نقد فیلم The Map of Tiny Perfect Things

امتیاز دهید post

فیلم The Map of Tiny Perfect Things اگرچه در ظاهر حکم Palm Springs سال ۲۰۲۱ را دارد، اما یک داستان عاشقانه و دوست داشتنی را روایت می‌کند.

اگرچه فیلم‌هایی که اتفاقات آن در یک حلقه زمانی جریان دارد و یک روز مشخص به‌صورت هر روز در طول داستان تکرار می‌شود تا شخصیت یا شخصیت‌های اصلی این حلقه زمانی را بشکنند، اما کم پیش می‌آید که شاهد یک فیلم کمدی یا حتی یک فیلم کمدی عاشقانه باشیم. سال گذشته فیلم Palm Springs از سرویس استریم هولو منتشر شد و توانست نشان دهد که می‌توان با چنین موضوعی یک داستان کمدی عاشقانه جذاب خلق کرد که حرف‌های زیادی هم برای گفتن داشته باشد. حالا مدتی پیش بود که فیلم The Map of Tiny Perfect Things از سرویس استریم آمازون منتشر شد و داستانی تقریبا مشابه فیلم Palm Springs دارد و تمرکز آن روی مارک و مارگارت است که در یک حلقه زمانی گرفتار شده و این موضوع باعث آشنایی آن‌ها می‌شود. حالا سؤال اصلی این است که آیا فیلم نقشه چیزهای کوچک عالی توانسته شخصیتی مستقلی در مقایسه با فیلم Palm Springs داشته باشد یا خودش در چرخه تکرار گرفتار شده است؟

اولین و شاید عجیب‌ترین نکته فیلم The Map of Tiny Perfect Things شباهت عجیب و غیر قابل انکار آن با فیلم Palm Springs باشد که انقدر که می‌توان شباهت بین این دو فیلم پیدا کرد، تفاوت کمتری می‌توان یافت. شاید مهم‌ترین تفاوت فیلم نقشه چیزهای کوچک عالی با نزدیک‌ترین نمونه مشابه، نحوه شکل گرفتن این حلقه زمانی و گرفتار شدن شخصیت‌ها و همچنین دنیای بزرگ‌تر فیلم باشد که البته به نسبت شخصیت‌ها نیز اتفاقات فیلم بیشتر هدفش نوجوانان و نحوه مواجه شدن با مشکلاتی که در این دوره ممکن است با آن مواجه شوند بوده است؛ برخلاف فیلم Palm Springs که تمرکز آن بیشتر روی مشکلات افراد بزرگسال و نحوه مواجه شدن آن‌ها با مشکلاتشان بوده است. البته خیلی قرار نیست از شباهت‌ها یا تفاوت دو فیلم صحبت کنم و صرفا هدفم آشنایی و درک بهتر از تفاوت و شباهت بین دو فیلم بوده تا درک بهتری از موفقیت یا عدم موفقیت فیلم The Map of Tiny Perfect Things داشته باشیم.

درواقع مشکل اصلی فیلم The Map of Tiny Perfect Things از همین شباهت داستان آن به فیلم‌هایی مثل Palm Springs نشات می‌گیرد و قرار هم نیست حرف جدیدی را بگوید و داستان و کلیت فیلم همان چیزی است که نه‌تنها در اثری با موضوع حلقه زمانی بلکه در هر داستان کمدی عاشقانه‌ای هم ممکن است پیدا کنیم. نکته بعدی اینکه حلقه زمانی در فیلم The Map of Tiny Perfect Things مثل Palm Springs حکم یک بهانه برای روایت داستان دارد و دلیل منطقی پشت این اتفاق نیست و نحوه رها شدن از آن نیز ممکن است باعث ناامیدی بیننده هم شود، اما با کلیت داستان آن منطقی است و نمی‌توان آن را یک نکته منفی دانست. در هر حال این یک واقعیت است که سازندگان این فیلم کمدی عاشقانه تصمیم گرفتند تا ریسک بزرگی نکنند و به‌جای آن از قواعد بازی دیگر فیلم‌های مشابه پیروی کرده و فیلمی با کیفیت مناسب را ارائه کنند تا اینکه با ریسک پذیری محصولی را ارائه دهند که شاید افراد بیشتری از تماشا آن لذت کمتری ببرند و آن را نیمه کاره رها کنند.

اما با این میزان از شباهت و ریسک پذیری پایین آیا فیلم The Map of Tiny Perfect Things توانسته به اثری خوب حتی در مقایسه با آثار مشابه تبدیل شود؟ این فیلم کمدی عاشقانه درواقع تلاش کرده تا از استانداردهای فیلم‌های موفق پیروی کند و در این موضوع هم می‌توان گفت در بیشتر مواقع موفق بوده است و درنهایت با فیلمی طرف هستیم که تا پایان می‌تواند بیننده را سرگرم کنتد و از آن خسته نشویم. هرچند فیلم توانسته با روایت بخش اصلی داستان از نگاه مارک تا حدی بخش مارگارت را مبهم و مرموز تا پایان نگه دارد و همین بخش باعث شده تا فیلم کشش خوبی تا پایان داشته باشد و خیلی زود دست خودش را برای بیننده رو نکند. هرچند فیلم روایت ساده‌ای دارد، اما فکر می‌کنم که هدف سازنده هم همین سادگی روایت فیلم بوده باشد تا ما بهتر با دنیای کوچک اما جذاب مارک و مارگارت همراه شویم و بهتر اتفاقاتی را درک کنیم که شاید در یک روز عادی خیلی مهم نباشد و حالا به‌لطف یک اتفاق مورد نظر شخصیت‌های داستان قرار گرفته است و مهم نیست که این اتفاق چقدر کوچک یا بزرگ باشد و بخشی از هدف فیلم نیز نمایش همین موضوع است که شاید از برخی از اتفاقات جالب در طول روز خیلی ساده عبور ‌کنیم.

این نکته زمانی مهم می‌شود که در پایان متوجه می‌شویم حلقه زمانی در داستان درواقع مثل یک استعاره به کار برده شده و درواقع مارگارت توانایی گذر از اتفاق تلخی را که با آن مواجه شده است ندارد و مارک هم نگاهی سطحی و گذرا به اطرافش دارد. البته همان‌طور که می‌توانیم هم انتظار داشته باشیم، تمرکز فیلم The Map of Tiny Perfect Things روی ماجراجویی و داستان عاشقانه مارگارت و مارک است و طبیعتا نباید انتظار پرداخت خیلی زیادی به دیگر شخصیت‌های فیلم داشته باشیم و سایر شخصیت‌ها بیشتر حکم جلو بردن داستان را دارند و هر زمانی‌که داستان به آن‌ها نیاز داشت، در آن صحنه حضور دارند. بااین‌حال، فیلم به هدفی که واقعا به‌دنبال آن بود یعنی نمایش یک داستان عاشقانه و جذاب در داخل یک حلقه زمانی، می‌رسد و داستانی ساده اما جذاب را ارائه می‌کند. داستان و این رابطه مانند بزرگی شهر و اتفاقات آن ساده و کوچک است و سازندگان تلاش کردند تا خیلی در این رابطه بزرگنمایی نکنند و حتی مشکلات و آرزوهای هر شخصیت را به شکلی منطقی به داستان اضافه کنند و باعث شود تا بیننده بهتر با هر شخصیت آشنا شود و آن را دنبال کند.

با اینکه خود فیلم The Map of Tiny Perfect Things چیز جدیدی نیست، اما داستان عاشقانه مارگارت و مارک بیشتر از اینکه دنباله‌رو این فیلم‌ها باشد، بیشتر مسیر خودش را در پیش گرفته و این به نکته مثبت فیلم تبدیل می‌شود. پس ما یک رابطه ساده داریم که قرار نیست زرق و برقی به آن اضافه شود و فیلم همانقدر که در تلاش است تا این موضوع را به بهترین شکل ممکن به جلو ببرد، همانقدر هم تصمیم دارد تا پیام‌هایی مثل از خودگذشتگی، اهمیت خانواده، مفهوم زندگی و مواجه شدن با اتفاقی تلخ که در زندگی هر شخصی ممکن است رخ دهد، نیز به بیننده ارائه کند که شاید کمی این موضوع کلیشه‌ای به‌نظر برسد، اما در پرداخت به آن موفق عمل می‌کند و در حد و اندازه خود فیلم توانسته این پیام‌ها و اهمیت آن را یادآوری کند. اما شاید موضوعی که باعث شد تا فیلم The Map of Tiny Perfect Things از اثری شاید معمول به خوب به فیلمی خوب و با کیفیت‌تری تبدیل شود، بازی درخشان کاترین نیوتون و کایل آلن باشد که نه‌تنها شیمی خوبی در فیلم پیدا می‌کنند، بلکه بازی قابل قبول و خوبی هم ارائه می‌دهند و نیوتون شاید گل سر سبد این نوع از فیلم‌ها باشد و The Map of Tiny Perfect Things دقیقا یکبار دیگر نشان می‌دهد اگر می‌خواهید یک فیلم کمدی عاشقانه خوب را ارائه کنید شاید بهتر است اول از همه به کاترین نیوتون زنگ بزنید!

با اینکه فیلم The Map of Tiny Perfect Things حرف جدیدی برای گفتن ندارد و هرگز در هیچ بخشی ریسکی نمی‌کند و شباهت‌های غیر قابل انکاری به فیلم Palm Springs دارد، اما درنهایت یک فیلم کمدی عاشقانه قابل قبول است که می‌تواند برای نزدیک به ۱۰۰ دقیقه بیننده را سرگرم کند و حتی باعث شود از آن لذت زیادی ببرد؛ البته به شرطی که انتظار زیادی از داستان و اتفاقات آن مثل نحوه شروع و پایان حلقه زمانی نداشته باشید و به فیلم مثل خودش و سطحی که دارد یعنی ساده، کوچک و بدون زرق و برق نگاه کنید، قطعا می‌تواند به یک فیلم مناسب برای تعطیلات تبدیل شود. فیلم The Map of Tiny Perfect Things روایتی بیشتر عاشقانه تا کمدی دارد که اتفاقاتی را که شاید در یک روز عادی کوچک و ساده باشند و به‌راحتی از آن عبور می‌کنیم، بی‌نقص و پر اهمیت نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا بیشتر به محیط و اطراف خود توجه داشته باشیم و نسبت به آن بی‌تفاوت و گذرا نباشیم و مانند اسمش هدف فیلم نقشه چیزهای کوچک عالی نمایش این چیزهای کوچک اما بی‌نقص است.

مطالب مرتبط