«میلیاردرهای تکنولوژی: بیل گیتس»؛ مهندس کارآفرین و نیکوکار

امتیاز دهید post

مجله نماوا، رویا فتح‌اله‌زاده

فیلم مستند «میلیاردرهای تکنولوژی: بیل گیتس» داستان زندگی و موفقیت‌های بیل گیتس، از نامداران صنعت فناوری اطلاعات، کارآفرین، نیکوکار و یکی از ثروتمندترین افراد جهان را بازگو می‌کند. این فیلم مستند، از مجموعه فیلم‌هایی است که روایتی از زندگی مشاهیر عرصه‌ی فناوری اطلاعات و کسب و کار را روایت می‌کند.

این فیلم، مستندی زندگینامه‌ای و ترکیبی دربردارنده‌ی گفتار متن، عکس‌های آرشیوی و فیلم‌های سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های گیتس است. کارگردان می‌کوشد تا از طریق به‌کارگیری این مستندات تصویری، مخاطب را به درک و فهمی نزدیک به حقیقت، پیرامون کاراکتر و هویت واقعی بیل گیتس برساند.

گیتس در خانواده‌ای از قشر متوسط و تحصیلکرده در شهر سیاتل واشنگتن، متولد شد. پدر او وکیل دادگستری و مادرش، معلم مدرسه و از فعالان امور خیریه بود. پرواضح است که شخصیت و منش پدر و مادر بر آینده‌ی این پسر باهوش تاثیر بسیاری گذاشته است. او از همان دوران کودکی به نرم‌افزار و برنامه‌نویسی علاقه‌مند شد. گیتس، فردی درونگرا و علاقه‌مند به مطالعه بود و توسط اطرافیان، فردی منزوی قلمداد می‌شد، اما به نظر می‌رسد همین ویژگی موجب شده است تا او در سن ۱۳سالگی که نوجوانان معمولا در این سن به فکر بازی و تفریح هستند، بتواند اولین نرم‌افزارش را کدنویسی کند. عشق و علاقه او به صنعت رایانه و برنامه‌نویسی، باعث شد که چند سال بعد از ادامه تحصیل در دانشگاه هاروارد، انصراف بدهد و به سوی اهداف و رویاهایی گام بردارد که از دوران نوجوانی در ذهنش، پرورانده بود. او با این تصمیم، خانواده‌اش را ناامید کرد، اما بعدها همه متوجه شدند که این تصمیم جسورانه‌ی او چطور مسیر زندگی گیتس و تاریخ صنعت رایانه را دستخوش تغییر و تحولاتی شگرف کرد؟!

علاقه‌ی گیتس به رایانه و رویای او برای اینکه همه افراد جامعه بتوانند از داشتن یک رایانه شخصی در منزلشان و روی میزشان بهره‌مند شوند باعث شد تا در سال ۱۹۷۵همراه با دوست دوران نوجوانیش، پل آلن، شرکت مایکروسافت را پایه‌گذاری کند. در ابتدا مایکروسافت شرکتی ناشناخته بود، اما همکاری با شرکت IBM و ساخت نرم‌افزار برای این شرکت، رشد تصاعدی و موفقیت‌ و سود چشمگیری را برای مایکروسافت به ارمغان آورد. این همکاری که نقطه‌ی عطفی در تاریخ شرکت مایکروسافت به شمار می‌آید در اثر هوش تجاری و فن مذاکره خوب بیل گیتس شکل گرفت و تداوم یافت.

ترکِ ترس برای رسیدن به موفقیت

در این فیلم، بازگویی برخی از ویژگی‌های شخصیتی گیتس همراه با دلایل و ریشه‌یابی آنها جالب است. گوینده‌ی متن، اراده و پشتکار بیل گیتس را عامل مهمی در موفقیت‌هایش می‌داند با این‌حال به این نکته نیز اشاره می‌کند که گیتس پیش از راه‌اندازی شرکت مایکروسافت با نوعی ترس و عدم اعتماد بنفس که در اثر شکست او در یکی از ایده‌هایش شکل گرفته بود، دست و پنجه نرم می‌کرد. واقعیت این است که گیتس نیز مانند بسیاری از افراد جامعه، شکست را تجربه کرده بود. او در ۱۷سالگی همراه با آلن، Traf-O-Data را با هدف، خواندن داده‌های خام از شمارنده‌های ترافیک جاده‌ای و ایجاد گزارش برای مهندسان ترافیک ایجاد کرد، اما این پروژه با شکست مواجه شد و به نتیجه‌ای قابل قبول نرسید. از آن پس به استناد گفتار متن در فیلم، گیتس همواره نوعی ترس از اقدامی جدید را تجربه می‌کرد. با این وجود در هنگام پایه‌گذاری مایکروسافت، توانست بر ترسش، چیره شود و تجربه‌ی شکست قبلی خود را به پله‌ای برای موفقیت، تبدیل کند. نام گیتس، در سال ۱۹۹۴ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در جایگاه نخست این رتبه‌بندی قرار گرفت و از آن سال تاکنون همواره نام او در فهرست ثروتمندترین و تاثیرگذارترین افراد جهان قرار گرفته است.

در نیمه‌ی دوم فیلم، شخصیتی دوست‌داشتنی‌تر و بُعدی دیگر از زندگی و کاراکتر گیتس، به مخاطبان معرفی می‌شود. مردی که تحت تاثیر فعالیت‌های نیکوکارانه مادر و همسرش تصمیم می‌گیرد تا فعالیتش را در مایکروسافت به حداقل برساند و زندگی خود را صرف امور بشردوستانه کند. او با همکاری همسرش ملیندا، بنیادی تاسیس کرد تا به فعالیت‌های خیرخواهانه و بشردوستانه در زمینه‌ی نجات جان مردم، کاهش فقر و کاهش بیماری‌های با سرایت بالا در سراسر جهان به ویژه در کشورهای کم‌برخوردار و فقیر بپردازند. آنها تکنولوژی را در خدمت فعالیت‌های بشردوستانه قرار دادند و با نوآوری واکسن‌های جدید توانستند جان هزاران کودک را نجات دهند.

ملیندا در مصاحبه‌ای هدفشان از ایجاد بنیاد خیریه را اینگونه توصیف می‌کند: «بنیاد با این فرض تاسیس شد که هیچ زندگی‌ای در این سیاره، بر زندگی دیگر ارجحیت ندارد وقتی این فرض اولیه را در نظر داشته باشی و بفهمی که اتفاقات زیادی دارند می‌افتند و نیاز زیادی در دنیا وجود دارد باید فورا دست به کار بشوی. راحت‌تر بود که تا ۶۰ سالگی صبر کنیم و بعد ثروت‌مان را پخش کنیم ولی بیماری‌ها صبر نمی‌کنند. به خاطر همین تصمیم گرفتیم همین حالا شروع کنیم».

تماشای «میلیاردرهای تکنولوژی: بیل گیتس» در نماوا

نوشته «میلیاردرهای تکنولوژی: بیل گیتس»؛ مهندس کارآفرین و نیکوکار اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط