیف یا خودنمایی در فیلم حاضر شدند. هرچند وضعیت و عملکرد آدلاید کین با وجود شروع ضعیفی که دارد باز به نسبت سایر بازیگران کمی بهتر است و در ادامه بازی بهتری حداقل در مقایسه با دیگر بازیگران ارائه می‌کند. بااین‌حال، نکته جالب فیلم قرار دادن نام فرانک گریلو در رتبه دومین بازیگر اصلی فیلم است و حتی در تبلیغات فیلم نیز شاهد حضور وی درکنار بروس ویلیس در پوستر فیلم هستیم، اما حضور گریلو انقدر در طول اتفاقات فیلم کمرنگ است که هر شخصیت و سربازی هم می‌توانست جای او باشد و در نتیجه گریلو در فیلم Cosmic Sin صرفا نقش خیلی خاصی در فیلم ندارد و دقایق کمتری نسبت به بیشتر بازیگران در فیلم دارد و حتی آن را می‌توانیم یکی از دروغ‌های تبلیغاتی فیلم بدانیم.

فیلم Cosmic Sin در بخش فنی هم تعریفی ندارد و از جلوه‌های ویژه ضعیف و ابتدایی تا طراحی لباس بسیار بی سلیقه و ضعیف بخشی از مشکلات بخش فنی فیلم است. حتی سلاح‌هایی که در فیلم طراحی شده آنچنان طراحی خاصی ندارند و موسیقی فیلم نیز وضعیت بهتری در مقایسه با دیگر بخش‌های آن ندارد. فیلم Cosmic Sin شاید در ظاهر پتانسیل بدی نداشته باشد، اما واقعیت این است که خود سازندگان فیلم هم دقیقا نمی‌دانستند که چه چیزی از فیلم می‌خواهند و نه‌تنها یک فیلم اکشن ضعیف را شاهد هستیم، بلکه بسیار سخت است که نکته مثبتی در فیلم پیدا کرد و شاید بهتر بود که نام فیلم از گناه کیهانی به افتضاح کیهانی تغییر پیدا می‌کرد؛ چرا که واقعا برازنده یکی از بدترین فیلم‌های چند سال اخیر است که تماشا کردن آن می‌تواند برای بیننده بسیار سخت و مثل یک شکنجه باشد.

مطالب مرتبط