«میلیاردرهای تکنولوژی: مارک زاکربرگ»؛ زاکربرگ، سخت‌کوش و بلندپرواز

امتیاز دهید post

مجله نماوا، رویا فتح‌اله‌زاده

فیلم مستند «میلیاردرهای تکنولوژی: مارک زاکربرگ» از مجموعه فیلم‌هایی است که با نام «میلیاردرهای تکنولوژی» ساخته و توسط گروه نماوا دوبله شده است. مجموعه فیلم‌های «میلیاردرهای تکنولوژی»، تاکنون، زندگی بزرگان عرصه‌ی فناوری اطلاعات و کسب و کار از جمله بیل گیتس، ایلان ماسک، جف بزوس و مارک زاکربرگ را روایت کرده است. مستند «میلیاردرهای تکنولوژی: مارک زاکربرگ»، داستان زندگی پرفراز و نشیب مارک زاکربرگ، کارآفرین و برنامه‌نویس صاحب‌نام و تاثیرگذار حوزه فناوری اطلاعات و موسس شبکه اجتماعی فیس‌بوک را بازگو می‌کند. این فیلم، می‌کوشد تا همراه با روایت زندگی شخصی و شغلی زاکربرگ از دوران کودکی تا زمان حال، تصویری نیز از ویژگی‌های شخصیتی، مَنش و اندیشه‌های او به مخاطبان ارایه دهد.

این مستند، از طریق نمایش عکس‌ها، بریده‌فیلم‌های آرشیوی و مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های زاکربرگ، روایتی جذاب از زندگی این مرد تاثیرگذار بازگو می‌کند. از همان ابتدای فیلم، زمانی‌که راوی در حال بازگویی زندگی زاکربرگ در دوران کودکی است، متوجه می‌شویم که او از همان کودکی، شخصیتی متفاوت داشته است. زاکربرگ در ۱۲ سالگی، پیام‌رسان خودش را با نام «زاک‌نت» ساخته بود و پدرش این پیام‌رسان را در مطب دندانپزشکی خود به‌کار می‌برد و وقتی بیماری جدید به مطب می‌آمد، مسئول پذیرش با استفاده از این برنامه، او را مطلع می‌کرد. بنابراین برای او از همان دوران کودکی و نوجوانی مقوله‌ی شیوه‌های ارتباط گرفتن مردم با یکدیگر، اهمیت بسیاری داشته و بر آینده‌ی حرفه‌ای او اثرگذار بوده است. واقعیت این است که سرچشمه‌های شکل‌گیری ایده‌ی ایجاد شبکه اجتماعی پرطرفدار فیس‌بوک را که اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از طریق آن با یکدیگر در ارتباط هستند، می‌توان در دوران کودکی زاکربرگ با ساخت پیام‌رسان «زاک‌نت» و در دوران دانشجویی او با ایجاد وبسایت کورس‌مچ (CourseMatch)و فیس‌مچ (FaceMach) دنبال کرد. تمام این برنامه‌ها یک نقطه اشتراک دارند و آن ایجاد بستری برای ارتباط گرفتن افراد با یکدیگر از راه دور با کارکردهای مختلف است. وبسایت کورس‌مچ، به دانشجوها کمک می‌کرد تا کلاس‌های خود را بر مبنای انتخاب سایر کاربران، انتخاب کنند و فیس‌مچ نیز وبسایتی سرگرم‌کننده، برای رای‌دهی کاربران به منظور انتخاب جذاب‌ترین دانشجو قلمداد می‌شد.

زاکربرگ همواره در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش بر این نکته تاکید دارد که نیاز به ارتباط مداوم با خانواده، دوستان و آشنایان یک تمایل جهانشمول است. اما در عین حال هدف او از راه‌اندازی بسترهای ارتباطی با هدف تعامل میان انسان‌ها بیش از هرچیزی، ایجاد مکانی برای تبادل اطلاعات بدون محدودیت و مطلع شدن مردم در سراسر جهان از زندگی یکدیگر و رویدادها است. به باور زاکربرگ «فلسفه‌ی فیس‌بوک این است که جامعه‌ی ما می‌تواند به ما یاد بدهد که ما باید چه کار کنیم؟».

این فیلم به خوبی، مسیر پرفراز و نشیب زندگی زاکربرگ را به تصویر می‌کشد و موانع و چالش‌های بزرگ او را در مسیر پیشرفت و توسعه فردی و شغلی‌‌اش نیز روایت می‌کند. از سال ۲۰۰۴ که فیس‌بوک رسما کار خود را آغاز کرد، استقامت و تاب‌آوری زاکربرگ در برابر اتهامات گوناگون به او و شرکت فیس‌بوک موجب شد تا او بتواند در جوانی، میلیاردری کارآفرین شود و رتبه‌ی دهمین فرد قدرتمند جهان را براساس ارزشگذاری مجله فوربز در سال ۲۰۱۶ کسب کند. آنچه در نمایش ویژگی‌های شخصیتی زاکربرگ در فیلم مشهود است اراده و ایمان او برای تحقق اهدافش، پذیرش اشتباهات و انعطاف‌پذیری او در برابر موانع است. او زمانی‌که اینستاگرام در حال تبدیل شدن به شبکه اجتماعی محبوب مخاطبان بود، به جای رقابت با این شبکه اجتماعی، موفقیت شرکت فیس‌بوک را در خرید این اپلیکیشن ارزیابی کرد، همچنین زمانیکه واتس‌اپ به پیام‌رسانی محبوب نزد مخاطبان تبدیل شد به سرعت آن را نیز خریداری کرد تا اینگونه، جایگاه فیس‌بوک را به‌عنوان شرکتی، بی‌رقیب در عرصه‌ی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی حفظ کند. برای زاکربرگ، ایجاد تغییر در زندگی و کسب و کار در جهانی که مدام در حال تحول است، ضرورتی انکارناپذیر قلمداد می‌شود. به همین دلیل او به پشتوانه‌ی این بینش که برای عبور از موانع و چالش‌ها باید از طریق نوآوری، تغییری مثبت ایجاد کرد، موفقیتی پایدار و مستمر را در زندگی به‌دست آورده است.

زاکربرگ در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است:«شرکت‌های جدید، دایماً در سراسر دنیا راه‌اندازی می‌شوند و تاریخ نشان می‌دهد که اگر ما به نوآوری ادامه ندهیم یک نفر، جایگزینی برای همه شرکت‌های امروزی می‌سازد و این تغییر اغلب می‌تواند سریع‌تر از هر چیزی که انتظار دارید رخ بدهد».

او کارآفرینی، اهل مخاطره و نوآور است و به همین دلیل است که اخیرا تصمیم گرفته است با توجه به تغییر و تحولات زندگی انسانی، طرح جدید و بلندپروازانه‌ی خود را با نام «متاورس» دنبال کند و توسعه بدهد.

تماشای «میلیاردرهای تکنولوژی: مارک زاکربرگ» در نماوا

نوشته «میلیاردرهای تکنولوژی: مارک زاکربرگ»؛ زاکربرگ، سخت‌کوش و بلندپرواز اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط