درمان بهینه سکته مغزی با استفاده از تصویربرداری CTA

امتیاز دهید post

استفاده از یک تکنیک تصویربرداری به عنوان بهترین روش درمانی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی می‌تواند جان هزاران نفر را در سال نجات دهد.

انسداد عروق بزرگ (LVOs) انسداد شریان‌های اصلی مغز است که معمولاً به دلیل لخته شدن خون از خارج از سر و یا قلب ایجاد می‌شود. پس از انسداد، بخشی از مغز می‌میرد و به آن هسته ایسکمیک می‌گویند. اگر لخته برداشته نشود، هسته رشد می‌کند. حدود یک سوم از سکته‌های ایسکمیک ناشی از LVO است اما باعث اکثر مرگ و میر‌ها و ناتوانی شدید ناشی از سکته می‌شود.

اخیرا شاهد انقلابی در درمان این نوع سکته ها بوده ایم. این درمان ترومبکتومی نامیده می‌شود، که عبارت است از برداشتن لخته با استفاده از دستگاهی که معمولاً از یک شریان بزرگ در کشاله ران با استفاده از اشعه ایکس برای راهنمایی به داخل سر منتقل می‌شود. این یک روش غیر تهاجمی است. با از بین بردن موفقیت آمیز لخته ها در بیش از ۹۰ درصد مواقع بسیار موثر است.

اگر در زمان برداشتن لخته، هسته کوچک باشد، بیماری زودتر درمان می شود و اگر مشکلی نیز وجود داشته باشد جزئی خواهد بود. بیماری هسته های کوچک، تنها از طریق تصویربرداری مشخص خواهد شد.

به نظر می‌رسد که رشد هسته ایسکمیک در بین بیماران به طور گسترده‌ای متفاوت است. تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از بیماران الگوی رشد آهسته‌ای دارند و ممکن است ۲۴ ساعت پس از شروع سکته مغزی و شاید حتی دیرتر درمان شوند.

 

سی تی آنژیوگرافی چیست و چگونه می توان از آن در بیماران سکته مغزی استفاده کرد؟

سی تی آنژیوگرافی یک تکنیک تصویربرداری است که شریان های اصلی سر و مغز را به تصویر می‌کشد. در بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک، برای شناسایی وجود LVOs استفاده می شود. سی تی آنژیوگرافی توسط سی تی اسکنرهای در دسترس ایجاد می شود.

چه ارتباطی بین رشد هسته ایسکمیک و جریان خون در رگ‌های خونی جانبی وجود دارد؟

تنوع زیاد در رشد هسته ایسکمیک در بیماران مبتلا به LVO به دلیل تفاوت در گردش خون جانبی است. گردش خون جانبی شریان‌هایی هستند که خون را به قسمت‌هایی از مغز می‌رسانند که در معرض خطر هستند. تنوع در جریان خون جانبی فوق‌العاده زیاد است و به همین دلیل، رشد هسته‌های ایسکمیک نیز از بیمار به بیمار دیگر بسیار متفاوت است.

الگوریتم هوش مصنوعی چیست و چگونه می‌تواند به بررسی بیشتر پیشرفت سکته کمک کند؟

دانشمندان به دنبال ایجاد یک الگوریتم یادگیری ماشینی هستند که می‌تواند بیماران LVO را با گردش خون متقارن شناسایی کند که نشانگر هسته‌های کوچکی است که به کندی در حال رشد هستند. این یکی از چندین الگوریتمی است که در مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها ترکیب می شود که قادر به جمع آوری تمام اطلاعات کلیدی برای ارزیابی بیمار سکته مغزی حاد هستند.

 

چگونه می‌توان این شیوه‌ها را در بیمارستان‌ها گسترش داد؟

ایجاد یک شبکه هوشمند از اسکنر‌های سی تی که اطلاعات نوع تصویربرداری پیشرفته را از اسکنر‌های معمولی استنباط می‌کند، در دسترس سراسرجهان قرار دارد و می توان از این فناوری برای همگان استفاده کرد و  تنها چیزی که نیاز دارد اتصال به اینترنت است.

اطلاعات پیشرفته از نوع تصویربرداری از اسکن‌های معمول سی‌تی با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی که ایجاد می‌شود به دست می‌آید. اسکنر‌های سی تی گره‌هایی در یک شبکه مبتنی بر ابر ایمن و مقیاس پذیر هستند که توسط پزشکان، فیزیکدانان و دانشمندان داده از یک مرکز مرکزی مدیریت می‌شوند.

مطالب مرتبط