«لانسکی»؛ روایتی از یک افشاگر متفاوت

امتیاز دهید post

مجله نماوا، حمید عبدالحسینی

«لانسکی»، یک درام بیوگرافیک است با مایه‌های پلیسی، معمایی از شخصیتی که دانسته‌ها و آگاهی‌های فراوانی را از جریان‌های مختلف مافیایی در سینه دارد. این فیلم بستری می‌شود برای افشای این حقایق و برملا شدن مجموعه‌ای از روابط. فیلم با گفتگو آغاز می‌شود و می‌کوشد با طرح پرسش‌هایی توجه مخاطب را به سوژه جلب کند تا در ادامه و با روایت بخش‌هایی از زندگی او و چالش‌های پیش آمده چه در زندگی شخصی و خانوادگی و چه در جریان کار، بخش‌های دامنه‌دارتری از این زندگی را بازگو کند.

برای فیلمی که قرار است در این حجم به زندگی یک شخصیت با مابازاء مشخص، ارجاع دهد؛ شخصیت‌پردازی درست و دقیق و افزودن مایه‌های نمایشی در فواصل مناسب به نحوی که ریتم و ضرباهنگی پویا و دینامیک را پدید آورد از اهمیت بالایی برخوردار است که در «لانسکی» تا حد زیادی این فاکتورها رعایت شده و فیلم از وزن متناسبی در بخش‌های مختلف بهره‌مند شده است که بخشی از آن به درک درست تدوینگر در نحوه‌ی برش پلان‌ها برمی‌گردد؛ کاری که با مهارت خاصی صورت گرفته است؛ امری که قاب‌های تصویر و جای دوربین نیز آن را موکد کرده است.

«لانسکی» در بازیگری نیز فیلم سختی است؛ انتخاب بازیگران مقاطع مختلف و نوع هدایت آنها و حفظ راکورد و تداوم حسی و جهان‌بینی کاراکتر که از همان دوران نوجوانی پایه‌ریزی می‌شود و تا اکنون ادامه می‌یابد؛ موید کار دشوار بازیگران و هدایت کارگردان تا حصول چنین نتیجه‌ قابل قبولی بوده است.

«لانسکی» فیلم محتوا و پیام هم است؛ اما با مهندسی خاصی مفاهیم و مضامین موردنظر خود را که همانا آشنایی و آگاهی‌بخشی است در خلال قطع‌های زمانی و گفتگویی که به یک بازجویی مسالمت‌آمیز می‌ماند طرح می‌کند و می‌تواند یک‌بار دیگر قدرت سینمای آمریکا را در ساخت و پرداخت چنین آثاری اثبات کند.

تماشای این فیلم در نماوا

نوشته «لانسکی»؛ روایتی از یک افشاگر متفاوت اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط