«خشم مردانه» و همکاری مجدد جیسون استاتهام و گای ریچی

امتیاز دهید post

مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

جیسون استاتهام (جیسن استیتم) که در چند سال گذشته در فیلم‌های پرهزینه و پر سر و صدا درگیر نبرد با یک خانواده بسیار سریع، سوپرمن سیاه و یک کوسه ۷۵ فوتی بود، حالا از بازگشت دوباره با آغاز فروتنانه خود بسیار هیجان‌زده است.

بیست و سه سال پیش، استاتهام اولین حضور سینمایی خود را به‌عنوان یک بازیگر با «قفل، انبار و دو بشکه باروت» تجربه کرد، یک کمدی جنایی بریتانیایی ساخته گای ریچی که آن زمان کارگردانی تازه‌کار بود. آن‌ها در سال ۲۰۰۰ فیلم بعدی خود «قاپ‌زنی» را نیز با هم کار کردند، و بعد برای سومین بار در فیلم «رولور» (۲۰۰۵) همکاری کردند.

جیسون استاتهام و گای ریچی سر صحنه فیلم «رولور»

از آن زمان به بعد، آن‌ها دوست مانده‌اند، اما به لحاظ کاری – بخصوص در حوزه بلاک‌باسترها – راهشان از هم جدا بوده است. استاتهام به یکی از ستاره‌های اکشن هالیوود و یک ماشین فرنچایز (فیلم‌های دنباله‌دار) تبدیل شده است («مأمور انتقال»، «بی‌مصرف‌ها»، «سریع و خشمگین»)، درحالی‌که ریچی با فیلم‌هایی چون «شرلوک هولمز» و «علاءالدین» موفقیت‌های خاص خود را پیدا کرد. حالا آن‌ها سرانجام دوباره به هم رسیده‌اند و با تریلر اکشن «خشم مردانه» (Wrath of Man) که از ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ در سطح بین‌المللی و از ۲۳ ژوئیه در آمریکا روی پرده رفت، به ریشه‌های خود بازگشته‌اند.

جیسون استاتهام و جاش هارتنت

استاتهام به اینترتینمنت ویکلی می‌گوید: «این ژانر خاص، مورد علاقه من است. من فیلم‌های با موضوع سرقت را دوست دارم، فیلم‌های با موضوع انتقام را دوست دارم. گای گفت یک نمونه عالی در آستین دارد و متقاعد کردن من فقط حدود ۳۰ ثانیه طول کشید.»

استاتهام ۵۳ ساله با اشاره به کارگردان‌هایی چون ریچی و پل فیگ می‌گوید در این مرحله از زندگی حرفه‌ای خود تنها چیزی که در پروژه‌ها به دنبال آن است، یک کارگردان است که «می‌داند چه کاری انجام می‌دهد».

استاتهام می‌گوید: «کار کردن با آنچه گای انجام می‌دهد یک روش بسیار ارگانیک است. او می‌خواهد روزانه چیزها را تغییر دهد، بنابراین شما باید نگاه کنید که داستان چیست، اما هرگز به آنچه دیالوگ روز است خیلی وابسته نشوید، چون یک چیزِ در حال تغییر و متحرک است. بنابراین فقط با یک ذهن باز سر صحنه می‌روید و موفق خواهید شد.»

استاتهام هرگونه مقایسه مستقیم بین «خشم مردانه» و «قفل، انبار و دو بشکه باروت» یا «قاپ‌زنی» را رد می‌کند، و معتقد است ریچی در ژانر مشترک آن‌ها، صدایی منفرد دارد زیرا «او می‌تواند لحن فیلم را کاملاً به دست آورد.»‌

استاتهام اضافه می‌کند: «آمدن و بازی در چنین فیلمی کاملاً محدود و بسیار شبیه حس یک خانواده است. «خشم مردانه» من را به یاد فیلم‌های قدیمی می‌اندازد. در ابتدا، در ظاهر، واقعاً حس فیلمی از گای ریچی را ندارد. همین که شروع به تماشای آن می‌کنید، متوجه می‌شوید سبک و روش او برای جلب احساسات بدون این که واقعاً بازیگران را مجبور کند زیاد حرف بزنند، حقیقتاً مؤلفه اصلی کاری است که به‌خوبی انجام می‌دهد. او در عین حال، شم تصویری قوی دارد، و واقعاً می‌داند چگونه صدا و موسیقی را کنار هم بگذارد. شما کاملاً به او اعتماد دارد.»

«خشم مردانه» که تولید مشترک آمریکا و بریتانیا است، اقتباسی آزاد از فیلم فرانسوی «کامیون حمل پول» (۲۰۰۴) به کارگردانی نيكولا بوخريف است، و در آن استاتهام در نقش «اچ» ظاهر شده است، یک غریبه خونسرد و مرموز که توسط یک شرکت در لس آنجلس استخدام شده و مسئول انتقال صدها میلیون دلار در هفته است. آنچه همکاران جدید «اچ» نمی‌دانند این است که او در جستجوی قاتلان پسرش است. هولت مکالانی، جفری داناوان و جاش هارتنت از دیگر بازیگران «خشم مردانه» هستند که تاکنون در دنیا ۸۲٫۴ میلیون دلار فروش داشته است.

استاتهام می‌گوید: «این سفر بسیار تاریک‌تر از برخی نقش‌های دیگر است که پیش‌ازاین بازی کرده‌ام. همیشه خیلی چیزها به خطر می‌افتد، اما این بار خطر بسیار عمیق‌تر و در سطحِ بسیار ذاتی است. بنابراین یک مورد شخصی است.»

«اچ» تازه‌ترین نمونه از فهرست طولانی شخصیت‌هایی است که احساس می‌کنید فقط استاتهام می‌تواند از عهده بازی در نقش آن‌ها را بربیاید، و به شِو چلیوس، لی کریسمس، راب هندسام و دکارد شاو می‌پیوندد. او با خنده می‌گوید: «این اسامی را پیشنهاد نمی‌دهم، اما کاملاً لذت می‌برم که شخصیت‌های عادی نیستند. به‌نوعی به‌یادماندنی می‌شوند. اگر کسی که نقش او را بازی می‌کنید یک شخصیت عالی باشد، این که نام عجیب و غریب داشته باشد، قابل توجیه است.»

شخصیتی که استاتهام بعد از «خشم مردانه» بازی می‌کند نیز یک نام دهان‌پرکن دارد: اورسن فورچون. این شخصیت در مرکز یک همکاری دیگر از استاتهام و ریچی است: «پنج چشم» که در آینده اکران می‌شود. استاتهام در مورد برگرداندن مجدد گروه به هم می‌گوید: «ما بیش از آنچه در گذشته داشتیم، همکاری کرده‌ایم. حتماً حالش از من به هم می‌خورد. فکر می‌کنم ممکن است یک وقفه بدهیم، تا او بتواند بدون من چند فیلم کوفتی بسازد!»

منبع: اینترتینمنت ویکلی

نوشته «خشم مردانه» و همکاری مجدد جیسون استاتهام و گای ریچی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط