«مریخی» حرکت جدی من به سوی فیلمسازی‌ست

امتیاز دهید post

فیلمنامه نویس «مورچه خوار» می گوید تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما به فیلمنامه‌هایی که خارج از کلیشه‌ها هستند، اعتماد نمی کنند.

مهیار شاهرخی فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «مورچه خوار» درباره طرح و ایده این فیلم که اکنون روی پرده سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، عنوان کرد: طرح و ایده این کار حدود سال ۱۳۹۵ از روی زندگی به اصطلاح شاخ های مجازی در اینستاگرام به ذهن من رسید.

او افزود: پس از نگارش کامل فیلمنامه آن را برای شاهد احمدلو فرستادم و با مشورت و بازنویسی دو نفره‌مان قسمت هایی از متن تغییر پیدا کرد و در نهایت فیلمنامه نهایی آماده شد.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «بارکد» اظهار کرد: «احمق ها را معروف نکنیم» نام ابتدایی کار بود که متاسفانه با این نام و حتی اسامی دیگر موفق به کسب مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم و در آخر به پیشنهاد یکی از دوستان نام «مورچه خوار» برای فیلم انتخاب شد.

شاهرخی با اشاره به اینکه فیلمنامه «مورچه خوار» را بسیار دوست دارد، توضیح داد: شاید برخی بر این باور باشند که حرف این فیلمنامه دیگر حرف روز نیست چراکه بسیاری از آدم هایی که سوژه این فیلم بودند اکنون دیگر حضورشان در فضای مجازی خیلی کمرنگ شده ولی به نظر من همچنان شاهد معروف کردن آدم های پوشالی هستیم و اصل این بحث هرگز قدیمی نمی شود. با اینکه شاید کاراکترهای این فیلم قدیمی به نظر برسند ولی حرفش تا سال ها تازگی دارد.

این نویسنده با اشاره به تغییرات فیلم «مورچه خوار» نسبت به نسخه فیلمنامه عنوان کرد: فیلم سینمایی «مورچه خوار» هنگام ساخت با تغییرات زیادی مواجه شد که البته با توجه به شرایط فیلمسازی در ایران قابل درک است و خیلی سخت می توان متن را همانطور که نوشته شده است، ساخت.

او ادامه داد: تغییرات فیلم «مورچه خوار» از نظر دیالوگ ها خیلی کم بود و همین تغییرات کم نیز در زمان دورخوانی و تمرین متن پیش آمد که به نظرم در روند بهبود کار موثر بود. دانلود فیلم مورچه خوار

این فیلمنامه نویس سینما در بخش دیگر این گفتگو مطرح کرد: در حال حاضر عضو انجمن فیلمنامه نویسان سینما نیستم اما تا جایی که می دانم اگر علاقه‌مندان فیلمنامه نویسی برای بسط کار و ساخت اثر نیازمند حمایت باشند قطعا مورد توجه این انجمن هم در جهت تولید و هم در راستای احقاق حقوق خود قرار می گیرند و در جهت بروزرسانی قوانین و بحث های مالی نیز نسبت به اصناف دیگر خیلی بهتر عمل می کند.

او ادامه داد: کار کردن با تهیه کننده و کارگردانان سینما در بحث مالی و حق و حقوق فیلمنامه نویسانی که عضو صنف نیستند بیشتر بستگی به قراردادهای شخصی آنها دارد. به طور مثال برای متن «بارکد» که اولین تجربه کاری من بود مصطفی کیایی جدا از حمایت کامل مالی حتی در بخش های غیرکاری مانند یک برادر بزرگتر دلسوزانه من را راهنمایی و مورد حمایت قرار می داد. دانلود فیلم ایرانی

کارگردان فیلم کوتاه «مریخی» مطرح کرد: من برای مدتی در دفتر هدایت فیلم برای ساخت یک اثر سینمایی با مرتضی شایسته همکاری می کردم؛ کاری که هیچوقت ساخته نشد و به نتیجه نرسید اما فارغ از خروجی کار برای مدت زمانی که همراه پروژه بودم برای من به طور کامل حقوق مادی در نظر گرفته شد، همین اتفاق در شکوفا فیلم و همکاری با داریوش باباییان تکرار شد و می توانم بگویم که به شخصه تاکنون در بحث فیلمنامه نویسی حقی از من ضایع نشده است.

شاهرخی در توصیه به علاقمندان فیلمنامه نویسی بیان کرد: افرادی که به فیلمنامه نویسی علاقه دارند پیش از هر چیز باید در نظر داشته باشند که متن پرهزینه نباشد و دوم اینکه هیچوقت ناامید نشوند. من متن «بارکد» را پیش از مصطفی کیایی به افراد زیادی ارایه دادم که همه می گفتند نه‌تنها متن بدی است بلکه تو اصلا نویسنده نیستی.

فیلمنامه نویس «مورچه خوار» اعلام کرد: خیلی ها معتقد بودند که فیلمنامه «بارکد» شبیه فیلم سینمایی «عصر یخبندان» است در حالیکه مصطفی کیایی کارگردان «عصر یخبندان» اصلا این عقیده را نداشت و بدون توجه به اینکه دیگران او را به تکرار روند کاری متهم کنند جسورانه فیلمنامه را ساخت و خوشبختانه به نتیجه خیلی خوبی هم رسید.

کارگردان فیلم کوتاه «مریخی» عنوان کرد: علاقه به آثار مصطفی کیایی و فیلم «خط ویژه» انگیزه ای برای نگارش «بارکد» بود، اما هنوز هم با وجود موفقیت فیلمنامه «بارکد» بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان به فیلمنامه هایی که از روند کلیشه ای خارج است، سخت اعتماد می کنند.

فیلمنامه نویس «بارکد» توضیح داد: سینمای ایران نیازمند تنوع و گوناگونی ژانر است. ما فیلم پر ریتم، هیجان انگیز، جوان پسند یا به اصطلاح تینیجری کم داریم در حالی که من متن هایی با این موضوع و خیلی فراتر از «بارکد» دارم که می توانند فروش چند ۱۰ میلیاردی را تجربه کنند.

فیلم می سازم

فیلمنامه نویس «مورچه خوار» درباره دیگر فعالیت هایش مطرح کرد: در حال حاضر اولین کتابم به نام «من عاشق بودم» با موضوعی عاشقانه به چاپ رسیده و فیلمنامه فیلم کوتاه «طبقه پایین» به نویسندگی من و تهیه کنندگی سهیل براتی با کارگردانی مهدیار شهریسوند ساخته شده است که مراحل پخش بین الملل خود را سپری می کند و البته در حال حاضر مشغول نگارش چند کار سینمایی و سریال هستم که تا نهایی نشدن پروژه اجازه نام بردن از آنها را ندارم.

مهیار شاهرخی در پایان گفت: ساخت فیلم کوتاه «مریخی» حرکت جدی من به سوی فیلمسازی محسوب می شود و خوشحالم که در این مسیر حامیان همچون مصطفی کیایی، شاهد احمدلو و مادرم زهرا شفقتیان را همراه خود دارد.

مطالب مرتبط