«مینیمالیسم: مستندی درباره چیزهای مهم»؛ چگونه کمتر بودن، بهتر شدن می‌شود؟

امتیاز دهید post

مجله نماوا، رضا صائمی

«مینیمالیسم: مستندی درباره چیزهای مهم» مستندی در پاسخ به پرسشی است که در تیتر این یادداشت آمده؛ اینکه چگونه و چرا ممکن است زندگی شما با کم‌تر داشتن بهتر شود. این البته توصیه به زهد و دنیا گریزی یا در نکوهش تلاش برای ساختن زندگی مرفهانه نیست بلکه درباره ساده‌زیستی و سبکبال بودن و نقش آن در احساس رضایت از زندگی و کارآمدتر شدن آنست. در واقع تلاشی است برای زدودن چیزهای اضافه و بی‌مصرف و کاربردی که تنها باری اضافه بر شانه‌های ماست و تنها به شلوغ و دست و پاگیر شدن ذهن و روان انسان برای پویایی و غنی‌تر شدن می‌انجامد. چیزهایی که معنای واقعی زیستن و احساس شادی و رضایت از زندگی را پشت کوله‌باری از لوازم و اسباب زیستن و استحاله شدن در سبک زندگی تجملاتی و مصرف‌گرایانه پنهان می‌کند.

در مستند «مینمالیسم…» به جنبه‌های گوناگون مینیمالیسم (ساده‌گرایی) و تاثیر آن بر خانواده، کارآفرینان، معماران، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، دانشمندان و حتی یک دلال سابق وال استریت را مورد بررسی قرار می‌دهد – همه آن‌ها تلاش می‌کنند تا زندگی معنادارتری با چیزهای کمتر داشته باشند. در واقع مستند صرفا درباره سوژه و مدعای خود حرف نمی‌زند یا شعار نمی‌دهد بلکه به سراغ مثال‌ها و مصداق‌های عینی از زندگی‌های مینمالیسمی افرادی می‌روند که این شیوه زیستن را تجربه کرده و موفق شدنده‌اند و آن را به مثابه یک الگوی موفق از زندگی شاد و رضایت‌بخش به دیگران هم معرفی می‌کنند. در لابه‌لای این ارجاعات البته به آسیب‌شناسی زندگی مصرف‌زده در دنیای امروز نیز پرداخته شده که بخش عمده آن از میان گفت‌وگوهایی که با این افراد صورت گرفته، صورت‌بندی می‌شود. البته در میان افراد مختلف دو تن از مینمیالیست‌ها به عنوان شخصیت محوری در روایت مستند انتخاب شده و از طریق آنها پیش می‌رود. به عبارت دیگر این مستند با سوژه قرار دادن دو شخصیت مینیمالیست و همراهی آنها در تور معرفی کتابشون در آمریکا سعی در نمایش تاثیر ساده‌گرایی و میزان شادتر شدن و همچنین تغییر هدف‌های زندگی آنها دارد، به دنبال آن با شخصیت‌های موثری در مورد تاثیر مینیمالیسم بر زندگیشون و نوع اجرای آن در زندگی‌شان صحبت می‌کند، در این مستند با جوان جهانگردی آشنا می‌شویم که تمام زندگیش بر روی کولش است، با طراح و مبتکر روش ۳۳۳ آشنا می‌شویم، با تاثیر تبلیغات و شگردهای آن‌ها برای مصرف‌گرایی بیشتر و موضوعات جالب دیگری که همه به نوعی به زیست-جهان انسان مدرن امروزی و مسائل او در زندگی روزمره ربط دارد.

مت دی آولا در این مستند سعی کرده از طریق یک روایت تصویری-تحلیلی به نقد زندگی‌های مصرف‌زده که مبتنی بر خرید و مصرف بیشتر و رضایت کمتر است مخاطب را به زندگی مینمالیسیتی و مزایایی آن دعوت کرده و به نوعی سعی در تغییر نگرش آنها داشته باشد. گرچه این مستند واجد سویه های انگیزشی هم بوده و تماشای آن می‌تواند برای مخاطب به ویژه مخاطبی که از شیوه زندگی خود خسته شده واجد کارکردی انگیزشی برای تجربه کردن زندگی با الگوهای تازه‌تر باشد. چهره‌های شاخصی همچون دن هریس، رایان نیکودموس، ریک هانسون، جسی جیکوبز، شانون وایتهد، سم هریس، جولیت شور و پاتریک رون در فیلم «مینیمالیسم: مستندی درباره چیزهای مهم» حضور داشته‌اند که صحبت‌های آنان درباره شیوه تغییر سبک زندگی‌شان به شدت شنیدنی و البته آموختنی است. تماشای این مستند به ویژه برای مخاطب ایرانی که اکنون در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی به سر می‌برد می‌تواند جنبه کارکردی و راهگشاه داشته و به او کمک کند تا چگونه با کمترین‌ها بیشتر لذت را از زندگی ببرد. گرچه این الگوها مطلقا در ستایش فقر و درویش مسلکی نیست بلکه می‌آموزد چطور می‌توان با کم‌ترها زندگی خلاقانه و سبکبارانه تری را تجربه کرد.

تماشای «مینیمالیسم: مستندی درباره چیزهای مهم» در نماوا

نوشته «مینیمالیسم: مستندی درباره چیزهای مهم»؛ چگونه کمتر بودن، بهتر شدن می‌شود؟ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط