بیماری‌ هاشیموتو اصلی‌ترین علت کم‌کاری تیروئید

امتیاز دهید post

تیروئیدیت هاشیموتو می‌تواند باعث بروز مشکلات متعدد در فرد شود، بدون آنکه بیمار از آن آگاه باشد.

تیروئیدیت هاشیموتو (Hashimoto’s Thyroiditis) نوعی التهاب مزمن غده تروئید است که در آن سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری خودایمنی به تیروئید حمله کرده و باعث تخریب بافت آن می‌شود. در نتیجه آن، فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود.

تحقیقات در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد تیروئیدیت هاشیموتو یکی از اصلی‌ترین دلایل کم کاری تیروئید در میان بیماران محسوب می‌شود که باعث کم شدن ترشح هورمون‌های این غده می‌شود. این بیماری خودایمنی ممکن است در هر سنی بروز کند اما به طور معمول در افراد ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر دیده می‌شود.

متاسفانه در بیشتر موارد این بیماری به سختی تشخیص داده می‌شود. پزشکان به ندرت از آزمایش خون برای شمار آنتی بادی‌ها به منظور تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو استفاده می‌کنند. با این حال، برخی موارد می‌تواند به بیمار برای تشخیص بیماری کمک کند که شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- انجام عمل جراحی و برداشت غده تیروئید
۲- قرار گرفتن گردن تحت اشعه
۳- ابتلا به بیماری‌های خاص، بیماری‌های قلبی و سرطان
۴- مصرف دارو‌های روماتولوژی

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از افزایش وزن، بی حالی، و مِه مغزی (گیجی و حواس پرتی) رنج می‌برند. با این حال، در این موضوع تنها غده تیروئید مقصر نیست. رابطه میان هورمون‌های تیروئید و متابولیسم (سوخت و ساز بدن) بسیار پیچیده است. در عین حال، دیگر هورمون‌ها و پروتئین‌ها در بدن نیز بر روی این موضوع دخیل هستند.

یک متخصص در این باره می‌گوید: تیروئیدیت هاشیموتو دلیل افزایش وزن نیست بلکه این بیماری باعث تجمع بیشتر آب و نمک در بدن می‌شود. به همین دلیل هم این بیماران بدن پف کرده‌ای دارند.

متاسفانه ابتلا به تیروئیدیت هاشیموتو می‌تواند خطر بروز سایر مشکلات و بیماری‌ها را در افراد افزایش دهد که می‌تواند به بی حالی فرد منجر شود. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کمبود ویتامین B۱۲ (کم خونی مهلک)
۲- بیماری سیلیاک که منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود.
۳- سطح پایین کورتیزول خون (نارسایی آدرنال)
۴- دیابت نوع یک

منبع: کلیولند کلینیک

مطالب مرتبط