«مهاجم آمریکایی»؛ از فروشندگی تا ستاره شدن در فوتبال

امتیاز دهید post

مجله نماوا، رضا صائمی

«مهاجم آمریکایی» را باید در ذیل فیلم‌های چهره‌نگارانه، بیوگرافی و پرتره داستانی دانست که قصه زندگی یک قهرمان ورزشی را به تصویر کشیده و روایت می‌کند. در واقع «مهاجم آمریکایی» روایت داستان کورت وارنر، مهاجم سابق فوتبال آمریکایی است که از فروشندگی و کار در یک سوپرمارکت، به یک ستاره و قهرمان بازیکن فوتبال آمریکایی در مسابقات سالانه سوپر بول تبدیل شد. به عبارتی دیگر فیلم یک درام ورزشی است که در سال توسط۲۰۲۱ اندرو اروین و جان اروین کارگردانی شده است. نویسندگی فیلم مهاجم آمریکایی توسط جان اروین ساخته شده است. گرچه می‌توان آن را فیلمی اقتباسی هم دانست که بر اساس کتاب «همه چیز ممکن است» به قلم کورت وارنر و مایکل سیلور و همچنین با الهام از داستان واقعی مهاجم سابق فوتبال آمریکایی، کورت وارنر ساخته شده است.

واقعیت این است که فیلم گرچه ماهیتی قهرمان‌گرایانه دارد اما به دلیل روایت زندگی یک شخصیت حقیقی که یک قهرمان واقعی است صورت‌بندی شده و به همین دلیل به شدت با یک اثر مستند پهلو می‌زند و از همین منظر از دامنه و نفوذ بیشتری بر مخاطب از حیث تاثیرپذیری برخوردار است. به عبارتی دیگر مخاطب نه با یک قهرمان دراماتیک و نمایشی که با یک قهرمان واقعی در بستری دراماتیک و نمایشی روبرو می‌شود که جاذبه مضاعفی برای کاریزماتیک شدن شخصیت محوری قصه و قهرمان فیلم دارد. به ویژه اینکه در فیلم نه صرفا با موقعیت یک قهرمان ورزشی که با فرایند تبدیل شدن لو به یک قهرمان ورزشی روبه‌رو هستیم. با شخصیتی به نام کورت وارنر که در ابتدا در یک فروشگاه خوار و بار فروشی کار می‌کرد و در ادامه به یکی از بهترین مدافعان فوتبال آمریکایی دوران خود تبدیل می‌شود. قصه‌ای پر از کشمکش و فراز و نشیب‌های زندگی کورت وارنر که با تعلیق درونی و بیرونی اتفاقات و رخدادهای زندگی او گره خورده و التهاب و هیجانی خلق می‌کند که متناسب با حال و هوای یک درام ورزشی هم است. بیش از هر چیز جذابیت قصه را باید در عزم و اراده وارنر برای رسیدن به هدفش جست‌وجو کرد. او به آب و آتش می‌زند تا خود را به عنوان یک قهرمان جهانی اثبات کند. در نهایت او قهرمان سوپربول شد و دو جایزه MVP را به دست آورد.

فارغ از سویه‌های دراماتیک و حتی تراژیک قصه وارنر که دنیای درونی جهان ذهنی و زیست واقعی او را بازنمایی می‌کند، خود فوتبال آمریکایی به مثابه ورزشی که با این درام گره خورده به واسطه هیجان و التهاب ذاتی که در ذات آن وجود دارد پویایی و تحرک مضاعفی به فیلم می‌بخشد و آن را مثل بسیاری از فیلم‌های ورزشی قهرمانانه سرشار از لحظات جذاب ملتهبی می‌کند که به شدت همذات‌پنداری مخاطب با قهرمان قصه را با خود همراه دارد. تلاش‌ها و جنگندگی وارنر هم در زمین بازی و هم در زمین زندگی برای رسیدن به هدف و قهرمانی تماشایی است و از این حیث می‌توان «مهاجم آمریکایی» را یک فیلم انگیزشی داستانی و دراماتیک هم دانست که به ویژه می‌تواند برای مخاطبان نوجوان تماشایی‌تر و دلنشین تر و بالطبع تاثیرگذارتر باشد. در واقع فیلم روایت پیروزی اراده بر موانع و دشواری‌های زندگی است که با توجه به اینکه قصه‌ای کلیشه‌ای دارد و فیلم‌های متعددی با همین تم و اتمسفر و فضا ساخته شده، اما تکراری و کسالت‌بار نمی‌شود و کنجکاوی مخاطب را برای تعقیب قصه و دغدغه داشتن نسبت به سرنوشت قهرمان قصه بر می‌انگیزد. اگر علاقمند به درام‌های ورزشی هستند تماشای «مهاجم آمریکایی» را از دست ندهید.

تماشای «مهاجم آمریکایی» در نماوا

نوشته «مهاجم آمریکایی»؛ از فروشندگی تا ستاره شدن در فوتبال اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط